نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 20:22

مشاوره رایگان تغذیه به مناسبت هفته سلامت در ملایر

همدان- مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: در راستای تغذیه سالم در بخش‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت خدمات و مشاوره‌های رایگان را ارائه می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم میرزایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: برنامه‌های هفته سلامت امسال با شعار سلامتی برای همه از ۹ اردیبهشت شروع و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی از افزایش امید به زندگی در کشور در بین زنان و مردان خبر داد و گفت: میانگین امید به زندگی در ایران ۷۵ سال است اما یکی از مشکلات و چالش‌ها روند پیری جمعیت و کاهش باروری در جامعه است که برای رفع این معضل باید همه خانواده‌ها و به ویژه قشر جوان پای کار بیایند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با تاکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است چراکه سبب کاهش هزینه‌ها و در نتیجه سرعت دهی به بهبود بیماری‌ها می‌شود، تصریح کرد: در این زمینه خانه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت روستایی و شهری و مراکز خدمات جامع سلامت در افزایش سطح خودمراقبتی و بهبود شیوه زندگی مردم نقش مهمی دارند.

میرزایی با تاکید بر سبک زندگی سالم و تغذیه سالم برای سلامتی، افزود: در همین راستا ما در بخش‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان، مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت خدمات و مشاوره‌های رایگان را به مردم و مراجعه کنندگان ارائه می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اولویت سیستم‌های بهداشتی کشور بحث آموزش است، افزود: در کلیه مراکز بهداشتی بخش غربالگری برای نوزادان تازه متولد شده به منظور شناسایی کم کاری تیروئید و همچنین شنوایی سنجی دایر است علاوه بر این زوج‌های جوان می‌توانند به منظور غربالگری بیماری تالاسمی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و فشارخون یکی دیگر از اولویت‌های کاری مراکز بهداشتی و درمانی ملایر برشمرد و گفت: افراد مسن باید بدانند مراجعه به موقع به کارشناسان تغذیه و پزشک متخصص می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مرگ‌های زودرس پیشگیری کند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان ملایر نیز اظهار کرد: دیدار با امام جمعه، برگزاری همایش با مراقبان سلامت، برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی، عیادت از بیماران در بیمارستان‌های ملایر و برگزاری همایش پیاده روی در جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه از میدان سپاه به سمت یادمان شهدای گمنام ملایر در بام ملایر، از جمله برنامه‌های هفته سلامت است.

علی حیدری با اشاره به اینکه سلامت و بهداشت امری مهم در جامعه بوده و بیشترین بار سلامت جامعه روی دوش مراکز بهداشتی است افزود: در کشور ما نیز در حوزه گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان اقدامات خوبی شده و با گسترش خانه‌های بهداشت حتی الگویی برای کشورهای دیگر هستیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه عمده کار بهداشت و درمان مراقبت اولیه است که باید در دسترس همگان باشد، افزود: سنگر اول ما خانه‌های بهداشت است که خدمات دهی به مادران باردار و سایر سطوح جامعه را دارند.

وی گفت: عمده ترین اقدامات در حوزه سلامت، غربالگری و خطرسنجی بیماری‌های مختلف و ارائه الگوی تغذیه سالم برای افراد مسن است و یکی دیگر از مباحث ارتباط با آموزش و پرورش و مدارس است.

وی افزود: در سطح شهرستان ملایر ۲۶ مرکز شهری و روستایی و ۱۲ پایگاه سلامت شامل ۱۰ پایگاه شهری و دو پایگاه روستایی به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده در هر جامعه‌ای واحد اساسی تشکیل دهنده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با ارتقای سطح بهداشت و درمان خانواده‌های سالم، پویا و فعال داشته باشیم و به همین منظور درصدد آموزش سبک و شیوه زندگی سالم هستیم.

حیدری با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها به علت تغذیه ناسالم ایجاد می‌شود، ادامه داد: کارشناسان ما در مراکز بهداشتی و واحد پیشگیری بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر بر روی مسأله تغذیه سالم تأکید دارند همچنین در حال حاضر بیماری‌هایی که در اولویت کشور قرار دارد شامل سرطان‌ها، بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، فشارخون و بیماری‌های خاص هستند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان غربالگری در بیمارستان مهر و مراکز بهداشتی و درمانی ملایر غربالگری سرطان‌های روده، سینه، رحم و … را برای مراجعه کنندگان انجام می‌دهند، افزود: با غربالگری ساده می‌توانیم بسیاری از بیماری‌های خطرناک را شناسایی و در مراحل اولیه درمان کرد و همین امر سبب کاهش تحمیل هزینه‌ها به خانواده‌ها، دولت و جامعه می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری با بیان اینکه در حال حاضر بحران افزایش افراد مسن جامعه را تهدید می‌کند، گفت: ترویج ازدواج‌های دانشجویی به سبک ازدواج‌های آگاهانه و آسان می‌تواند سبب رشد جمعیت شود و مجلس نیز برنامه‌ها و حمایت‌های خوبی را برای حمایت از جوانی جمعیت دارد که امیدواریم باعث رشد جمعیت شود.

وی همچنین نسبت به افزایش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در کشور هشدار داد و گفت: همه پزشکان در زمینه تجویز دارو پایش می‌شوند، از سوی دیگر لازم است برای جامعه فرهنگ‌سازی شود و بیماران بدانند که هر نوع بیماری نیاز به آنتی بیوتیک ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1186782

مهمترین اخبار ایران و جهان: