نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 08:25

مخالفت دولت مولداوی با برگزاری همه پرسی درباره سیاست خارجی

وزیر امورخارجه و معاون نخست وزیر مولداوی گفته است که ایده همه پرسی سیاست خارجی این کشور باعث بی ثباتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «نیکو پوپسکو»، معاون نخست وزیر مولداوی اعلام کرد که طرح پیشنهادی و ابتکار مخالفان دولت مولداوی برای برگزاری همه پرسی برای تعیین مسیر سیاست خارجی این کشور، باعث بی ثباتی خواهد شد.

در اوایل ژوئن، نمایندگانی از سراسر مولداوی نشستی با شهروندان در شهر اورهی برگزار کردند که در آن تصمیم گرفتند یک همه پرسی مشورتی در مورد وضعیت بی طرفی و مسیر سیاست خارجی این کشور را آغاز کنند. تصمیم گرفته شد که یک گروه ابتکاری، که ممکن است توسط شهردار اورهئی، پاول ورجانو رهبری شود، امضاها را جمع آوری کند. همچنین در ۲۹ ژوئیه، نمایندگان اپوزیسیون اسنادی را برای سازماندهی همه پرسی به کمیسیون مرکزی انتخابات ارائه کردند.

معاون نخست وزیر مولداوی گفت: «می دانید، من نمی توانم در مورد اظهارات دستکاری شده توسط یک گروه جنایتکار سازمان یافته اظهار نظر کنم. بدیهی است که این گروه خواهان صلح، ثبات، آرامش و توسعه مولداوی نیست؛ این گروه قبلاً به شکوفایی ما ضربه جدی زده است، دزدی و کمک به سرقت کرده است. این میلیاردرها تقریباً یک دهه است که اقتصاد ما را بی ثبات کرده‌اند.

پوپسکو در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: اکنون آنها می خواهند اقتصاد ما را بی ثبات کنند و در خیابان های ما آرامش داشته باشند.

به گفته وی، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از تکمیل مذاکرات الحاق، همه پرسی را ترتیب خواهند داد.

در مارس ۲۰۲۲، مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی، درخواستی را برای الحاق این جمهوری به اتحادیه اروپا امضا کرد و خاطرنشان کرد که روند ادغام اروپا باید تسریع شود. سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ وضعیت نامزدهای عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا را تایید کردند. کمیسیون اروپا ۹ شرط را برای مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

بر اساس نظرسنجی که در اواسط ماه مارس توسط موسسه بازاریابی و بررسی های جامعه شناختی مولداوی (IMAS) منتشر شد، اکثر ساکنان مولداوی از حفظ روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با روسیه حمایت می کنند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از نیمی از مردم مولداوی با خروج این کشور از کشورهای مستقل مشترک المنافع مخالف هستند و بسیاری از شهروندان از سطح زندگی فعلی در این جمهوری ناراضی هستند و معتقدند مسئولان این کشور در افزایش قیمت گاز و برق مقصر است.

پیش از این نیز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از سیاست خارجی ضد روسی مولدوای گفته بود: روسیه شاهد آن است که مولداوی در راستای کارزار ضد روسی غربی گام برمی دارد و مسیری را در پیش گرفته که در نهایت به نابودی روابط دو کشور خاتمه می یابد. دولت مولداوی با این کار نظرات شهروندان خود را که با روسیه دوست هستند نادیده می گیرد و اعتراض فزاینده ای را در میان مردم خود برمی انگیزد.» این دیپلمات روس از مقامات مولداوی خواست به حرف شهروندان خود گوش دهند و از اقدام در راستای خشنود کردن غرب دست بردارند، اقداماتی که موجب اعتراضات مردمی خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1336738

مهمترین اخبار ایران و جهان: