نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 15:01

تشدید مجازات آزار جنسی کودکان در تاجیکستان

پارلمان تاجیکستان با تصویب تغییراتی در قانون جزایی این کشور مجازات برای آزار جنسی کودکان را تشدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پارلمان تاجیکستان تغییراتی را در قانون جزایی (ماده 142 – اعمال ناشایست) این کشور تصویب کرد که هدف از آن تشدید مجازات برای اعمال ناشایست علیه کودکان است.

به این ترتیب، مجازات برای آزار جنسی کودکان زیر 14 سال، حبس از 5 تا 8 سال با محرومیت مادام العمر از حق تصدی برخی مناصب و فعالیت‌های خاص را پیش‌بینی می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که در تاجیکستان موارد تجاوز جنسی و یا اعمال ناشایست به ندرت فاش می‌شود. بستگان قربانیان اغلب اوقات حقایق را پنهان می‌کنند زیرا افشای چنین مواردی، به ویژه در مورد کودکان، می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی قربانی و والدین وی در جامعه سنتی تاجیک شود.

بر اساس آمار وزارت کشور تاجیکستان در سال 2022 میلادی در این کشور 49 مورد عمل خشونت آمیز جنسی علیه کودکان زیر سن قانونی به ثبت رسیده است. یک سال قبل این شاخص 57 مورد را در بر می‌گرفت.

در قانون تاجیکستان علاوه بر این ماده، همچنین 3 ماده دیگر نیز وجود دارد که مسئولیت اعمال جنسی علیه کودکان را پیش‌بینی می‌کنند.

در ماه 138 (تجاوز به عنف) مجازات حبس از 7 تا 12 سال و در صورت تکرار از 12 تا 25 سال حبس است. طبق ماده 139 (اقدامات خشونت آمیز جنسی) مجازات حبس از 7 تا 10 سال تعیین شده است.

اعمال غیرقانونی علیه کودکان نیز در ماده 141 (رابطه جنسی و سایر اعمال جنسی با افراد زیر 16 سال) تنظیم شده است و مجازات از 2 تا 10 سال حبس را پیش‌بینی می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590294

مهمترین اخبار ایران و جهان: