نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 11:29

از یادواره شهدای خبرنگار تا آغاز به کار بسیج دانشجویی دانشکده خبرگزاری فارس/ گرامیداشت نام و یاد 230 شهید

بسیج دانشجویی دانشکده رسانه فارس همزمان با مراسم «یادواره شهدای رسانه و خبرنگار» در سالگرد آزادسازی خرمشهر و با حضور علیرضا پناهیان، خانواده شهیدان آرمان علی‌وردی، شهید روح‌الله عجمیان و ... آغاز به کار می‌کند.

خبرگزاری فارس ـ گروه رسانه: شهدای خبرنگار از جمله شهدایی هستند که آن طور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده است. شهدایی مثل حسن باقری که در هشت سال جنگ ایران و عراق به شهادت رسید یا نضال اغباریه فلسطینی که به دست سربازان اسرائیلی به فیض شهادت نائل شد. مراسم بزرگداشت یادواره شهدای رسانه و خبرنگار به همت بسیج دانشجویی دانشکده رسانه، چهارشنبه ۳ خردادماه، از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ در سالن کوثر دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار می‌شود.

*آغاز به کار بسیج دانشجویی دانشکده رسانه فارس در سالروز آزادسازی خرمشهر

بسیج دانشجویی دانشکده رسانه فارس همزمان با مراسم «یادواره شهدای رسانه و خبرنگار» در سالگرد آزادسازی خرمشهر و با حضور علیرضا پناهیان، خانواده شهیدان آرمان علی‌وردی، شهید روح‌الله عجمیان و ... آغاز بکار می‌کند.
 

*لقب آوینی زمان برای چه کسی است؟

شهید «هادی باغبانی» یکی از ۲۳۰ شهیدی است که نام و یادش در این مراسم زنده می‌شود. هادی باغبانی سال ۱۳۶۲ در روستای داربدین روشن بهنمیر از توابع شهرستان بابلسر قدم به جهان فانی گذاشت، وی مداح اهل بیت عصمت (ع) بود. با این حال با ورود به سنین بزرگسالی مسیر خبرنگاری و مستندسازی را برای خود برگزید. اما علاقه او به این فنون نه تنها مانع خروج او از مسیر اهل بیت (ع) نشد، بلکه علاقه او به هنر و مستندسازی دلیلی شد تا در راه مستندسازی جنگ قدم بردارد. او که با نام «آوینی زمان» نیز یاد می‌شود، چندین سال سابقه مستندسازی در حوزه هنری، روایت فتح، صدا و سیما و همکاری با اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی داشت که باعث ثبت شدن ۲۳ فیلم مستند در کارنامه حرفه‌ای او شد.

این شهید از روزهای آغازین نبرد مقاومت، در منطقه عزم جهاد کرده و برای ثبت دقیق جنایات سلفی‌ها و تکفیری‌ها، با همراهی چند نفر دیگر از مستندسازان ایرانی در سوریه حضور پیدا کرد. شهید والامقام از روزهای ابتدایی نبرد مقاومت در منطقه عزم جهاد کرد و برای ثبت دقیق جنایات سلفی‌ها و تکفیری‌ها به همراه مستندسازان ایرانی در سوریه حاضر شد. رضوانه باغبانی، دختر هادی باغبانی، در مردادماه ۱۳۹۲ تنها ۳ سال داشت که شهید باغبانی در درگیری‌های منطقه‌ای حاشیه دمشق، بدست تکفیری‌ها و جنایتکاران سلفی به شهادت رسید.

*اولین شهید خبرنگار کشور را بشناسید

سال ۱۳۳۶ سالروز میلاد امام رضا (ع) مصادف با ۱۶ مردادماه بود، یعنی همان روزی که پسر خانواده «رهبر» دیده به جهان گشود. پس نام او را غلامرضا نهادند و او شد «غلامرضا رهبر». او از کودکی به گویندگی علاقه نشان می‌داد و همین باعث شد پیش از آن که قدم به وادی بزرگسالی بگذارد، برنامه کودک «رادیو نفت آبادان» را اجرا کند. سرانجام در اسفندماه ۱۳۵۸ به عنوان گزارشگر در صدا و سیمای مرکز خوزستان مشغول به کار شد. پس از آن نیز مسئولیت‌های مدیریت خبر رادیو آبادان و نماینده صدا و سیما در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) را بر عهده گرفت. او همیشه در گزارش‌هایش آیه‌ای از قرآن را تلاوت می‌کرد.

حضور او در خط مقدم با میکروفونی که همیشه در دستش دیده می‌شد، باعث شد تصاویری را از سال‌های دفاع مقدس روایت کند که موجب بلوغ، رشد تفکر و سبکی به نام «خون نگاران» شود. «غلامرضا رهبر» در تاریخ ۲۱ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در مرحله دوم عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به «شهید غلامرضا رهبر» تبدیل شده و پیکر پاکش در منطقه باقی ماند. به همین دلیل ۲۱ دی‌ماه که سالروز شهادت این انسان بزرگ است، روز «بسیج رسانه» نام‌گذاری شده است.

مهدی حسنی دبیر ستاد اجرایی یاد‌واره شهدا درباره هدف برگزاری این رویداد گفت: هدف کلی از برگزاری یادواره شهدا ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و از خودگذشتگی در بین نسل جوان بالاخص جوانان امروزی است، همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «امروز فضیلت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطرشهدا کمتر از شهادت نیست.»

*یادواره، تداعی صحنه ازخودگذشتگی شهداست

وی افزود: جامعه‌ای که فرهنگ از خودگذشتگی، جانفشانی و ایثار در آن نقش نبسته باشد، محکوم به شکسته شدن است. با برگزاری یادواره شهدا، تداعی کردن و به صحنه کشیدن از خودگذشتگی شهدا، این فرهنگ به نسل امروزی که طعم جنگ را نچشیدن انتقال پیدا می‌کند، تا در مواقع لزوم شاهد جانفشانی‌های نسل امروزی چه در جنگ سخت و چه در جنگ نرم  باشیم.

مراسم «یادواره شهدای رسانه و خبرنگار» در دانشکده رسانه به همت بسیج دانشجویی این دانشکده، همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر با حضور علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، مداح اهل بیت (ع) امیر عباسی، شعرخوانی محسن کاویانی، اجرای جواد قاسمی و خانواده‌ شهیدان سید روح‌الله عجمیان, آرمان علی‌وردی، محمدمهدی رضوان، علیرضا برادران، علیرضا افشار، محمدصادق نیلی و عباس گودرزی برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1235150

مهمترین اخبار ایران و جهان: