نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 19:06

کنیا و موزامبیک کودتای نظامی در نیجر را محکوم کردند

رؤسای جمهور کنیا و موزامبیک اعلام کردند که کودتای نظامی ۲۶ جولای سال جاری در نیجر را محکوم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا و فیلیپ نیوسی، رئیس جمهور موزامبیک طی بیانیه مشترکی، کودتای نظامی ۲۶ جولای سال جاری در نیجر را محکوم کردند.

ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا که به ماپوتو پایتخت موزامبیک سفر کرده، در نشست خبری مشترک با فیلیپ نیوسی، رئیس جمهور این کشور، اعلام کرد که طرفین کودتای نظامی ۲۶ جولای در نیجر را محکوم می‌ کنند.

روسای جمهور این دو کشور در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که کودتای نظامی در نیجر را محکوم کرده و از تصمیمات اتخاذ شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) علیه حکومت نظامی نیجر، حمایت می‌ کنند.

روتو، رئیس جمهور کنیا در این نشست خبری اظهار داشت: موضع مشترک ما جلوگیری از سوق دادن دولت‌ ها به دیکتاتوری‌ های نظامی و برکناری غیرقانونی دولت‌ های منتخب است.

نیوسی رئیس جمهور موزامبیک نیز خاطر نشان کرد که تغییر دولت‌ ها در قاره آفریقا باید با برگزاری انتخابات آزاد صورت گیرد و افزود: هیچ کشوری نباید در مقابل چنین امری (کودتا) سکوت کند.

روسای جمهور دو کشور همچنین با اشاره به درگیری‌ های سودان، این روند را «بی معنی و غیرضروری» توصیف و خاطر نشان کردند که چنین تنش‌ هایی که به جان، اموال و زیرساخت ها آسیب می‌ رساند، هرگز قابل توجیه نیست.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) پس از به دست گرفتن قدرت در نیجر توسط ارتش در ۲۶ ژوئیه، در ۳۰ ماه پیش تشکیل جلسه داد و با صدور بیانیه ای به حکومت نظامی در نیجر ۷ روز فرصت داد تا رئیس جمهور قانونی این کشور محمد بازوم، آزاد و به مقام ریاست جمهوری بازگردد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام کرده که در صورت عدم تحقق خواسته هایشان در این مدت، هر گزینه از جمله مداخله نظامی را در نظر خواهند گرفت. اما این جامعه برخلاف انتظار، تاکنون عملیات نظامی علیه دولت نظامی نیجر آغاز نکرده است.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در دومین نشست خود در ۱۰ آگوست نیز تصمیم گرفتند تا نیروهای وابسته به این جامعه برای بازگشت نیجر به شرایط عادی براساس قانون اساسی تلاش نمایند.

احتمال مداخله نظامی توسط اتحادیه آفریقا (AfB) و برخی کشورهای آفریقایی برای بازگرداندن رئیس جمهور منتخب نیجر به قدرت، مخالفت دولت‌ های نظامی در غرب آفریقا را به دنبال داشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1438682

مهمترین اخبار ایران و جهان: