نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 11:43

معاون استاندار زنجان: موانع اقتصادی باعث کاهش جمعیت نمی‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان اقدامات فرهنگی را از جمله مسائل اصلی در طرح جوانی جمعیت دانست و گفت: به غیر از مسائل مربوط به چند قلوها که به خودی خود مسائل اقتصادی زیادی را ایجاد می‌کنند در امور عادی موانع اقتصادی موجب کاهش جمعیت نمی‌شود و این مهم در پایش‌های علمی هم ثابت شده است و حتی در برخی موارد بر عکس این در مورد هم صدق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در جلسه سازمان‌های مردم نهاد استان زنجان با تاکید بر استفاده از ظرفیت این سازمان‌ها برای کمک به دولت در امور مختلف اظهار کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی مردم، ایجاد امید در بین آنها و در نهایت افزایش سرمایه‌های اجتماعی و در واقع کمک به حاکمیت محسوب می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اذعان به فعالیت سازمان‌های مردمی و خیریه‌های مختلف در استان افزود: واقعیت این است که این سازمان‌ها همواره باری از دوش دولت بر می‌دارند و وظیفه دولت در قبال آنها تسهیل‌گری و حمایت و نظارت است که رعایت این موارد از بروز مشکلات پیشگیری می‌کند.

وی به نقش محوری دفتر امور اجتماعی استانداری در ساماندهی امور سازمان‌های مردم نهاد و ارتباط با آنها اشاره کرد و گفت: خروجی برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌های مردم نهاد شناسایی فعالان این حوزه‌ها و استفاده از ظرفیت آنها در مدیریت امور است.

رفیعی با تاکید بر اینکه تشکیل شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد منجر به مطرح شدن مسائل و مشکلات به صورت شهرستانی و استانی خواهد شد، ادامه داد: باید از ظرفیت حاکمیتی هم برای تسهیل امور سازمان‌های مردم نهاد بهره گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر ضرورت استفاده از ساز و کارهای قانونی برای کمک به سازمان‌های مردم نهاد ادامه داد: واقعیت این است که مردمی سازی امور و کمک گرفتن از بخش میانی برای تسهیل امور یک امر تزیینی نیست و در واقع مطالبه مقام معظم رهبری است که در دولت سیزدهم جزو برنامه‌های اصلی محسوب شده و برای آن سیاست‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر وجود مشکل در مدیریت میانی دولت برای مردمی سازی امور و کمک گرفتن از خود مردم برای حل مشکلات تصریح کرد: این گفتمان باید در بخش دولتی عملیاتی و اجرا شود به طوری که مطالبه و تسهیل‌گری در این امور ترویج شود.

رفیعی تشکیل بانک اطلاعاتی را یکی از راهکارهای پیشگیری از موازی کاری در همه امور از جمله فعالیت سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: جوانی جمعیت دیگر چالش‌ جدی کشور طی چند سال آینده است که اگر برای آن فکری نشود معضلات و مشکلات زیادی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان اقدامات فرهنگی را از جمله مسائل اصلی در طرح جوانی جمعیت دانست و گفت: به غیر از مسائل مربوط به چند قلوها که به خودی خود مسائل اقتصادی زیادی را ایجاد می‌کنند در امور عادی موانع اقتصادی موجب کاهش جمعیت نمی‌شود و این مهم در پایش‌های علمی هم ثابت شده است و حتی در برخی موارد بر عکس این در مورد هم صدق می‌کند.

وی راهکار دولت را مبارزه با فساد عنوان و تصریح کرد: باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در ارتقای سلامت اداری استفاده کرد که راهکار دولت در این حوزه اعطای مجوز و ارائه راهکارهای نظارتی از جمله برنامه‌ها است.

رفیعی با بیان اینکه دریافت کمک‌های بین‌المللی توسط سازمان‌های مردم نهاد قوانین مربوط به این حوزه دیده شده است، ادامه داد: ولی واقعیت این است که دریافت این کمک‌ها نیاز به هماهنگی‌های خاصی دارد چرا که سوء استفاده در این مورد انجام می‌شود لذا هوشیاری لازم در این حیطه باید انجام شود، چرا که اغلب اهداف مورد نظر با قوانین منطبق نیست و نتایج دیگری را در بر دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان بر پرهیز ورود فعالان سازمان‌های مردم نهاد به فعالیت‌های سیاسی تاکید کرد و گفت: در قانون فعالیت سیاسی مربوط به احزاب است و سازمان‌های مردم نهاد نباید با این عنوان فعالیت کند.

پایان پیام/۷۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1182882

مهمترین اخبار ایران و جهان: