نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 08:22

برنامه‌های نوروزی تلویزیون دیدنی یا کم رمق؟

برنامه‌های تلویزیون در سال تحویل و نوروز امسال با تغییرات جدیدی روبرو است، که نشان از تفاوت مدیریت برنامه‌های این دوره نسبت به سال‌های قبل دارد، تفاوتی قابل تأمل که جای بحث و گفتگو دارد.

فارس‌پلاس؛دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: تازگی امسال، استفاده از مجریان خود تلویزیون با همه بضاعت و توانمندی و شأن به جای استفاده از هنرپیشه‌های مشهور بود. افرادی همچون رونقی، شریفی، امامی، خسروی، لواسانی، شکیبا، حسینی بود که خوش درخشیدند و عالی‌تر از همه، .... مثل همیشه با صفا، باورپذیر و دوست‌داشتنی بودند.

برنامه‌های تلویزیون در نوروز امسال بانشاط، پر رونق  و متنوع بود و بیش از 10 شبکه تلویزیونی تلاش کردند با حضور مجریان خندان و خوش‌ سیما با ارائه شوخی‌های لحظه‌ای لطیف و کمدی و میهمانان گسترده  خنده را بر روی لبان مخاطبان خود بنشانند.

 میهمانان اکثرا از میان جوانان و پیشکسوتان ورزشی، مذهبی، ادبی، بین‌المللی و همچنین خانواده‌های ایرانی  با گرایش ایدئولوژی انقلابی و دینی بودند. 

توجه میهمانان به زبان و ادبیات فارسی حتی در ابعاد جهانی، حفظ و تکثیر بنیان خانواده و اصول تربیتی فرزندان از گرایش‌های رایج در برنامه‌های نوروزی بود.

 همچنین می‌توان از جسارت و شهامت تلویزیون در پخش موسیقی متنوع و شاد به خصوص آثار قومی و محلی آن هم با نشان دادن دستگاه ساز ! و یا حضور میهمانان خارجی تحصیلکرده و علاقه‌مند به زبان فارسی با کروات و تبرک کردن لحظات اولیه شبکه اول به حضور جانبازان سرافراز در شبکه اول یاد کرد.

بر این اساس باید گفت مدیریت این دوره نسبت به سال‌های قبل متفاوت و واقعا قابل تقدیر بود اما قابل تأمل و بحث و گفتگو!

در کل، برنامه‌های نوروزی سرشار از تنوع با گرایش انقلابی، دینی و به قول معروف حزب‌اللهی بود .

می‌توان گفت تلویزیون با نیروهای داخل حلقه خود چه رسمی و چه غیررسمی و با همدلی مخاطبان هم سلیقه‌اش در برنامه‌ها ثابت کرد قدرتی در تولید لحظات جذاب و سرگرم‌کننده برای مخاطبان است اما به قول معروف این کجا و آن کجا! 

حرکتی که در جایگاه خود ارزشمند بود در مدیریت گذشته هم طبیعتا این آرمان خواهی و ارزش مداری وجود داشت، البته با شیوه  متفاوت‌تر! 

نکته مهم پاسخ  به این سؤال است این نوع تنوع‌سازی  براساس نگاه روشنگرانه رهبران و مراجع معتقد و همراه حاکمیت که جذب حداکثری قشرهای متفاوت اما دلسوز جامعه مدنظرشان است و در احکام صادره آنان و قوانین مصوب وظایف تلویزیون هم مشهود است تنظیم شده و در آینده ادامه خواهد داشت یا براساس نیاز شرایط سخت جامعه تولید شده و یا نهایت سلیقه و نبوغ مدیریت جدید بود؟ 

شهامت و جرأت مهم‌تر، بعد از پخش ساعت‌ها برنامه (که منصفانه یک طرفه) بود ایجاد بحث‌های مهم منتقدانه، دلسوزانه و تأثیرگذار در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها برای تبیین افق آینده است. 

طرح معایب جزیی بماند در فرصت مناسب و مهیاتر! که  البته کم هم نبود مثل افراط زیاد در حضور میهمان درجه سه و کم تاثیر و یا حضور اضافی برخی مجریان که بود و نبودشان تاثیری نداشت و یا مجریان خوش‌تیپ با ظاهر انقلابی و دینی اما سرد و بی‌رمق و بی‌مطالعه و یا تاکید اغراق‌آمیز به حضور برخی میهمانان به خصوص کودکان چادری و یا تبلیغ اغراق‌آمیز فرزندآوری که با آوردن خانواده‌های هفت و نه نفره  انجام شد که یک استثنا هستند و عملا ضد تبلیغ بود و مهمتر از همه تلاش مجریان برای کنترل زبان میهمانان که مبادا درباره مشکلات اقتصادی و گرانی جامعه حرف و نکته‌ای انتقادی بیان کنند.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1108782

مهمترین اخبار ایران و جهان: