نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 10:25

رئیس امارات در تدارک برگزاری نشست مشترک میان «پوتین» و «زلنسکی»

بعد از تلاش بی نتیجه عربستان برای حل بحران اوکراین از طریق نشست جده اینک رئیس امارات در تدارک برگزاری نشست مشترک میان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الخلیج، منابع دیپلمات اروپایی اعلام کرده‌اند که «محمد بن زائد آل نهیان» رئیس امارات قصد دارد یک نشست میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی در حاشیه نشست آتی سازمان ملل در خصوص آب و هوا از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ در دبی برگزار کند.

بر اساس این گزارش، بن زائد این طرح خود را با پاپ فرانسیس نیز در میان گذاشته و وی به گرمی از این طرح استقبال کرده است. رئیس امارات همچنین با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این خصوص صحبت کرده و او نیز با استقبال از این طرح تاکید کرده که آماده کمک کردن برای تحقق این هدف است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شده است: طرف اوکراینی آماده مذاکره با روسیه است. برگزاری هر نشستی میان پوتین و زلنسکی به رئیس جمهور اوکراین و تصمیم وی برمی گردد.

امارات در حالی به دنبال میانجی گری بین روسیه و اوکراین است که پیش از این عربستان شانس خود را با برگزاری یک نشست در خصوص بحران اوکراین با حضور نمایندگان کشورها و نهادهای جهان بدون مشارکت روسیه امتحان کرده است.

نشست دو روزه جده در خصوص بحران اوکراین چند روز قبل با صدور یک بیانیه مبهم و کوتاه به کار خود پایان داد. بر اساس این بیانیه, شرکت کنندگان در این نشست بر سر تداوم رایزنی‌ها برای ایجاد یک زمینه مشترک در راستای تحقق صلح توافق کردند.

شهر جده عربستان روزهای ۵ و ۶ اوت جاری میزبان یک نشست در خصوص بحران اوکراین بدون حضور طرف روسی و با مشارکت نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل بود.

شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت استفاده از نظرات و پیشنهادات مثبت که در جریان نشست مذکور بررسی شد، تاکید کردند.

پیش از این دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرده بود که نشست جده شانس موفقیت نداشته چرا که دو طرف درگیر در آن مشارکت ندارند. نخستین روز برگزاری نشست جده نیز عصر شنبه پس از چندین ساعت نطق و سخنرانی هیئت‌های دیپلماتیک، بدون ماحصل به پایان رسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1435138

مهمترین اخبار ایران و جهان: