نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 14:05

پکن: موضع آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه و ریاکارانه است

سخنگوی وزارت خارجه چین رفتارهای آمریکا و انگلیس در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران را سیاست دوگانه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بازبینی پیمان امنیتی سه‌جانبه (آمریکا، انگلیس و استرالیا) «آکوس» از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و بیانیه پکن در این نشست، به موضع آمریکا و انگلیس درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران پرداخت و آن را سیاست دوگانه توصیف کرد.

ون‌بین درباره پیمان آکوس گفت: آژانس پیمان همکاری در حوزه زیردریایی هسته‌ای موسوم به آکوس را برای هشتمین بار متوالی مورد بازنگری قرار داد. این بازنگری نشان می‌دهد که این همکاری دربردارنده مسائل سیاسی، امنیتی، حقوقی و فنی بوده و به نگرانی‌های جدی و جنجال در جامعه بین‌المللی منجر شده است.

وی افزود: آمریکا، انگلیس و استرالیا مدعی تبعیت از نظم بین‌المللی قانون‌محور هستند اما زمانی که نوبت به برآوردن تعهدات منع گسترش خودشان می‌رسد، آشکارا استانداردهای دوگانه اتخاذ کرده و منافع جغرافیایی خودخواهانه خود را به منع گسترش هسته‌ای، ترجیح می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: با نگاه به مباحثات گذشته در آژانس، هر زمان که آمریکا، انگلیس و استرالیا قصد قانون‌گذاری برای سایر کشورها را داشتند، همواره بر اهمیت «فرآیند تعامل بین‌دولتی تحت رهبری کشورهای عضو» تاکید کرده‌اند، با این حال، وقتی پای همکاری آکوس به میان می‌آید، تمام کاری که می‌کنند، کنار زدن فرآیند تعامل بین‌دولتی و مشارکت تمام اعضا بوده و تلاش می‌کنند تا با اعمال فشار بر دبیرخانه آژانس، آنها را مجبور به پذیرش پیشنهاد و اعمال به اصطلاح «قوانین» درباره دیگر کشورها کنند. این چه رفتار «قانون‌محوری» است؟

وی در ادامه به موضع‌گیری غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: درباره مساله هسته‌ای ایران، آمریکا، انگلیس و سایر کشورها حتی یک اینچ هم کوتاه نیامده و موکدا ایران را از دسترسی به اورانیوم با غنای بالا منع می‌کنند.

ون‌بین تاکید کرد: با این حال، این دو کشور قصد دارند تا مقادیر زیاد اورانیوم غنی‌شده تسلیحاتی با غنای بیش از ۹۰درصد را ذیل پیمان همکاری زیردریایی هسته‌ای به استرالیا انتقال دهند. این تضاد یک بار دیگر ریاکاری آنها در مساله منع گسترش هسته‌ای را آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم تا با جدیت الزامات و تعهدات بین‌المللی خود درباره منع گسترش هسته‌ای را برآورده کرده و از اتخاذ استاندارد دوگانه و دستکاری سیاسی دست بردارند.

آمریکا و انگلیس همواره با طرح ادعاهای واهی، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال برده و در مجامع بین‌المللی اقدام به پرونده‌سازی علیه تهران هستند.

بر اساس پیمان آکوس، انگلیس و آمریکا متعهد شده‌اند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی‌های هسته ای مجهز کنند. کارشناسان بر این باورند که این پیمان برای مقابله با نفوذ چین در منطقه هند-آرام طراحی شده‌ است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1274950

مهمترین اخبار ایران و جهان: