نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 16:56

کار جهادی چگونه در «سد باباحیدر» معنا پیدا کرد؟ + جدول

سد غدیر باباحیدر با وجود اینکه یکی از پروژه‌های مهم در چهارمحال و بختیاری است و نقش بسزایی در تامین آب شرب شهرستان فارسان دارد اما ساخت آن سال‌های بسیاری معطل مانده بود، خوشبختانه این طرح مهم به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت سپاسد به اتمام رسید و در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سد غدیر باباحیدر در منطقه غرب شهر باباحیدر در شهرستان فارسان و در فاصله ۴۷ کیلومتری از شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد، این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بر روی رودخانه سراب ایجاد شده و منبع اصلی آب سد نیز از ۲ سرشاخه سراب و بردی تامین می‌شود البته اکثر آب سد باباحیدر از طریق شاخه سراب و چشمه‌ای به همین نام تغذیه می‌شود.

حجم کل بدنه سد باباحیدر یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۱۰۰ مترمکعب و حجم مخزن آن نیز ۱۴ میلیون مترمکعب است.

هدف از ساخت سد باباحیدر تامین ۵.۱۰ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان فارسان، ۲ میلیون مترمکعب آب موردنیاز صنایع، ۹ میلیون مترمکعب آب برای بهبود کشاورزی در یک هزار و ۴۴۰ هکتار از اراضی محدوده طرح و همچنین تامین ۹.۳ میلیون مترمکعب آب جهت رفع نیازهای زیست محیطی پایین دست است.

عملیات اجرایی این سد در مدت ۱۶ سال توسط پیمانکار پیشین به اتمام نرسیده بود اما به واسطه عملیات جهادی و تلاش جهادگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، هلدینگ تخصصی نیرو این قرارگاه و شرکت سپاسد به بهره‌برداری رسید و در سفر دوم رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری افتتاح شد.

ارتفاع خاکریزی بدنه سد باباحیدر که طی ۱۴ سال توسط پیمانکار پیشین صورت گرفت ۴۵ متر بود اما قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در مدت ۶ ماه ۲۰ متر عملیات خاکریزی بدنه این سد را به انجام رساند و در حالی که عملیات اجرایی این پروژه به صورت معمول صورت می‌گرفت اتمام آن به حدود یک سال زمان نیاز داشت.

در دولت سیزدهم نیز حدود ۶۱۴ میلیارد تومان اعتبار به تکمیل و بهره‌برداری از پروژه سد غدیر باباحیدر اختصاص پیدا کرد و پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت فعلی به ۹۲ درصد رسید.

پایان پیام/۶۸۰۴۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576650

مهمترین اخبار ایران و جهان: