نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 02:12

گوهررود و زرجوب جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان هستند

رشت - نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی از بهسازی ۶۰ درصدی دفن‌گاه زباله سراوان خبر داد و گفت: گوهررود و زرجوب جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا احمدی سنگری امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران، اظهار کرد: ساماندهی زباله سراوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم رشت و گیلان است.

وی از بهسازی ۶۰ درصدی دفن‌گاه زباله سراوان رشت خبر داد و افزود: لوله‌های خروج گاز متان تعبیه شده و بهسازی‌ها در حال اجرا است و در حدود ۵ هکتار از مساحت این مرکز باقی مانده که ماشین آلات در حال کار هستند و پیمانکار متعهد شده تا پایان آبان ماه کار بهسازی مرکز دفن سراوان را به پایان برساند.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساماندهی شیرابه زباله سراوان بیان کرد: حوضچه‌هایی در این مرکز در حال ساخت است که این حوضچه‌ها به جهت ذخیره شیرابه به مدت یک هفته و انتقال آن به تصفیه خانه شیرابه خواهد بود.

احمدی با بیان بحث ارتقای کارخانه کمپوست و کود آلی و افزایش ظرفیت آن و همچنین بهسازی زباله سراوان و ایجاد زباله سوز توأمان در حال پیگیری است، گفت: در صورت ارتقای ظرفیت کارخانه کود آلی پیش بینی می‌شود که با معرفی پهنه جدید دفن زباله، ریجکت +های کود آلی به پهنه جدید منتقل شود.

وی با بیان اینکه امکان دفن زباله در سراوان وجود ندارد، افزود: چند دلیل برای اینکه دیگر زباله در سراوان نباید دفن شود وجود دارد، یکی اینکه میلیاردها تومان برای بهسازی سراوان هزینه شده و پس از گذشت ۴۰ سال دیگر آن نقطه ظرفیت پذیرش زباله را نخواهد داشت.

نماینده مردم رشت و خمام با بیان اینکه تمامی تلاش ما بر این است که مرکز دفن زباله دیگری به مانند سراوان و با آن ابعاد و مشکلات در گیلان ایجاد نشود، گفت: ایجاد دفن‌گاه جدید زباله در گیلان کار اشتباهی است.

احمدی سنگری با اشاره به برگزاری جلسه با مدیرعامل صندوق توسعه ملی برای تأمین اعتبار احداث زباله سوز بیان کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای مثمر ثمر در خصوص موضوع زباله سوز در تهران با حضور مدیر عامل صندوق توسعه ملی، سه نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، استاندار گیلان، نماینده شرکت TTS، شهردار رشت و … برگزار شد و مقرر گردید در جلسه آتی تضامین پرداخت اعتبارات مشخص معین و مشخص گردد.

وی همچنین با اشاره به دپوی زباله در خواچکین خمام افزود: انتظار می‌رود نسبت به خریداری و ایجاد زباله سوز با وسعت کم و با تأیید محیط زیست اقدام شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود بیان کرد: رودخانه‌های گوهررود و زرجوب جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان هستند و با پیگیری‌هایی که در زمینه ساماندهی این رودخانه‌ها صورت گرفته، بحث لوله گذاری برای انتقال به تصفیه‌خانه فخب و عملیات بهسازی این دو رودخانه در حال انجام است.

احمدی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب فخب ۲۰ درصد است که باید این ظرفیت افزایش یابد و پس از آن فاضلاب تصفیه شده در چرخه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تمامی بیمارستان‌های رشت باید فاضلاب بیمارستانی خود را تصفیه و سپس وارد رودخانه کنند، افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد فاضلاب‌های بیمارستانی تصفیه می‌شود و همچنین فاضلاب شهر صنعتی و مسکن مهر نیز باید ساماندهی و تصفیه شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1427838

مهمترین اخبار ایران و جهان: