نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 09:34

کاهش ۵۰ درصدی جوجه‌ریزی در اردبیل

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان جوجه‌ریزی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده شامگاه یکشنبه در نشست با اعضای جامعه اسلامی اصناف و بازاریان در اردبیل اظهار کرد: صد درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و مرغداران و دامداران با مراجعه به سامانه «بازارگاه» می‌توانند به هر میزانی که نیاز دارند سفارش خرید خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی دام تأمین‌کننده نهاده‌های مورد نیاز کشور است و در این زمینه ما در چند مرحله از سرمایه‌گذاران بومی استان به ویژه در چرخه زنجیره تولید گوشت سفید دعوت کردیم تا با صدور مجوز نسبت به واردات نهاده‌های دامی اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل قیمت مرغ را وابسته به زنجیره‌های تولید اعلام کرد و گفت: ما در ماه‌های گذشته حتی بیشتر از نیاز استان تولید و ذخیره‌سازی مرغ را شاهد بودیم اما به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در ۲ ماه اخیر وضعیت متفاوتی را در عرضه این محصول شاهد هستیم.

تقی‌زاده در مورد نایاب شدن مرغ در اردبیل افزود: نه تنها در اردبیل بلکه در سایر استان‌ها نیز شرایط متفاوتی را در تأمین مرغ مورد نیاز شاهد هستیم اما در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به دلیل کامل بودن زنجیره تهیه و عرضه مرغ به شکل مطلوب‌تری انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند ما نیز در استان اردبیل وضعیت نامناسبی را نداریم و سعی کردیم تا قیمت را متعادل نگه داریم اما همچنان مرغداران ما با مشکل تأمین نهاده و برخی دیگر از کاستی‌ها روبه‌رو هستند.

تقی‌زاده در مورد نژاد آرین و علاقه مرغداران به تأمین گونه و نژاد اروپایی راست اضافه کرد: آرین نژاد ایرانی و مورد تاکید مسئولان امر است تا مرغداری‌ها از این نژاد با صرفه بهره برده و تولید مرغ را انجام دهند.

وی ضرورت قیمت‌گذاری مناسب را در عرضه این محصول یادآور شد و بیان کرد: ما با قیمت‌گذاری‌های دستوری مخالفیم و معتقدیم به تناسب شرایط تولید و بالا رفتن هزینه‌ها در این بخش باید بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

تقی‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال گذشته میزان جوجه‌ریزی در استان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه بوده که امسال این میزان به کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه رسیده که ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: قیمت مرغ در استان اردبیل تا ۶۳ هزار تومان کاهش یافته بود که این امر قاچاق مرغ را به سایر استان‌ها به همراه داشته که با تاکید استاندار اردبیل مقرر شد قیمت به تناسب افزایش هزینه‌های تولید در نظر گرفته شده و تعادل عرضه و تقاضا در استان مورد توجه قرار گیرد.

تقی‌زاده ضرورت پرداخت یارانه را به بخش کشاورزی به ویژه حوزه دام و طیور یادآور شد و گفت: در سطح جهانی نیز پرداخت یارانه و اعمال بسته‌های حمایتی از بخش کشاورزی مرسوم است و ما به جای پرداخت یارانه به مردم باید این یارانه را به تولید اختصاص دهیم.

وی عمده مشکل صنعت مرغداری را تأمین سرمایه در گردش و حل گره تأمین نهاده‌های دامی برشمرد و افزود: در این زمینه پیشنهادات خود را به مسئولان کشوری ارائه کردیم تا وضعیت مناسب‌تری را در حوزه تولید مرغ و عرضه مناسب آن فراهم کنند.

تقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با معاونت بازرگانی در سازمان جهاد کشاورزی و جدا شدن این بخش از وزارت صمت ما تعداد از نیروهای متخصص خود را در امر نظارت بر تهیه و توزیع مرغ به کار گرفتیم که این خود مشکلات و دغدغه‌های جدی به وجود آورده است.

وی در مورد واردات مرغ از کشور ترکیه نیز اضافه کرد: برخی استان‌ها به چنین اقدامی دست زدند ولی ما تاکنون درخواستی را برای واردات مرغ گرم از کشور ترکیه ارائه نکردیم.

تقی‌زاده بیان کرد: ما در مکاتبه‌ای که با مسئولان کشوری داشتیم با توجه به در پیش بودن فصل مسافرات ضرورت تأمین و ذخیره‌سازی یک‌هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم و منجمد را مطالبه کردیم که قرار شد در کوتاه‌ترین زمان این نیازمندی‌ها رفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب از برخی دغدغه‌های بازار مرغ و مشکلات مردم کاسته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1229150

مهمترین اخبار ایران و جهان: