نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 08:35

تولید داروهای بایوتک نیازمند حمایت ویژه دولت است

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران، گفت: تولید واکسن‌ها وداروهای با دانش بالا ضمن ارز آوری از خروخ ارز از کشور جلوگیری می‌کند، از این رو انتظار می‌رود مسؤولان امر به شرکت‌های این حوزه توجه ویژه تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسین امیر عضدی، دبیر انجمن تولید کنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران، شامگاه شنبه در جکع اصحاب رسانه، با تاکید بر اینکه ادامه مسیرصنعت بیوتکنولوژی دارویی کشوربدون حمایت دولت دشوار است، گفت: با توجه به موقعیت روز کشور، صنعت بیوتکنولوژی تنها با حمایت دولت به پیشرفت خواهد رسید.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۵۷ شرکت داروسازی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان داروهای بیوتکنوژی ایران هستند، افزود: در این شرکت‌ها خدمات لازم در زمینه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، پلاسما، واکسن‌های انسانی و دامی و صنایع جانبی ارائه می‌شود.

۶۰ درصد صادرات دارویی کشور محصولات بایوتک هستند

وی با اشاره به ۲۹ مهرماه روز صادرات گفت: میزان صادرات سالانه کل داروی کشور است ۷۰تا ۸۰ میلیون دلار است که ۶۰ درصد آن را محصولات بایوتک (با دانش بالا) تشکیل می‌دهد و باید دولت نگاه ویژه ای به صنعت بایوتک داشته باشد.

امیر عضدی تاکید کرد: بدون حمایت از صنعت بایوتک ادامه مسیر تولید در این بخش غیر ممکن است ضمن آنکه تقویت بخش بیوتکنولوژی دارویی برای نظام دارویی و سلامت کشور ارزش افزوده به همراه دارد.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران، ادامه داد: ازسوی تولید واکسن‌ها وداروهای با دانش بالا ضمن ارز آوری از خروخ ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید محصولات بایوتیک در دنیا گران تمام می‌شود، اظهار کرد: کشور ما از ۲۰ سال پیش تاکنون به سمت تولید محصولات دارویی با دانش بالا روی آورده و در این زمینه سرمایه گذاری کلانی صورت گرفته است.

فعالیت ۷ شرکت بایوتک در صنعت واکسن

امیر عضدی تصریح کرد: از ۵۷ شرکت عضو انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران، هفت شرکت در زمینه تولید واکسن فعالیت دارند که دستاوردهای آنها با توجه به شرایط تحریمی کشور ستودنی است.

وی ادامه داد: از مجموع هفت شرکت تولید کننده واکسن عضو این انجمن، پنج شرکت در زمینه واکسن‌های انسانی و ۲ شرکت در بخش دامی تولید محصول دارند.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران با اشاره به مسؤولیت اجتماعی این انجمن، بیان کرد: در هیات مدیره انجمن تصمیم گرفته شد از افراد نخبه در این صنعت با جایزه ای به نام «ایران بایو» تجلیل شود که همایش آن در خردادماه امسال برگزار شد و در بهمن ماه سال جاری نشست فراخوان برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: تا حدود ۲۵ سال پیش واردات دارو برای کشور مناسب بود زیرا هم ارز کافی وجو داشت و هم به دانش داخلی کمک می‌کرد. 

امیر عضدی یادآور شد: امروز جای سوال این است که در شرایطی که کشورما با مشکل ارزی مواجه است و تولید داخلی هم می‌تواند نیازهای دارویی کشور را تأمین کند چرا واردات واکسن انجام می‌شود؟

حمایت وزارت بهداشت از تولید داروهای بایوتک کافی نیست

در ادامه محمد امین قبادی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور در خصوص مشکلات واکسن سازان، گفت: متاسفانه علی رغم تلاش‌های فراوان واکسن سازان داخلی، حمایت کافی از تولید داخل صورت نمی‌پذیرد.

این مقام مسؤول اضافه کرد: دو واکسن استراتژیک سرطان دهانه رحم و آنفلونزا در شرکت‌های عضو انجمن بومی سازی شده است و هر دو واکسن در حال حاضر در بازار وجود دارند اما همچنان مسیر واردات برای واکسن‌های مشابه خارجی ادامه دارد و سازمان غذا و دارو به تخصیص ارز به واردات محصولات مشابه دارای تولید داخل ادامه می‌دهد.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم اولویت وزارت بهداشت باشد

به گفته قبادی واکسن پاپیلوما ویروس (HPV) انواع مختلفی دارد، در جهان واکسن دو ظرفیتی برای سرطان دهانه رحم و واکسن با ظرفیت های بالاتر برای زگیل‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به رفتار اجتماعی در کشور ما اولویت وزارت بهداشت بایستی پیشگیری از سرطان دهانه رحم باشد.

به همت متخصصان ایرانی واکسن دو ظرفیتی در حال حاضر با ارز بری بسیار کم در کشور تولید می‌گردد و در دسترس عموم قرار دارد. با این وجود وزارت بهداشت همچنان نسبت به مجوز واردات واکسن‌های HPV با ظرفیت ۴ و ۹ اقدام می‌نماید که هر دوز این واکسن‌ها بین ۳۵ تا ۱۰۰ یورو ارز بری برای کشور به همراه دارد. مصرف ارز برای کالایی که مشابه آن در کشور تولید می شود نه از منظر سیاست‌های کلی نظام سلامت مورد تأیید است و نه از منظر سیاست های اقتصاد مقاومتی. بهتر است وزارت بهداشت ارز واردات این دسته کالاها را به کالاهای سلامت محور دیگری مانند شیرخشک که دچار کمبود کشوری هستند اختصاص دهد. البته تولیدکنندگان داخلی فناوری تولید واکسن‌های ۴ و ۹ ظرفیتی را نیز تکمیل نموده اند و تا سال آینده دو تولیدکننده نسبت به عرضه واکسن ۴ ظرفیتی به بازار اقدام می‌نمایند.  

وی ادامه داد: رویکرد انجمن در خصوص واردات محدودیت است و نه ممنوعیت ما معتقدیم سهمیه وارداتی داروهای دارای تولید مشابه داخلی نباید بیشتر از ده درصد باشد چرا که تولیدکنندگان داخلی توان تامین بازار به میزان لازم و کیفیت مناسب را دارند. لذا بهتر است ارز واردات در بخش‌های دیگر کالاهای سلامت محور صرف شود.

قبادی در خصوص قیمت گذاری دستوری داروها نیز، افزود: قیمت گذاری داروها در انحصار وزارت بهداشت است و این موضوع در زمینه خرید واکسن ها توسط وزارت بهداشت کاملا مصداق تضاد منافع است چرا که در این مورد خریدار و قیمت گذار یکسان است و بدیهی است قیمت گذار بر اساس بودجه خود نسبت به قیمت گذاری این واکسن ها اقدام می نماید. لذا ضروری است ساز و کاری پیش بینی شود که این تضاد منافع سبب تضییع حقوق تولیدکنندگان نشود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1545850

مهمترین اخبار ایران و جهان: