نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 12:33

13 دوره آموزش صنایع دستی در طبس برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری 13 دوره آموزش در رشته های مختلف صنایع‌دستی در شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، محمد عرب، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری ۱۳ دوره آموزش در رشته های مختلف صنایع‌دستی در شش ماهه اول سال جاری در طبس خبر داد. 

وی گفت: این دوره‌ها در رشته‌های حوله‌بافی، پخل‌بافی، قلمزنی خاص طبس، گیوه‌بافی خاص طبس، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تولیدات چرمی دست‌دوز برگزار شده و در مجموع ۱۵۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته و موفق به اخذ گواهی‌نامه شده‌اند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس ادامه داد: این دوره‌های آموزشی در راستای توسعه و ترویج مشاغل صنایع‌دستی و در قالب طرح ایجاد اشتغال، رونق کسب ‌وکارهای محلی و توانمندسازی افراد با تکیه بر شعار «مهار تورم و رشد تولید» در شهر طبس، شهر عشق آباد و روستاهای کریت و اصفهک برگزار شد.  

عرب همچنین درخصوص سیاست‌های حمایتی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان در حمایت از تولیدات صنایع‌دستی به امکان در اختیار گذاشتن بازارچه‌های موقت فروش و فضاهایی برای برپائی نمایشگاه‌های عرضه و فروش تولیدات صنایع دستی اشاره کرد و افزود: فراهم کردن زمینه حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های مختلف استانی و ملی و حتی خارج از کشور، پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی، صدور مجوزهای مربوط به راه‌اندازی کارگاه و فروشگاه، معافیت‌های مالیاتی، امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه روستائیان و عشایر و .... از جمله مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی این حوزه است. 

این مقام مسوول گفت: توجه به صنایع‌دستی در ابتدا تحت تأثیر عوامل اجتماعی، با هدف بالا بردن سطح اشتغال در جامعه و ایجاد درآمد برای مردم بود ولی آثار مستقیم آن به سرعت در جهت احیای سنت‌ها و فرهنگ بومی و کمک به شکل گرفتن هویت ملی پدیدار شد.

به گفته عرب بها دادن به این هنر بعدها و در عصر جدید تا جایی پیش رفت که به دلیل اهمیت صنایع‌دستی، به طور آکادمیک و دانشگاهی نیز تدریس شد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1535950

مهمترین اخبار ایران و جهان: