نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 15:45

پریگوژین شخص پوتین را هدف گرفت؛ «ارتش اوکراین را قوی‌تر کردیم!»

فرمانده ارتش خصوصی «واگنر» وابسته به مسکو می‌گوید که ارتش اوکراین پس از عملیات نظامی مسکو در این کشور، قدرتمندتر شده و اهداف اولیه رئیس جمهور روسیه برآورده نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریا، یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه می‌گوید که حمله این کشور به اوکراین، ارتش کی‌یف را به یکی از ارتش‌های مجهز و مجرب جهان بدل کرده است.

پریگوژین با اشاره به اینکه ارتش روسیه یکی از ارتش‌های مقتدر جهان است، گفت که «واگنر در جریان نبرد برای آزادسازی شهر باخموت، حدود ۲۰هزار سربازش را از دست داده است.»

فرمانده واگنر که بارها وزارت دفاع روسیه را هدف انتقاد قرار داده، با اشاره به مجهزتر شدن ارتش اوکراین پس از حمله روسیه، گفت: اگر آنها در ابتدای عملیات نظامی به عنوان مثال ۵۰۰ تانک داشتند، حالا ۵هزار تانک دارند. اگر ۲۰هزار سرباز آموزش‌دیده داشتند، حالا این عدد به ۴۰هزار نفر رسیده است. پس چطور آنها را خلع سلاح کردیم؟ در واقع کاشف به عمل آمد که برعکس؛ ما آن لعنتی‌ها را مسلح‌تر کردیم.

پریگوژین مشخصا به یکی از اهداف اصلی مسکو برای آغاز عملیات نظامی در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ یعنی خلع سلاح کی‌یف اشاره دارد.

وی اضافه کرد: به نظرم اوکراینی‌ها حالا یکی از ارتش‌های قدرتمند جهان را در اختیار دارند. سازماندهی، آموزش، اطلاعات سطح بالا دارند و از انواع و اقسام سلاح‌ها برخوردارند و علاوه بر این، آنها حالا کار با تمام سامانه‌ها را بلدند؛ شوروی یا ناتو فرقی ندارد.

فرمانده واگنر تلفات ارتش اوکراین را در جنگ باخموت که طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد از آغاز عملیات نظامی روسیه محسوب می‌شود را ۵۰هزار کشته و بین ۵۰ تا ۷۰ هزار مجروح برآورد کرد. او این رقم را برای ارتش واگنر ۲۰هزار نفر تخمین زد.

وی ادامه داد: در آغاز محاصره باخموت، واگنر ۳۵هزار سرباز داشت. در جریان عملیات نظامی، ۵۰هزار نفر از بین زندانیان به ارتش اضافه شدند. ۲۰درصد آنها(۱۰هزار نفر) را در جنگ از دست دادیم. علاوه بر این، ۱۰هزار نفر دیگر از مبارزان تمام وقت ما هم کشته شدند.

به ادعای پریگوژین، این رقم به مراتب بیشتر از سربازانی است که شوروی سابق در جنگ ۱۰ ساله در افغانستان، از دست داد.

وی با اشاره به تصمیم واگنر برای ترک باخموت و همچنین در انتقاد صریح از حمله به اوکراین، گفت: ما در عوض چه کردیم؟ بی‌وقفه در سراسر اوکراین با چکمه‌های‌مان به‌دنبال نازی‌ها راه افتادیم. در حالیکه به‌دنبال نازی‌ها بودیم، هر کسی که را می‌توانستیم از سر راه برداشتیم. به کی‌یف نزدیک شدیم و سپس به زبان ساده بگویم، گند زدیم و عقب‌نشینی کردیم. سپس به خرسون نزدیک شدیم و همان آش و همان کاسه.

وی با این ادعا که اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای «نازی‌زدایی و خلع سلاح» اوکراین محقق نشده است، باردیگر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و خانواده‌اش را مورد انتقاد قرار داد.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که شهر آرتیموفسک که در اوکراین باخموت نامیده می‌شود، در جریان عملیات نظامی مسکو در اوکراین، به طور کامل آزاد شده است.

باخموت در شمال جمهوری خلق دونتسک واقع شده و نقش یک مرکز حمل و نقل بزرگ برای تأمین تسلیحاتی نیروهای اوکراین در منطقه دونباس را ایفا می‌کرد. نبرد شدید برای آزادسازی این شهر از اول آگوست ۲۰۲۲ شروع شد.

پوتین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) پس از به رسمیت شناختن حاکمیت دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و امضای توافقنامه همکاری و کمک دوجانبه، فرمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر و هدف از این اقدام را درخواست جمهوری‌های دونباس برای رهانیدن آنها از ظلم رژیم کی‌یف و نازی‌زدایی و خلع سلاح اوکراین عنوان کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1235750

مهمترین اخبار ایران و جهان: