نیوز سیتی!
07 آبان 1402 - 17:13

پرورش دانشجو در دانشگاه کارآفرین، نیازمحور و دانش‌بنیان

رئیس دانشگاه صنعتی همدان بر لزوم حرکت دانشجویان در مسیر دانشگاه نسل چهارم شد و گفت: این دانشگاه کارآفرین، نیازمحور و دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امیر مومنی بعد از ظهر امروز در مراسم جشن بزرگ "راه مهندسی" در دانشگاه صنعتی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به رفع موانع تولید و گردش روان‌تر چرخ صنعت در کشور تاکید دارند اظهار کرد: ایشان با توجه به اهمیت تولید امسال را به نام «رونق تولید و مهار تورم» نامگذاری کردند که خاستگاه تحقق منویات ایشان در دانشگاه‌هاست.

وی گفت: ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب به جایگاه جوانان و انرژی این آینده‌سازان سرزمین و نیز جایگاه دانش اشاراتی دارند که باید مورد توجه باشد بنابراین ما دانشگاهیان باید به اهمیت کار خود پی ببریم.

 رئیس دانشگاه صنعتی همدان به وظیفه یک دانشجو در دانشگاه مهندسی اشاره کرد و ضمن اینکه این وظیفه را در کنار سیر تسلسل آموزش عالی و سیر تسلسل روند توسعه آموزش عالی کشور تبیین کرد افزود: اگر به سالهای دور نگاه کنیم دانشگاه‌های ما از نوع نسل یک و آموزش‌محور بودند.

وی گفت: رسالت دانشگاه‌های آموزش‌محور بیشتر در حوزه تربیت مدرسین و معلمین بود و تلاش می‌کردند اصول علمی را در سطوح عالی به دانشجویان منتقل کنند که اگر از این برهه بگذریم به دانشگاه دست دوم پژوهش‌محور می‌رسیم.

مومنی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های پژوهش‌محور به توسعه علوم به ویژه علوم  پایه‌ و بنیادی تمرکز می‌شد که هدف آنها تحقق مرجعیت علمی بود گفت: اگر امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم دانشگاه‌های ما مرجعیت علمی را در منطقه و بین کشورهای اسلامی دارند، برایند حاصل زحمات دانشگاه‌های نسل دوم است.

وی با بیان اینکه با حس دستاوردهای دانشگاه‌های نسل یک یعنی محوریت آموزش وارد دانشگاه‌های نسل دوم شدیم که محوریت پژوهش را داشت افزود: افزایش بروندادهای پژوهشی هدف دانشگاه‌های نسل دوم بود که اگر امروز بالاترین نرخ تولید علم را در منطقه داریم و در برخی نرخ‌های تولید علم در دنیا زبانزد هستیم حاصل فرایندها و اتفاقاتی است که در این دانشگاه‌ها داشتیم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه دانشگاه‌هایی نسل سوم روی پژوهش‌های کاربردی متمرکز می‌شود یعنی تبدیل علم به ثروت گفت: امروز وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان حرف می‌زنیم خاستگاه آن در دانشگاه‌های نسل سه است.

وی ادامه داد: دانشجویان در دانشگاه‌های نسل سوم به غیر از آموزش قوی و یادگرفتن اصول و اساس دانشگاه‌های بنیادی و پایه‌ای، مهارت‌محوری و تبدیل علم به ثروت را بر اساس خلاقیت و نوآوری دنبال می‌کنند.

مومنی با بیان اینکه دانشگاه نسل سوم ماموریت‌گرا هستند و ماموریت آنها نیز تبدیل علم به ثروت است افزود: امروز خیلی از نیازهای کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌شود، یعنی اغلب نیازهای کشور را دانشگاه‌هایی تامین می‌کنند که بدنه اصلی آنها را دانشجویان دانشگاه‌های نسل سه تشکیل می‌دهند.

وی گفت: دانشگاه نسل چهار نیز دنبال پذیرفتن مسئولیت اجتماعی است، این دانشگاه با جامعه خود در تعامل مستقیم بوده و به حرکت جامعه مسیر نشان می‌دهد، ضمن اینکه از نیاز جامعه اثر می‌پذیرد.

 رئیس دانشگاه صنعتی همدان تصریح کرد: امروز وظیفه دانشجوی ورودی رشته مهندسی که خود را در قامت یک دانشگاه نسل سه و چهار می‌بیند این است که هر چهار مورد از این مسئولیت‌ها یعنی آموزش پژوهش‌محور، پژوهش آموزش‌پایه، مهارت‌آموزی و دانشجوی در تعامل با اجتماع را مدنظر قرار می‌دهد.

وی خطاب به جمع خاطرنشان کرد: این چهار اسلحه را به دست بگیرید و مسلح شوید، حتما به عنوان دانشجوی نسل چهارم حرکت کنید که قطعا یکی از راهبردهای جشن مهندسی راه دوم نیز این است که به دنبال پرورش دانشجوی در قامت نسل چهار باشد.

پایان‌ پیام/ ۸۹۰۲۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1554394

مهمترین اخبار ایران و جهان: