نیوز سیتی!
12 مرداد 1401 - 11:25

نصراللهی: استفاده نادرست از ظرفیت‌ رسانه‌ها تهدید بزرگ برای امنیت ملی است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: استفاده ناکافی، سنتی و نادرست از ظرفیت رسانه‌های داخلی تهدید بزرگ برای امنیت ملی است. به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در جمع فرماندهان فراجا مازندران در ساری هشدار داد: استفاده ناکافی،سنتی و نادرست از ظرفیت‌های رسانه های داخلی، تهدید بزرگ برای امنیت ملی است. نصراللهی گفت: آنچه که تاکنون امنیت کشور را به خطر انداخته است بی‌توجهی یا توجه ناکافی مسوولان به نقش رسانه ها در جهاد تبیین و ندیدن و نخواستن آنها بوده است. نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در سخنرانی خود با عنوان نقش سواد رسانه ای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانه ای افزود: نداشتن روایت اول و جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در پایان در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم ، عملا رسانه های داخلی را در قبال رسانه های خارجی و غیرمسئول، «غیربازدارنده و کم تاثیر» کرده است. وی گفت: اتخاذ رویکردهای کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار ، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانه های غیرمسئول و معاند فرصت ساز و برای کشور فرصت سوز و اعتمادزدا بوده است. نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، علت توجه ناکافی و نادرست به رسانه ها را سواد رسانه ای پایین مسئولان دانست و تصریح کرد: نیاز مسئولان به سواد رسانه ای بیش از مردم است و غلبه آنها بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی جز با برخورد فعال، هوشمندانه ، به موقع ، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانه‌ها امکانپذیر نیست. رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت:پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی، نوع، میزان ، منابع خبری مردم و همچنین الگوی تولید ، توزیع و مصرف پیام های رسانه ها را تغییر داده است به گونه ای که مردم برخلاف گذشته با داشتن گوشی‌های هوشمند در عین حالی که مصرف کننده تولیدات رسانه‌ها هستند، تولید و توزیع کننده همه نوع پیام ها و کنشگر فعال در همه زمینه ها حتی موضوعات امنیتی نیزهستند. وی قدرت رسانه‌ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیشتر از قدرت دستگاههای دیگر حتی بخش های انتظامی و امنیتی دانست و افزود: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکارعمومی و اذهان تغییر کرده است و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است اما متاسفانه هنوز بسیاری از بخش ها و سازمان ها به این مهم بی توجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند. نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانه ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی گفت: پیشترفت تکنولوژی های ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات ، حکمرانی را در بخش های مختلف دستخوش تغییر و تحول کرده است و دیگر نمی توان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع و امنیت ملی را تامین کرد. نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با تشریح برخی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور گفت: بی توجهی به رسانه و افکار عمومی و حبس شدن در دهه‌های قبل موجب شده است هروقت نظام دو قدم به سمت کار درست گام می دارد ، مجبور می شود ده قدم عقب نشینی کند و این یعنی اینکه همچنان در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانه ای و توجه به الزامات حرفه ای کارها مثل تجربیات ناموفق قبل صورت می گیرد. رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش مهم فراجا در تامین نظم و امنیت کشور گفت: فراجا بیش از گذشته هدف اصلی حملات دشمن قرار گرفته است بسیاری از حدود 30 سازمان مسئول بخش عفاف وحجاب با تعطیل کردن وظایف ذاتی خود، عملکرد همه بخش‌ها و کارها و نتیجه نشدنی و بیش از توان فراجا را در موضوعات پیچیده و چند لایه از این بخش انتظار دارند و این وضعیت به تعامل بین پلیس و مردم ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کند. نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای موفقیت فراجا در انجام ماموریت ها و تامین امنیت مردم را در اعتماد مردم و تعامل مناسب و مستمر پلیس و مردم دانست و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشه دار کند؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در بسیاری از موضوعات جاری با مردم و یا دیرحرف حرف زدن با آنها ، استفاده ناکافی از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و ضعف‌های ساختاری و قانونی و مجازات‌های غیربازدارنده است. رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تاکید کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی باید اقتضائات کنشگری در آرایش جدید رسانه ای درک شود رویکردهای همه بخش ها و دستگاه‌ها به ویژه سازمان‌هایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع ، همه جانبه و انقلابی در حوزه های فرهنگ و رسانه انجام شود. انتهای پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 524882

مهمترین اخبار ایران و جهان: