نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 14:39

نشست اضطراری شورای امنیت ملی ارمنستان درباره گذرگاه لاچین

نخست‌وزیر ارمنستان خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور درباره گذرگاه راهبردی لاچین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینتل‌ریپابلیک، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان امروز سه‌شنبه خواستار نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور برای بررسی وضعیت اضطراری در گذرگاه راهبردی لاچین شد.

گذرگاه لاچین، منطقه موردمناقشه قره‌باغ با جمهوری آذربایجان را به ارمنستان متصل می‌کند.

نشست اضطراری شورای امنیت ملی ارمنستان درباره گذرگاه لاچین

پاشینیان دراین‌باره افزود: گروهی از آذربایجانی‌ها تحت عنوان فعالان محیط زیست، گذرگاه لاچین را بسته‌اند. ما این اقدام را با تحریک باکو (جمهوری آذربایجان) و با هدف خلق یک فاجعه انسانی در این منطقه ارزیابی می‌کنیم.

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجام چهارم شهریور با انتشار توییتی اعلام کرد نیروهای این کشور کنترل کامل شهر «لاچین» در قره‌باغ کوهستانی را به دست گرفته‌اند. الهام علی‌اف با انتشار پیامی در توئیتر «با تبریک به مردم لاچین و آذربایجان» نوشت: امروز ۲۶ آگوست، ما آذربایجانی‌ها به شهر لاچین برگشتیم. ارتش آذربایجان هم‌اکنون در شهر لاچین مستقر شده، روستاهای زابوخ و سوس تحت کنترل درآمدند»

به نوشته اسپوتنیک، لاچین در مسیر بین شهر خانکندی در قره‌باغ و ارمنستان قرار دارد. هم‌اکنون ارمنستانی‌ها و نیروهای حافظ صلح روسیه نیز منطقه لاچین را ترک کرده‌اند.

پس از جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، دو کشور با میانجی‌گری روسیه توافق آتش‌بس را امضا کردند. بر اساس این توافق‌نامه سه‌جانبه، کنترل شهر لاچین به جمهوری آذربایجان واگذار شده است. شهر لاچین و مناطق و روستاهای پیرامون آن در سال ۱۹۲۲ به کنترل ارمنستان درآمد و دولت آذربایجان در سال‌های اخیر خواستار خروج نیروهای ارمنستان از این منطقه شده بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 908506

مهمترین اخبار ایران و جهان: