نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 13:20

قطار شهری اهواز نماد ناکارآمدی مدیریت شهری؛ فقط 28 درصد پیشرفت پس از 17 سال!

پس از ۱۷ سال از اجرای پروژه قطار شهری اهواز، تنها حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اعلام کرد که پروژه قطار شهری اهواز در مرحله بررسی نهایی پیمانکار مربوطه، یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء قرار دارد. در صورت تایید، قرارداد جدید این پروژه در طی یک تا دو ماه آینده منعقد خواهد شد.

به گفته محمد خانچی در نشست هیات رئیسه قطار شهری اهواز، در حال حاضر عملیات بررسی توان و عملکرد پیمانکار مربوطه برای واگذاری پروژه در حال انجام است. او افزود که پس از ۱۷ سال اجرای پروژه، تنها حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه مشاهده شده است.

خانچی بیان کرد:دولت سیزدهم به دنبال خدمت رسانی هر چه بیشتر و بهتر به مردم است و تلاش می‌کند تا در کم‌ترین زمان ممکن این پروژه را به سرانجام برساند. او همچنین اظهار داشت که با برنامه‌ریزی و کار جهادی، مردم اهواز در دولت سیزدهم شاهد تسریع در اجرای این پروژه و بهره‌برداری از فازهای مختلف آن خواهند بود.

با این حال، بر اساس اظهارات خانچی، نمی‌توان از وضعیت فعلی پروژه قطار شهری اهواز به عنوان یک پیشرفت مطلوب صحبت کرد. نیاز به بررسی دقیق تر و اقدامات موثر‌تر برای رفع مشکلات این پروژه وجود دارد تا بتوان بهره‌برداری کامل از آن را در اسرع وقت فراهم کرد.

پروژه قطار شهری اهواز که از سال ۸۵ آغاز شده بود، به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، در سال ۹۶ توقف یافت. در سال ۹۹، شهرداری اهواز پیمانکار را خلع ید کرد، اما پیمانکار این تصمیم را نپذیرفت و به دادگاه رفت. در نهایت، در خرداد ۱۴۰۲، رای بدوی دادگاه بر خلع ید پیمانکار تأیید شد.

 

نیاز به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در طی سه سال 

سرپرست سازمان قطار شهری اهواز اعلام کرد که برای تکمیل دو فاز خط یک قطار شهری اهواز، نیاز به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در طی سه سال است.

ابوالقاسم محبوبی افزود : در مرحله اول، درخواست ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از وزارت کشور شده است و تکلیف وضعیت حقوقی این پروژه تعیین شده است تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

اعتبارات مالی مورد نیاز برای پروژه‌های بزرگ مانند قطار شهری اهواز معمولاً یکی از چالش‌های اصلی است و تامین آن می‌تواند زمان‌بر و پیچیده باشد.

لازم است برای مردم تشریح شود در این 17 سال بودجه قطار شهری اهواز کجا و چگونه خرج شده است همچنین، شفافیت بیشتر در مورد نحوه مدیریت مالی و اجرایی پروژه نیز اهمیت دارد. دستگاه های نظارتی و قضایی باید به این پرونده ورود کنند تا اطمینان حاصل شود از اینکه این اعتبارات به صورت صحیح و بهینه مورد استفاده قرار گرفته اند یا نه؟ 

نیاز به بازنگری، بازطراحی و بازسازی است

رضا امینی، شهردار اهواز، اعلام کرد که اجرای پروژه متروی اهواز همزمان با متروی کلانشهرهای شیراز، تبریز و اصفهان آغاز شده است. با این حال، به دلیل مشکلات مختلف از جمله اختلافات بین شهرداری و پیمانکار، این پروژه بیش از سه تا چهار سال است که کاملاً متوقف شده است.

امینی توضیح داد که به دلیل تعطیلی چند ساله اجرای این پروژه، بعضی از ساختمان‌ها و تاسیسات آن ممکن است دچار اشکالاتی شده باشند و نیاز به بازنگری، بازطراحی و بازسازی داشته باشند. بنابراین، ممکن است این مسائل زمان‌بری را به همراه داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان شهری مشکلات و توقف‌هایی که در اجرای پروژه متروی اهواز به وجود آمده است، نشان از نقاط ضعف و نارسایی‌هایی در مدیریت شهری و برنامه‌ریزی این پروژه دارد. 

اشاره به احتمال وجود اشکالات در ساختمان‌ها و تاسیسات پروژه نیز نکته‌ای نگران‌کننده است. این موضوع نشان می‌دهد که نه تنها پروسه اجرایی به تأخیر افتاده است، بلکه کیفیت اجرا و کنترل کیفیت نیز مورد توجه قرار نگرفته است. نیاز به بازنگری، بازطراحی و بازسازی بخشی از ساختمان‌ها و تاسیسات، علاوه بر هزینه‌بر بودن، زمان بیشتری را نیازمند خواهد کرد و این موضوع موجب تأخیر در تکمیل پروژه خواهد شد.

کار جهادی کنید...

با توجه به وضعیت فعلی متروی اهواز، استاندار خوزستان اظهار داشت که مشکلات قضایی مرتبط با این پروژه حل شده و به مراحل پایانی رسیده است. در نتیجه، از شهردار و مسئولان پروژه خواست تا حرکت جهادی را برای راه‌اندازی خط اول مترو آغاز کنند.

 

اصلی‌ترین دلیل عدم پیشروی این پروژه، مشکلات مالی است

حجت‌الله زارع‌زاده، عضو شورای شهر اهواز، بیان کرد که باید به یک واقعیت ۱۷ ساله توجه کنیم. از سال ۸۵ تاکنون با مشکلات پروژه قطار شهری اهواز روبرو بوده‌ایم و اصلی‌ترین دلیل عدم پیشروی این پروژه، مشکلات مالی بوده است.

زارع‌زاده تأکید کرد که نباید پروژه را بیشتر تعطیل کنیم. باید پروژه قطار شهری اهواز را به عنوان یک پروژه ۱۷ ساله در نظر بگیریم، در حالی که هفته گذشته قطار شهری پرند نیز به بهره‌برداری رسید.

عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، کارشناسانی از تهران به اهواز آمدند تا بررسی کنند آیا می‌توانیم از این پروژه گذشت یا خیر؟ نتیجه بررسی‌ها نشان داد که نمی‌توان به عقب برگشت. امروز نیز با مشکل تامین مالی و رشد تورم در سال‌های گذشته مواجه هستیم.

وی افزود: باید در نظر داشت که اگر از این پروژه دست بکشیم، خسارت بسیار بزرگی به شهر و این پروژه وارد خواهد شد. بنابراین، باید تصمیم بهتری را بگیریم.

هر چند این عضو شورای شهر اهواز مسئله را فقط مالی عنوان کرده است با این حال قطعا مشکلات موجود در این پروژه نشان دهنده نقاط ضعف و نارسایی‌هایی در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری و ترک فعل‌هاست و در عین حال، مقایسه با پروژه قطار شهری پرند که به بهره‌برداری رسیده است، به عدم هماهنگی و تفاوت در مدیریت پروژه‌ها اشاره دارد.

به گزارش فارس؛ پروژه قطار شهری اهواز با هدف بهبود حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک در شهر اهواز آغاز شد. این قطار شهری برای ارتباط بین نقاط مختلف شهر اهواز و مناطق اطراف آن طراحی شده است. هر چند به دلیل تأخیرها و مشکلات مختلف، پیشرفت این پروژه بعد از 17 سال به 30 درصد هم نرسیده است.

با امضای قرارداد جدید با پیمانکار، امید می رود که اجرای پروژه سریعتر پیش برود و مردم اهواز بتوانند از قطار شهری استفاده کنند. قطار شهری اهواز به عنوان یک ابزار حمل و نقل عمومی مدرن و پایدار، می‌تواند به رفاه و راحتی شهروندان و کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر کمک کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546306