نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 12:34

فارس من| برای تنبیه حاکمان افغانستان صادرات محصولات نفتی را متوقف کنید

جمعی از کاربران فارس من در کمپینی در واکنش به رویکرد غیردوستانه هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان (طالبان) از مسؤولان ایرانی خواستند برای متنبه کردن حاکمان کنونی این کشور، برای مدتی مشخص از فروش و صادرات محصولات نفتی به افغانستان خودداری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی و در واکنش به رویکرد غیردوستانه هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان (طالبان) از مسؤولان ایرانی خواستند برای تنبیه کردن حاکمان کنونی این کشور مدتی فروش و صادرات محصولات نفتی به آنها متوقف شود.

در این کمپین آمده است: بیش از دو سال است که طالبان در رأس کشوری قرار گرفته‌اند که فارغ از عدم حاکمیت سیاسی بین‌المللی در اجرای معاهدات نقض متعدد داشته و با چندین مورد ایجاد درگیری مرزی و اقدامات در خصوص اعاده محصولات نفتی به نوعی گستاخی در برابر جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و در آخرین اقدام ژنرال مبین اعلام کرده در ازای ۲ لیتر گازوییل یک لیتر آب هیرمند رها خواهد شد، لذا پیشنهاد می‌شود به منظور متنبه کردن حاکمان این کشور مدتی مشخص از فروش و صادرات محصولات نفتی خودداری شود.

پیش از این جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ به صادرات یک محموله نفت‌گاز به مقصد افغانستان اشاره کرده بود.

به گزارش فارس، روز گذشته درگیری مرزی بین نیروهای طالبان با مرزبان ایرانی در منطقه ساسولی رخ داد که براساس اعلام مرکز اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی فراجا در پی درگیری مرزی نیروهای طالبان با مرزبانان ایران در منطقه ساسولی حوزه هنگ مرزی زابل، یک نفر از مرزبانان غیور شهید و دو نفر دیگر مجروح شدند. براساس این اطلاعیه، در این درگیری که با آتش پرحجم مرزبانان همراه بود، تلفات شدیدی نیز به افراد تحت امر طالبان وارد شده است که اخبار تکمیلی آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

از سوی دیگر در پی اخطار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مقامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند، شاهد صدور بیانیه‌ای غیرسازنده از سوی طالبان بودیم که البته با واکنش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان روبرو شد. در همین خصوص نیز حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه در مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل طی اظهاراتی بیان کرد: از اینکه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشده ناخرسندیم و به صراحت هیأت حاکمه افغانستان گوشزد کرده‌ایم. هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است از محروم کردن زنان و دختران از تحصیل در افغانستان به شدت ناخرسندیم. درباره حق‌آبه ایران معتقدیم قرارداد ۱۳۵۱ به دقت در مسیر حقوقی خود باید مورد توجه قرار بگیرد. به مقامات حاکم در افغانستان به صراحت گفته‌ایم حل مشکل حق‌آبه از طریق اقدام حقوقی است نه بیانیه‌های سیاسی.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1244050

مهمترین اخبار ایران و جهان: