نیوز سیتی!
24 آذر 1402 - 17:28

بررسی مشکلات جامعه معلولان در شورای شهر بندرعباس

در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر با حضور مهدی نوبانی شهردار، مهدی محمدی معاون توانبخشی بهزیستی،مشاور و نمایندگان و جامعه معلولین شهر بندرعباس، مشکلات این قشر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس،  مهدی محمدی معاون توانبخشی بهزیستی بندرعباس در یکصد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس، گزارشی از جامعه آماری معلولان و مشکلات آنان ارائه داد و گفت:  900 نفر معلول در سامانه بهزیستی شهر بندرعباس ثبت شده  که ۳۸ درصد این افراد را معلولین شدید و خیلی شدید تشکیل می دهند و قریب به 70 درصد این معلولان از دهک های 5 و 6 جامعه و از لحاظ روحی، جسمی و معیشتی دارای مشکلات عدیده ای می باشند.

 وی با  بیان این مسأله که  75درصد جمعیت معلول شهرستان بندرعباس در شهر و مابقی در روستاها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: در حوزه بهزیستی و توانبخشی مشکلات و معضلات عدیده ای سرو کار داریم  که گاهی به اجبار  از دستگاههای فرا سازمانی خود برای حل قسمتی از مشکلات معلولین کمک می گیریم.

 حضور مترجم زبان اشاره معلولین در صحن شورا   

 در این جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس، حضور یک مترجم زبان اشاره از طرف معلولین ناشنوایان  را تجربه کرد که این مترجم بصورت لحظه ای با ایما و اشاره یک معلول ناشنوا را تبدیل به جملات زنده کرده و در صحن شورا به نظرات و پیشنهادات خود پرداخت.

یک معلول ناشنوا و یک معلول با مشکلات تکمیل هر کدام در اظهاراتی به اعضای شورای شهر و شهردار بندرعباس گفتند که وعده هایی که به معلولین می دهید در حد عکس و خبر باقی نماند و نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام کنید.   

گلایه های یک روشندل در صحن شورای شهر

 این معلول روشندل که اقدام به تهیه کلیپ 59 ثانیه ای با عنوان «متناسب سازی نامناسب» از ساخت و سازهایی در مسیر خط اصلاح نابینایان بود نکات و پیشنهادات موثری را مطرح کرد.

   رفاه شهری و اشتغال معلولین در اولویت باشد

 در ادامه  مشاور معاون توانبخشی بهزیستی و معلول ضایعه نخاعی در خصوص اصلاح پیاده روها و خط عبور روشندلان، امور حمل و نقل شهری و معضلات ایاب و ذهاب و سرویس دهی آژانس های خدمات مسافری شهری تا استقرار یک مترجم در ادارات برای سرویس دهی به معلولین گفت و افزود:  در متن قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به فرصت های برابر پرداخته شده است و این بدین معناست که استفاده از امکانات شهری و عمومی افراد عادی و معلول یکسان باید باشد. تعدادی از ون های شهرداری تجهیز و مناسب سازی شده در اختیار معلولان قرار بگیرد.

  وی از سالن های ورزشی که در اختیار معلولین است تشکر کرد و ادامه داد:  در حال حاضر 12 نفر از معلولین در شهرداری بندرعباس  بصورت شرکتی مشغول به کار هستند، هزینه زندگی معلولین به مراتب بیشتر از مردم عادی است و شورای اسلامی با توجه به راهکارهای قانونی تبدیل وضعیت معلولین را در دستور کار خود قرار دهند که عمدتا این گروه از دهک های 5 و 6 جامعه هستند.

   پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605706

مهمترین اخبار ایران و جهان: