نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 11:12

کمبود ۷ هزار کلاس درس در البرز

کرج- رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز با اشاره به کمبود ۷ هزار کلاس درس در این استان با توجه به رشد ۱۲ هزار نفری سالانه جمعیت دانش آموزی گفت: سالانه باید ۴۰۰ کلاس درس در البرز ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا اسپرورین با اشاره به این که ارتقای کیفی فرآیند تعلیم و تربیت نیاز به توسعه فضای آموزشی مناسب و ایمن دارد، اظهار داشت: اکنون مهمترین مشکل استان البرز کمبود فضای آموزشی، فرسودگی و مقاوم نبودن تعدادی از مدارس، ناکافی بودن کلاس‌های درس و تجهیزات آموزشگاهی است.

وی با بیان این که جمعیت بیش از نیم میلیونی دانش آموزان البرز با جمعیت کل چند استان کشور برابری می‌کند، یادآورشد: بر اساس آمار اعلام شده هر ساله شاهد رشد جمعیت دانش آموزی ۱۲ هزار نفری در البرز هستیم.

اسپرورین با بیان اینکه برای تأمین نیازهای آموزشی جمعیت جدید دانش آموزی البرز سالانه باید ۴۰۰ کلاس درس ساخته شود، تصریح کرد: ساخت این تعداد کلاس درس در هر سال تحصیلی به علت کمبود اعتبارات دولتی و کافی نبودن کمک‌های خیرین محقق نمی‌شود و به ناچار دانش آموزان در فضای نامناسب آموزشی به تحصیل می‌پردازند.

راه اندازی نهضت ساخت مدرسه در البرز

وی گفت: البرز در کنار نیاز به توجه خاص مسئولان کشوری در تخصیص اعتبارات لازمه به کمک خداپسندانه مردم این استان در کمک‌های نقدی از طریق سامانه پرداخت طراحی شده که به زودی در مجمع خیرین مدرسه ساز استان رونمایی می‌شود، برای ساخت کلاس و تجهیز مدارس به امکانات مورد نیاز دارد.

اسپرورین اولین پیامد منفی کمبود کلاس درس را تراکم دانش آموزی در کلاس‌ها ذکر کرد و گفت: این مهم در کاهش کیفیت آموزشی اثر مستقیم دارد ضمن آنکه ساخت هر متر مربع فضای آموزشی نیازمند تأمین یک میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز به راه اندازی نهضت مدرسه سازی در البرز اشاره کرد و بیان داشت: با حمایت دولت سیزدهم و استاندار البرز ساخت ۲۰۰ مدرسه در افق سه ساله برای البرز کلید خورده است.

اسپرورین مهمترین مشکل ساخت مدرسه در البرز را نبود زمین مناسب به ویژه در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش کرج ذکر کرد.

البرز هفت هزار کلاس درس کم دارد

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز اضافه کرد: جمعیت ۵۲۰ هزار نفری دانش آموزی البرز در ۱۳ هزار و ۲۴۸ کلاس مشغول به تحصیل هستند یعنی ۸۰ درصد مدارس استان دارای کلاس‌های با تراکم بالای ۳۰ نفر است در حالی که میانگین کشوری ۲۷ نفر است.

اسپرورین با اشاره به این که برای جبران کمبود فضای آموزشی البرز، کارهای زیادی شده است، اما کافی نیست، خاطرنشان کرد: باید حرکت جدی پیش رفت تا سرانه فضای آموزشی متناسب با جمعیت بالای دانش آموزی البرز ارتقا پیدا کند.

وی بیان داشت: همیشه رشد جمعیت دانش آموزی در البرز ۲ برابر میانگین کشوری بوده است و این موضوع موجب شده که استان بالاترین تراکم دانش آموزی در کلاس‌های درس را داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 889606

مهمترین اخبار ایران و جهان: