نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 12:29

تقدیم استوارنامه 5 سفیر جدید به رئیس جمهور ازبکستان + تصاویر

سفرای جدید فلسطین، ژاپن، قطر، اسلواکی و پاکستان استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور ازبکستان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جواد محمد اواد» سفیر جدید فلسطین، «تاکاشی هاتوری» سفیر جدید ژاپن، «حسن حمزه هاشم» سفیر جدید قطر، «ویکتور بارتسکی» سفیر جدید اسلواکی و «احمد فاروق» سفیر پاکستان استوارنامه خود را تقدیم «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان کردند.

میرضیایف در این دیدار به سفرای کشورهای خارجی آغاز فعالیتشان را تبریک گفت و برای آنان در انجام ماموریت دیپلماتیک آرزوی موفقیت کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار اظهار داشت: ازبکستان جدید که یک سیاست خارجی شفاف و عمل گرایانه پیاده می‌کند، در عرصه بین المللی دستاوردهای جدید به دست آورده، دوستان و شرکای قابل اعتماد بیشتری کسب می‌کند. سفارتخانه‌های جدید در این کشور افتتاح می‌شوند، جغرافیای حضور دیپلماتیک ازبکستان در خارج از کشور در حال گسترش است. اخیراً سفارتخانه‌های این کشور در سوئد و مجارستان افتتاح شد و نمایندگی دیپلماتیک قطر در شهر «تاشکند» شروع به کار کرد.

میرضیایف با اشاره به روند نوسازی کشور، به ماهیت و اهداف اصلاحات در دست انجام در سال‌های اخیر برای ساخت یک دولت دموکراتیک حقوقی، توسعه یک جامعه مدنی آزاد بر اساس اصل «انسان - جامعه – دولت» اشاره کرد.

چنین تغییرات گسترده‌ای مستلزم اصلاحات اساسی در کشور، نوسازی سیاسی، اقتصادی و اداری است. روند اصلاح قانون اساسی مطابق با واقعیت‌های ازبکستان جدید یک گام بزرگ در این راستا است.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: در جریان تنظیم پیش نویس جدید قانون اساسی بحث و بررسی عمومی گسترده‌ای برگزار شد، پیشنهادات متخصصان و دانشمندان مجرب، شرکای خارجی، موسسات تخصصی بین المللی و مراکز تحلیلی در نظر گرفته شد.

وی بر اهمیت فزاینده سیاست خارجی مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل با همه کشورها در شرایط دشوار بین‌المللی پر از تضادها و درگیری‌های فزاینده تاکید کرد.

میرضیایف اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، کشور ما شراکت خود را با سازمان‌های پیشرو بین‌المللی و منطقه‌ای، نهادهای مالی جهانی تعمیق و ریاست سازمان کشورهای ترک‌ را به طور موثر انجام و امسال برای اولین بار میزبان نشست سازمان همکاری اقتصادی خواهد بود. همچنین برنامه ریزی شده بیش از 10 مراسم مهم بین المللی برگزار شود.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: ما مصمم هستیم برای جامعه بین المللی یک شریک باز و صمیمانه باشیم. در این زمینه اراده سیاسی، عزم و از همه مهمتر امکانات و پتانسیل کافی داریم.

میرضیایف در این مراسم بر زمینه‌های امیدوارکننده برای گسترش همکاری‌های چندجانبه و متقابلا سودمند با کشورهای که سفرای جدید منصوب شده‌اند، اشاره کرد.

وی با اشاره به روابط ازبکستان و فلسطین گفت: فلسطین یکی از شرکای سنتی ازبکستان در خاورمیانه است. مردم ما قرن‌هاست پیوندهای دوستی، ارزش‌های مذهبی و فرهنگی مشترک دارند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین  بر وجود ظرفیت‌های قابل توجه برای همکاری‌های متقابل در زمینه‌های کشاورزی، تولید مصالح ساختمانی، داروسازی و نساجی تاکید کرد.

میرضیایف پیشنهاد سازماندهی سفرهای نمایندگان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی فلسطین به ازبکستان با هدف توسعه تبادل متقابلا سودمند مطرح کرد.

رئیس جمهور ازبکستان خطاب به سفیر ژاپن تاکید کرد: «توکیو» شریک راهبردی ازبکستان است و روابط با آن با روح اعتماد متقابل توسعه می‌یابد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ژاپن در نوسازی فناوری اقتصاد، صنعت و زیرساخت‌های ازبکستان به طور فعال شرکت دارد. نشست ازبکستان و ژاپن که در ماه دسامبر سال 2019 میلادی برگزار شد، یک رویداد تاریخی بود که پایه محکمی را برای همکاری‌های بلندمدت پی‌ریزی کرد.

میرضیایف عنوان کرد: روابط منظم در سطح عالی و بین وزارتخانه‌ها نشان دهنده علاقه بالای طرفین به گسترش همکاری‌های عملی است. مراسم‌های چندجانبه برنامه ریزی شده، همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی و همچنین دیالوگ «آسیای مرکزی و ژاپن» در تداوم مداوم همکاری‌های دو کشور حائز اهمیت است.

وی با اشاره به روابط ازبکستان و قطر گفت: کشور قطر یک کشور دوست نزدیک با اعتبار و نفوذ زیاد نه تنها در بین دنیای مسلمانان عرب، بلکه در سراسر جهان است.

رئیس جمهور دستاوردهای بزرگ قطر تحت ریاست «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر بسیار ارزشمند خواند و برگزاری موفقیت آمیز جام جهانی و نشست بین المللی کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل متحد در «دوحه» را تبریک گفت.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به چشم انداز همکاری‌های دوجانبه به وجود فرصت‌های بالقوه بزرگ تاکید کرد. همچنین ابراز اطمینان شد که نشست قریب الوقوع ازبکستان و قطر گامی تاریخی در توسعه بیش از پیش روابط بین دو کشور خواهد بود.

وی همچنین یادآوری کرد: پروژه‌های مشترک بزرگ در حوزه‌های انرژی، معدن، شیمی، کشاورزی، ساخت‌وساز، گردشگری و داروسازی در تحکیم همکاری‌های تجاری و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار خواهند بود.

میرضیایف با اشاره به روابط ازبکستان و اسلواکی گفت: اسلواکی یکی از شرکای امیدوارکننده ازبکستان در اتحادیه اروپا با پتانسیل اقتصادی قابل توجهی است.

رئیس جمهور ازبکستان ابراز خرسندی کرد که روابط ازبکستان و اسلواکی بر اساس اصول دوستی و احترام متقابل به طور منظم توسعه می‌یابد و با پروژه‌های جدید و برنامه‌های معین غنی شده است. رشد مبادلات بازرگانی و افزایش دو برابری تعداد شرکت‌های مشترک در سال‌های اخیر نشانه آن است.

میرضیایف همچنین اظهار داشت: ازبکستان علاقه‌مند به اجرای مشترک پروژه‌های معین در زمینه سرمایه گذاری از جمله با شرکت‌های پیشرو صنایع پزشکی، داروسازی و شیمیایی است.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به روابط متقابل با پاکستان گفت: روابط با اسلام‌آباد که پتانسیل سیاسی، اقتصادی و نظامی آن به طور پیگیرانه توسعه می‌یابد، در نتیجه روابط منظم بین سران دو کشور به یک سطح مشارکت راهبردی صعود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های متقابل در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی، صنایع سبک، داروسازی و سایر حوزه‌ها به سرعت در حال توسعه است. نقشه راه در افزایش حجم مبادلات بازرگانی به 1 میلیارد دلار در آینده نزدیک تصویب شده است.

همچنین تاکید شد که تلاش‌های مشترک برای ارائه کمک به بازسازی اقتصادی افغانستان از جمله آغاز سریع پروژه ساخت خط ریلی ترانس‌افغان برای تحکیم به هم پیوستگی آسیای جنوبی و مرکزی کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ازبکستان از حمایت طرف پاکستان از ابتکار ایجاد یک گروه بین المللی مذاکره کننده در افغانستان تحت نظارت سازمان ملل متحد قدردانی کرد.

وی در پایان برای رؤسای نمایندگی‌های سیاسی در اجرای ماموریت پرمسئولیت مبنی بر تحکیم ریشه‌های دوستی و همکاری‌های همه جانبه با ازبکستان آرزوی موفقیت کرد.

سفرای کشورهای خارجی نیز بابت شرایط ایجاد شده جهت انجام ماموریت دیپلماتیک خود در ازبکستان و همچنین پذیرایی صمیمی در این مراسم تشکر و تاکید کردند که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل و شراکت موثر با ازبکستان به کار خواهند برد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145182

مهمترین اخبار ایران و جهان: