نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 14:12

کرمانشاهی‌ها طی شبانه‌روز گذشته بیش از ۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌ا‌ند

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: مصرف گاز طی ۲۴ ساعت گذشته به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده که نسبت به فصل گرم، ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، طرح تشویقی شرکت گاز برای مشترکان خانگی از امروز آغاز شده است.

شرکت ملی گاز این مشترکان را با توجه به میزان مصرف در ۱۲ پله تقسیم و گاز‌بهای آن را هم بسته به شرایط اقلیمی تعیین کرده است، مشترکان سه پله اول کم‌مصرف یا متعارف هستند و در اقلیم یک یعنی شهرهای خیلی سرد مانند تبریز و اورمیه ۵۰۰ مترمکعب، در اقلیم ۲ یعنی شهرهای سرد مانند مشهد و کرج ماهانه ۴۵۰ مترمکعب، در اقلیم سه یعنی شهرهای معتدل مانند تهران، اصفهان و شیراز ماهانه ۴۰۰ مترمکعب، در اقلیم ۴ یعنی شهرهای گرم مانند دزفول ماهانه ۳۵۰ مترمکعب و در اقلیم پنج یعنی شهرهای خیلی گرم مانند اهواز و ماهشهر ماهانه ۲۵۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

هر کدام از پله‌های بعدی ۱۰۰ مترمکعب با پله قبلی فاصله دارد. مشترکان در پله‌های ۴ تا ۶ با مصرف متوسط در پله‌های ۷ تا ۱۰ پرمصرف و در دو پله پایانی بسیار پرمصرف هستند که دو پله آخر ۱۱ و ۱۲ مبالغ ثابت ۵ تا ۶ هزار تومان به ازای هر مترمکعب اعمال می‌شود.

در این پله‌ها اگر مشترکان ۱۰ تا ۳۵ درصد میزان مصرف خود را نسبت به دور مشابه کاهش دهند شامل پاداش می‌شوند.

ناصر حسینی سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از افزایش مصرف طی روزهای اخیر سخن گفت.

وی ادامه داد: از ابتدای آبان ماه افزایش مصرف شروع شده وهر روز بیشتر از روز قبل از آن می‌شود که ضرورت رعایت الگوی مصرف از سوی مردم را می‌رساند

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه مصرف روزانه گاز برای بخش غیرصنعتی(خانگی، تجاری، آموزشی و عمومی) در فصل تابستان را ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: این مصرف طی ۲۴ ساعت گذشته به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده که نسبت به فصل گرم ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

وی با اشاره به افزایش گازبها از زمستان سال گذشته، ادامه داد: این افزایش گازبها سال گذشته با تخفیف رئیس جمهور اعمال نشد، ولی امسال طرح پاداش و صرفه‌جویی در مصرف گاز بخش خانگی اعمال خواهد شد.

حسینی اضافه کرد:  این افزایش قیمت صرفاً به منظور رعایت الگوی مصرف است، چون هزینه انرژی پایین است متأسفانه خیلی‌ها با مصرف بی‌رویه مصرف سبب هدر رفت این نعمت خدادادی می‌شود، نعمتی که می‌تواند صرف تولید و اشتغال شود و برای کشور ارزش افزوده داشته باشد.

 وی در توضیح مصرف پلکانی گاز، گفت:در پلکان اول و دوم و سوم هیچگونه افزایش قیمت از سال ۹۲ تاکنون نداشتیم و امسال هم نخواهیم داشت، ولی از پلکان چهارم تا هفتم با الگوی مصرف ۳۰ درصد، هشتم تا دهم ۵۰ درصد، پلکان یازدهم و دوازهم هم به ازاری هر مترمکعب با نرخ ثابت ۵ تا ۶ هزار تومان برای مشترکان اعمال خواهد شد.

حسینی شروع مصرف گاز زمستانی را از ۱۵ آبان ماه اعلام کرد و افزود: اگر مشترکی بتواند ۱۰ تا ۳۵ درصد گاز مصرفی خود را نسبت به دوره سال گذشته کاهش دهد براساس مصوبه هیأت دولت به ازای هر مترمکعب پاداش دریافت خواهد کرد و ممکن است با رایگان شدن هزینه گازبها هم مواجه شود.

این مسوول گفت: طرح تشویقی شرکت ملی گاز برای بخش خانگی تا ۱۵ اسفندماه ادامه دارد و مشترکان بسته به میزان صرفه‌جویی می‌توانند روی قبض گاز تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه پاداش دریافت کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته براساس بررسی‌هایی که صورت گرفت، ۵۰ درصد مصرف مردم استان در سه پلکان اول مصرف بهینه و درست داشته، ۴۵ درصد از مشترکین پرمصرف و ۵ درصد هم بدمصرف بودند.

حسینی از مردم درخواست کرد؛ با رعایت الگوی مصرف صحیح گاز ضمن کاهش هزینه‌های خانوار در تأمین گاز پایدار هم کمک‌رسان باشند.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه در پایان با یادآوری رعایت اصول ایمنی، گفت: از مردم می‌خواهیم حتما ایمنی در مصرف را لحاظ کنند و قبل از اینکه سیستم‌های گرمایی را روشن کنند دودکش‌ها را بررسی کنند و از اتصال شلنگ‌های بخاری و رعایت سایر موارد ایمنی اطمینان خاطر داشته باشند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564506

مهمترین اخبار ایران و جهان: