نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 15:12

بیش از 191 هزار تن گندم در استان اردبیل خریداری شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: تاکنون بیش از 191 هزار تن گندم با ارزش تقریبی 2 هزار و 864 میلیارد تومان از کشاورزان استان اردبیل خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یاسر عبداللهی ظهر امروز در جریان بازدید از روند خرید تضمینی گندم در جنوب استان اردبیل اظهار کرد: با تلاش کارکنان اداره کلّ خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل تاکنون بیش از ۱۹۱ هزار تن گندم با ارزش تقریبی ۲ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان از کشاورزان استان اردبیل خریداری و تا تاریخ ۱۳ تیر همزمان با سراسر کشور مبلغ یک هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان به حساب کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: با تدابیر دولت تلاش شده است همزمان با تحویل گندم در کمترین زمان ممکن هزینه محصول خریداری شده به حساب کشاورزان گندم کار واریز شود. ضمن اینکه اطمینان از خرید به موقع، با کیفیت و دقیق گندم، جزو اولویت‌های استان است که در این راستا بازدیدهای دوره‌ای و مستمر از مراکز خرید گندم صورت می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی مراکز خرید تضمینی گندم گفت: با پایان خرید تضمینی گندم در شمال استان اردبیل، در حال حاضر ۲۹ مرکز خرید شامل مراکز ملکی، سیلوی بخش خصوصی و مرکز مباشر، کار خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های خلخال، کوثر، نیر، نمین، سرعین، مشگین و شهرستان اردبیل را بر عهده دارند.

گندم مورد نیاز استان اردبیل ۲۲۰ هزار تن است

عبداللهی عابد میزان گندم مورد نیاز سالانه استان اردبیل را در حدود ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با توجه به جمعیت کل استان، سالیانه حدود ۱۸۰ هزار تن آرد توسط ۱۲ کارخانه آرد سازی فعال استان تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل توانایی ذخیره ۳۵۰ هزار تن گندم را دارد و  ۷۰ هزار تن ظرفیت در مراکز ملکی و ۲۸۰ هزار تن در مراکز متعلق به بخش خصوصی استان ذخیره می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل ادامه داد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲ از طریق سامانه سیفا و از کشاورزانی که مشخصات آنها در این سامانه ثبت است، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مشخصات کشاورزان همراه مقدار محصول قابل تحویل از طریق ارتباط سیستمی این سامانه با سامانه پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی اخذ می‌شود، به لزوم اطلاع رسانی لازم به جامعه کشاورزی برای ثبت نام در سامانه پهنه‌بندی و حصول اطمینان از وجود مشخصات و سقف قابل تحویل محصول قبل از مراجعه به مراکز خرید با همکاری و تعامل اداره کل بازرگانی دولتی استان اردبیل با سازمان جهاد کشاورزی برای درج اسامی کشاورزان در سامانه مذکور تاکید کرد.

پیش بینی می‌شود میزان مصرف سالانه گندم در استان خریداری شود

علی نوبخت، مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل هم در این بازدید گفت: کشاورزانی که تا سیزدهم تیر ماه گندم خود را ضمن ثبت در سامانه تحویل مراکز خرید داده‌اند، بهای گندم خود را با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده و مابه التفاوت آن را هم بزودی دریافت خواهند کرد و از این به بعد قیمت خرید تضمینی گندم با ۱۵ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: با ادامه خرید گندم در شهرستان‌های اردبیل، خلخال، کوثر، مشگین‌شهر، نیر، سرعین و نمین پیش بینی می‌شود میزان مصرف سالانه گندم در استان خریداری شود.

وی گفت: مراکز خرید گندم شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشر برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان دایر است و هیچ محدودیتی در خرید گندم در این مراکز وجود ندارد.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل بیان کرد: کشاورزان عجله‌ای در برداشت گندم نداشته باشند چرا که تعجیل در برداشت گندم منجر به رطوبت بالای ۱۴ درصدی گندم می‌شود که قابل خرید در مراکز نخواهد بود.

در این بازدید ضمن بررسی میدانی فرآیند خرید گندم از کشاورزان جنوب استان اردبیل، مسائل و مشکلات حوزه خرید گندم بررسی و تصمیمات لازم برای تسهیل در روند خرید اتخاذ گردید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423482

مهمترین اخبار ایران و جهان: