نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 18:03

میرضیایف قانون «بودجه دولتی ازبکستان در سال 2024» را امضا کرد

رئیس جمهور ازبکستان قانون «بودجه دولتی جمهوری ازبکستان برای سال ۲۰۲۴» را امضا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان قانون «بودجه دولتی جمهوری ازبکستان برای سال ۲۰۲۴» را امضا کرد.

 مقادیر ثابت وجوه کمک بلاعوض اختصاص یافته برای برنامه‌های مهم اجتماعی، ملی و دولتی بدون تغییر در قانون افزایش می‌یابد. همچنین برای سال ۲۰۲۴ میلادی اندازه محدودی از کسری بودجه کل ازبکستان ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی تعیین شده است.

بر اساس آن، کاهش هزینه‌ها به میزان ۳ درصد یا بیشتر از کل هزینه‌های بودجه جمهوری توسط اتاق‌های مجلس عالی، کاهش کمتر از ۳ درصد هزینه‌ها بر اساس مصوبه هیئت وزیران در نظر گرفته، مقدار خالص محدود اوراق بهادار دولتی منتشر شده از طرف ازبکستان ۲۵ تریلیون صوم (۲ میلیارد و ۲۳ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار) تعیین شده است.

پیش بینی می‌شود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصاد کشور در سال ۲۰۲۴ میلادی بین ۵.۶ تا ۵.۸ درصد باشد. این قانون بودجه کلی را با کسری ۵۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد صوم (۴ میلیارد و ۲۵۷ میلیون و ۳۸۶ هزار دلار) و یا ۴ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی تشکیل می‌دهد که درآمدهای بودجه کل را در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۳۷۵ تریلیون صوم (۳۰ میلیارد و ۳۵۳ میلیون) و هزینه‌ها را ۴۲۷ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد صوم (۳۴ میلیارد و۶۱۰ میلیون دلار) برنامه ریزی می‌کند.

درآمد و هزینه‌های صندوق‌های هدفمند دولتی (بدون احتساب نقل و انتقالات بین بودجه‌ای) به میزان ۵۵ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد صوم (۴ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۸۲۷ هزار دلار ) و ۸۵ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد صوم (۶ میلیارد و ۹۴۴ میلیون و ۵۵۷ هزار دلار) برنامه ریزی شده است.

در سال آینده حدود ۵۰ درصد از کل هزینه‌های بودجه دولت (۱۵۱ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد صوم  یا ۱۲ میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۲۴۲ هزار دلار) به آموزش، بهداشت، حمایت اجتماعی، توسعه علم، فرهنگ و ورزش، تامین مسکن برای نیازمندان و سایر مراسم‌های اجتماعی اختصاص خواهد یافت.

روز ۲۰ دسامبر مجلس سنای این کشور بودجه دولتی ازبکستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی را تصویب کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1618194

مهمترین اخبار ایران و جهان: