نیوز سیتی!
29 آبان 1402 - 17:51

غفاری: در روایت‌های رسانه‌ای ما از غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد

مدیر سابق شبکه افق گفت: در روایت‌های رسانه‌ای ما از فلسطین و غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد و همواره المان‌های احساسی این اتفاقات بازنمایی میشود. تنفر از اسرائیل دروجود تک‌تک ایرانیان هست ولی این به یک روایت کلان توامان با حماسه تبدیل نشده است.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» روز گذشته با حضور جلال غفاری، مدیر سابق شبکه افق و ریاست سابق دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع)، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و عاطفه صادقی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و مدرس دانشگاه درباره تغییرات اخیر برنامه به افق فلسطین برگزار شد.

جلال غفاری با بیان اینکه «افق باید برای فلسطین بتپد» از ضرورت پرداختن به مسئله فلسطین در رسانه ملی سخن گفت و افزود: «باید از 5 سال پیش، شبکه افق همچنین برنامه‌ای برای فلسطین می‌گذاشت.» او تغییر گروه برنامه ساز را امری عادی در برنامه‌سازی عنوان کرد و آن را حق مدیر شبکه دانست اما به شرط آن که معنای سیاسی در ذهن مخاطب مخابره نکند.

بعد از رفتن تیم برنامه ساز مقاومت ذهنی در مخاطب شکل گرفت

آقاسی نیز با اشاره به اثر سوء این تغییر گفت: «بعد از رفتن تیم برنامه ساز قبلی، یک مقاومت ذهنی در مخاطب شکل گرفت و پنداشت که گویی یک اتفاقی افتاده، و الان پس از تغییر تیم برنامه، یک عده وقتی برنامه را می‌بینند، دیگر بعضی از پیام‌های برنامه را نادیده می‌گیرند.»

صادقی نیز به این تغیر اعتراض داشت و معتقد بود این اتفاقات نشان می‌دهد برنامه در نسبت دیالکتیک با مخاطب دیده نمی‌شود و مدیران برنامه را در مالکیت خود می‌دانند. من به عنوان مخاطب با یک موضوعی مواجهم به نام جا به جایی؛ اصولا جا‌به‌جایی یک گروه رسانه‌ای که توانسته یک خاطره و یک حافظه جمعی را شکل دهد، آیا مجاز است که صرفا توسط مدیران صداوسیما صورت پذیرد؟»

باید رسانه‌ منهای مردم را کنار بگذاریم

آقاسی مردم و ذائقه مردم را اولویت رسانه ملی بیان کرد و افزود: «رسانه بدون مخاطب، حتی اگر حامل عالی‌ترین پیام‌ها باشد، فایده‌ای نخواهد داشت. باید رسانه‌ منهای مردم را کنار بگذاریم.» او همچنین از رشد رسانه‌های ذره‌ای در سال‌های اخیر گفت و با اشاره به تغییرات وسیع در سازوکار شکل گیری و تغییر افکار عمومی افزود به تبع این تغییرات گسترده در حوزه افکار عمومی، مختصات جدیدی برای برنامه‌سازی نیز به وجود می‌آید.

مدیر سابق مرکز افکارسنجی ایسپا، که به عنوان مهمان نیز در برنامه به افق فلسطین حضور یافته است، برنامه به افق فلسطین را منطبق با این مختصات جدید در مقایسه با سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور دانست و عملکرد این برنامه را در این زمینه مناسب ارزیابی کرده و از افزایش قابل توجه نگاه مثبت مردم ایران نسبت به مسئله‌ مقاومت و فلسطین در مدت یک ماهه‌ اخیر خبر داد.

غلبه عنصر احساس بر حماسه در روایت‌ غزه

جلال غفاری ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری روایت و یک رویکرد کلان در قضیه فلسطین در صداوسیما گفت: «در روایت‌های رسانه‌ای ما از فلسطین و غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد و همواره المان‌های احساسی این اتفاقات بازنمایی میشود. تنفر از اسرائیل دروجود تک‌تک ایرانیان هست ولی این به یک روایت کلان توامان با حماسه تبدیل نشده است. این روایت کلان را باید شکل داد، نوشت و تلاش کرد این امر را از طریق تولید محتوا و اغنا جلو برد.»

عاطفه صادقی نیز با اشاره به شکست برنامه به افق فلسطین در خلق یک کلان روایت از جمهوری اسلامی ایران در خصوص آرمان فلسطین، با تاکید بر اهمیت شکل گیری یک کلان روایت جهانی گفت: «شما اگر نتوانید برای این پیروزی های میدانی در ساحت عینی خودش تمهیدات نظری جدی داشته باشید، رسانه‌های رقیب، آن واقعیت و پیروزی مفهومی را از شما می‌گیرند.»

به گزارش فارس، پخش برنامه «به افق فلسطین» در روزهای آغازین عملیات طوفان الاقصی طی همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج و شبکه افق به سردبیری مهدی عرفاتی و کارگردانی محمدرضا شهیدی‌فر آغاز شد اما رفته رفته تیم سازنده این برنامه با تغییر و تحول مواجه شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1579050

مهمترین اخبار ایران و جهان: