نیوز سیتی!
11 آبان 1402 - 11:26

رشد اقتصادی استان اردبیل، اولویت اصلی دولت است

استاندار اردبیل گفت: رشد اقتصادی استان، اولویت دولت است که در این راستا تلاش شد اولویت‌ها برمبنای رشد اقتصادی تنظیم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیدحامد عاملی در جریان سفر به شهرستان خلخال شامگاه روز گذشته در نشست صمیمی با جمعی از فعالان اجتماعی نخبگان و منتخبین شهرستان خلخال، اظهار کرد: رشد اقتصادی استان، خواسته اصلی دولت است چراکه تمام مسائل از جمله آموزش، بهداشت، سلامت و نظام اجتماعی وابسته به اقتصاد است. 

وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم اولویت‌ها را برمبنای رشد اقتصادی تنظیم کنیم، افزود: باتوجه به اینکه منابع دولت محدود است اولویت‌بندی پروژه‌ها بر مبنای مسائل اساسی در توسعه استان در دستور کار بوده و باید توجه کرد که روش‌های غلط و نادرست اجرا شده در گذشته استان اردبیل که منجر به عدم توسعه شده، تکرار نشود. 

استاندار اردبیل بیان کرد: در ابتدا استقرار دولت محلی، شاخص‌های استان اردبیل را مشخص کردیم و متاسفانه در کلیه بخش‌ها وضعیت استان بسیار نامناسب بود و در طی ۲ سال اخیر برای جبران عقب ماندگی‌های تاریخی برنامه‌های جامع تدوین شده است.

عاملی با بیان این‌که برای رشد اقتصادی ۲ راه‌حل وجود دارد، تصریح کرد: در مرحله‌ی اول باید زیرساخت‌ها توسعه یابد و در مرحله دوم به سراغ پروژه‌هایی برویم که افزایش تولید داشته باشند چراکه رشد اقتصادی با افزایش تولید اتفاق می‌افتد. 

وی به بخش کشاورزی و اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه کشاورزی، افزایش یک میلیون تن محصولات کشاورزی در طی دو سال اخیر در دستور کار قرار گرفته و برای این منظور پروژه‌های متعددی را تعریف و اجرا شده است که اصلاح باغات و توسعه گلخانه‌ها از جمله اولویت‌ها بوده‌است و در شهرستان خلخال یک گلخانه 130 هکتاری در دستور کار است.

استاندار اردبیل اضافه کرد: در طی ۲ سال گذشته موفق به آبگیری ۳ سد شدیم که سالیان سال بلاتکلیف مانده بود و این آبگیر‌ی‌های در حوزه کشاورزی و اجتماعی تاثیرات مثبت و سازنده در پی داشته است.

عاملی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل گفت: با انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 و تبلیغات رسانه‌‌های خارجی، در سال جاری ورود گردشگران خارجی و درآمد زایی فعالان حوزه گردشگری 2 برابر افزایش یافته است و در هر سال چند میلیون نفر گردشگر به استان اردبیل سفر می‌کنند، عامل اصلی تبدیل ظرفیت‌های گردشگری استان به تولید ثروت، ورود گردشگران خارجی است.

وی افزود: طبق توافقات انجام شده سفر سالانه نیم میلیون نفر گردشگر چینی به استان اردبیل منعقد شده است که منجر به درآمد قابل توجه و بزرگی برای مردم خواهد شد ولی در حال حاضر عملیاتی سازی این توافق نیازمند هتل‌ها و مراکز اقامتی با سطح مناسب و ارائه خدمات با کیفیت است.

استاندار اردبیل با اشاره به مطالبه عمومی مردم شهرستان خلخال مبنی بر تاثیر گذاری نبود شغل در سطح منطقه تشریح کرد: معدن یکی از ظرفیت‌های اصلی ثروت آفرین و اشتغال زایی بالا در حوزه صنعت محسوب می‌شود و شهرستان خلخال در حوزه معادن ظرفیت بسیار ویژه دارد.

عاملی گفت: پس از پیگیری‌های مستمر دو سال اخیر در سطح ملی، تا قبل از پایان سال جاری، خلع ید در حوزه معادن شهرستان خلخال عملیاتی خواهد شد و مردم دغدغه‌مند منطقه،  با ورود شرکت‌های توانمند بخش خصوصی به معادن تحولات مهمی را شاهد خواهند بود و بخش قابل توجهی از مشکل اساسی و دغدغه مردم شهرستان در حوزه بیکاری رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر حوزه بهداشت و درمان شهرستان خلخال تحولات بی سابقه‌ای در طی 20 ساله اخیر را با اقداماتی همچون آغاز عملیات اجرایی درمانگاه تامین اجتماعی و درمانگاه تخصصی سپاه، استقرار تجهیزاتی همچون سی‌تی‌اسکن، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، مامو گرافی، ان‌آی‌سی‌یو، درمان ناباروری و آزمایشگاه پاتولوژی، مرکز جراحی ارتوپدی، دو مرکز جامعه سلامت و دو مرکز خانه بهداشت شاهد بوده است.

استاندار اردبیل تشریح کرد: در سطح شهرستان خلخال حدودا 750 متقاضی واجد شرایط و واریز کننده اقساط طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است که 412 واحد در دست عملیات اجرایی است و تا دهه فجر 60 واحد و تا پایان سه ماه اول سال آینده 80 واحد دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و آغاز عملیات تامین زیرساختی و عملیات اجرایی مابقی 300 واحد دیگر در دستور کار است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558594

مهمترین اخبار ایران و جهان: