نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 12:39

قلع و قمع جنگل های بلوط در سایه بی توجهی/ دیشموک قرق بان ندارد

یاسوج_ امام جمعه دیشموک گفت: جنگل های بلوط دیشموک در سایه بی توجهی متولیان قلع و قمع می شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر راوند در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: به دلیل بی توجهی و غفلت مسئولان، درختان منطقه دیشموک قطع و زغال حاصل از آن‌ها به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه‌ای کوهستانی است، بیان کرد: این منطقه بالغ بر ۹۵ هزار هکتار وسعت دارد که ۶۰ درصد آن را جنگل و ۴۰ درصد مابقی را مراتع تشکیل می‌دهد.

راوند افزود: منطقه دارای گونه‌های نادر گیاهی همچون کرفس کوهی، بلوط و… است.

امام جمعه دیشموک گفت: این شهرستان یکی از مناطق پر درخت است، اما متأسفانه باز شدن راه‌های ارتباطی به سمت خوزستان و فارس باعث شده تا افرادی برای سودجویی و تولید زغال، درختان زیادی را در این منطقه قلع و قمع کنند.

راوند با بیان اینکه طبق قانون برای هر ۶ هزار هکتار باید یک قرقبان برای حفاظت از جنگل و مراتع وجود داشته باشد، ابراز داشت: با این اوصاف برای دیشموک باید بالغ بر ۱۰۰ نفر قرق‌بان وجود داشته باشد، ولی متأسفانه در این منطقه نیروی انسانی کافی وجود نداشته و هیچ قرق‌بانی نیز برای حفاظت وجود ندارد.

وی افزود: همین ضعف در تأمین نیروی انسانی موجب شده است تا درختان منطقه برای تهیه زغال قطع شوند و ثروت عظیم منطقه از بین برود.

حجت‌الاسلام راوند ادامه داد: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای حفاظت از منابع طبیعی و بکارگیری قرق‌بان صورت نگرفته است.

وی افزود: هر چند مسئولان استانی عنوان می‌کنند باید مجوز بکارگیری صادر شود، اما در مجموعه عزمی برای پیگیری در مرکز برای رفع این نیاز و مشکل وجود ندارد.

امام جمعه دیشموک در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کاشت یک میلیارد درخت تا سال ۱۴۰۵ اشاره کرد و گفت: در این منطقه نه تنها درختی کاشته نمی‌شود، بلکه درختان نیز قطع می‌شوند

راوند تصریح کرد: لازم است تا برای حفاظت از این سرمایه عظیم مسئولان استانی پیگیر رفع مشکل و نیازهای موجود باشند، اما متأسفانه تاکنون اقدام درخوری از طرف آن‌ها صورت نگرفته است.

وی در پایان گفت: انتظار داریم تا مسئولان کشوری نسبت به عرصه‌های طبیعی منطقه توجه بیشتری داشته باشند و حداقل آن‌ها مسئولان استانی را برای رفع مشکلات و نیازها ترغیب کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1126838

مهمترین اخبار ایران و جهان: