نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 21:13

مجارستان: اوکراین به حق حاکمیت ما حمله‌ور شده است

وزیر خارجه مجارستان با اشاره به نقشه ادعایی رئیس جمهور اوکراین برای انفجار خط لوله انتقال نفت از روسیه به بوداپست، گفت که این نقشه چیزی نیست جز «تهدید علیه حاکمیت مجارستان.»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان می‌گوید که نقشه‌ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای انفجار احتمالی خط لوله «دروژبا» که نفت خام روسیه را به بوداپست منتقل می‌کند، ضربه‌ای مهلک به امنیت انرژی مجارستان وارد خواهد کرد.

سیارتو در واکنش به گزارش اخیر واشنگتن‌پست که به نقل از اسناد افشاشده پنتاگون منتشر و مدعی شد که زلنسکی قصد دارد به خط لوله دروژبا حمله کند، گفت: این چیزی نیست جز تهدید علیه حاکمیت مجارستان؛ امنیت تامین انرژی مساله حاکمیتی است. اگر کسی خواسته باشد که امنیت تامین انرژی مجارستان به خطر بیفتد، عملا به حاکمیت مجارستان حمله کرده است.

واشنگتن‌پست هفته گذشته در گزارشی مدعی شد که زلنسکی قصد دارد اهدافی در داخل خاک روسیه و همچنین اشغال برخی شهرهای مرزی این کشور را هدف قرار داده و با این کار در مذاکرات احتمالی با مسکو، اهرم اعمال فشار داشته باشد. گفته می‌شود زلنسکی در فوریه نیز گفته که اوکراین برای «از بین بردن» صنعت انرژی مجارستان که به شدت به روسیه وابسته است، باید خط لوله دروژبا را منفجر کند.

سیارتو همچنین کی‌یف را به «خصومت فزاینده» علیه بوداپست متهم و اضافه کرد که کشورش تا زمانی که اوکراین موضعی دوستانه‌تر اتخاذ نکند، دیگر از بسته‌های کمکی اتحادیه اروپا به کی‌یف حمایت نخواهد کرد. وی همچنین با طرح موضوعی دیرپا، پایمال شدن حقوق اقلیت‌های قومی مجارستان در اوکراین را مورد انتقاد قرار داد.

بوداپست به‌تازگی محدودیت‌های اعمال‌شده علیه اقلیت‌های قومی مجارستان در سیستم آموزش و پرورش اوکراین را هدف انتقاد قرار داد و گفت که این مساله، رویای پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا را برباد خواهد داد.

مجارستان در جنگ جاری بین مسکو و کی‌یف همواره موضعی بی‌طرفانه اتخاذ و از فراهم کردن کمک نظامی برای اوکراین یا صدور مجوز برای انتقال تسلیحات از خاک بوداپست به کی‌یف خودداری کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221506

مهمترین اخبار ایران و جهان: