نیوز سیتی!
24 مرداد 1402 - 08:43

سایت زباله فیروزآباد، همسایه‌ای مردم آزار

کوه زباله در شهرستان فیروزآباد سالهاست در همسایگی مردم قرار گرفته و پسماند شهری به حال خود رها شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، گزارش میدانی خبرنگار فارس از سایت زباله فیروزآباد، حاکی از آن است که این محل در فصول گرم سال بوی ناخوشایند تعفن زباله، مشام را می آزارد و در ماه های سرد سال، دود سیاه مشمئز کننده ای میهمان فیروزآبادی ها می‌شود.

علاوه بر اینکه بوی تعفن و آشغال در این منطقه به شدت زیاد است، شیرابه‌های حاصل از زباله و وجود انبوهی از سگ‌های رهاشده و بلاصاحب و پرندگان برای تغذیه از میان زباله‌ها سلامت منطقه را به خطر انداخته است.

روزانه ۵۰ تن پسماند وارد سایت زباله می‌شود

محمد بیرمی در گفت و گو با خبرنگار فارس در فیروزآباد با بیان این که محل دفن پسماند شهرداری فیروزآباد به مساحت ١٢ و نیم هکتار در دامنه کوه روشنو قرار دارد اظهار داشت: با توجه به مقایسه وضعیت مکانی با ضوابط ومعیارهای زیست محیطی ، سایت مزبور دارای نقاط قوتی به ویژه اخذ تاییدیه و واگذاری بخش اولیه اراضی محل دفن ، فاصله مناسب تا مناطق جمعیتی ، پایین بودن سطح آب زیر زمینی ، پوشش گیاهی ضعیف و امکان توسعه سایت از جنوب و غرب می‌باشد.

وی با بیان این که در محل دفن پسماند شهرداری فیروزآباد عملیات دفن پسماند روزانه صورت می‌گیرد افزود: روزانه حدود ٥٠ تن پسماند از شهر فیروزآباد و روستاهای جایدشت ، احمد آباد ، بایگان ، لهراسب ، خویدجان و سرگر وارد این سایت می‌شود.

شهردار فیروزآباد با اشاره به این که دفن پسماند به صورت سنتی انجام می‌شود ادامه داد: از زمان تصدی بنده در شهرداری این شهرستان در راستای بهسازی وضعیت سایت و دفن پسماند شهرداری فیروزآباد اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

عملیات حفر ترانشه با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال

بیرمی اضافه کرد: آغاز عملیات حفر ترانشه در محدوده محصور جهت دفن پسماند که هزینه پیش بینی شده برای این موضوع ۱۲ میلیارد ریال می‌باشد مزایای حفر ترانشه در این محدوده ممانعت از ورود حیوانات و زباله گردها می‌باشد.

وی با اشاره به انتخاب مشاور ذیصلاح و تهیه طرح توجیهی فنی و زیست محیطی سایت دفن پسماند بیان داشت: در بازدیدی که به اتفاق اعضای شورا از محل دفن سایت پسماند و بازیافت اصفهان جهت کسب تجربه و آگاهی صورت گرفت نظرات و پیشنهادات قابل توجه و مطلوبی جهت مدیریت سایت زباله اتفاق افتاده است.

شهردار فیروزآباد از خرید ماشین مخصوص حمل زباله با هزینه بالغ بر ١٢ میلیارد ریال جهت بهسازی وضعیت موجود در جمع آوری زباله از دیگر اقدامات این شهرداری عنوان کرد.

واگذاری مدیریت جمع آوری پسماندو سایت دفن پسماند به بخش خصوصی

بیرمی با بیان این که ارتباط با معاون و کارشناسان سازمان پسماند شیراز جهت کسب تجربه و اطلاعات و همچنین رایزنی با شرکت های خصوصی فعال در این سازمان صورت گرفته تصریح کرد: با این ارتباط در صورت امکان مدیریت جمع آوری پسماندو سایت دفن پسماند به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش فارس، فارغ از اینکه زباله که امروزه با نام طلای کثیف در دنیا شناخته شده است چه درآمد و ارزش افزوده ای می‌تواند نصیب این شهر کند، روند جمع آوری و دفع آن در شهری همچون فیروزآباد بسیار حائز اهمیت است.

امید است با هماهنگی و مساعدت و حمایت فرماندار شهرستان نماینده مردم در مجلس و همکاری مالی و عملیاتی به دور از شعار ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در آینده نزدیک شاهد مکان مناسب و استاندارد که شهرداری فیروزآباد طرح مطالعاتی ان انجام داده و در مرحله اجرا قرار داده، باشیم.

افزایش بیماری های تنفسی و گوارشی، ورود حیوانات وحشی و دام‌های اهلی، خشک شدن درختان، آلوده شدن سفره آب زیرزمینی، نابودی لایه‌های خاک، تلف شدن دام، تفکیک زباله در سایت، همه این نکات حساسیت‌ها را نسبت به بحرانی بودن این محل دپوی زباله افزایش داده که اقدامات اخیر شهرداری فیروزآباد در سرعت دهی به ساماندهی آن قابل تحسین است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1442982

مهمترین اخبار ایران و جهان: