نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 08:23

«هیرد» نهبندان زیر چتر حمایت خیران هلال احمر/ بهره مندی روستاییان از آب شرب پایدار

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: «هیرد» از جمله روستاهای مرزی از توابع شهرستان نهبندان در خراسان جنوبی است که به همت خیران و در قالب کاروان نذر آب ۵، مردمانش از نعمت آب شرین پایدار برخوردار شدند.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ هیچ میدانی از صحنه‌های همدلی، خالی از حضور خیران نیست، گرچه آوازه ای به نام داشته اما به واسطه خضوع و عطوفت شان گمنام هستند. 

خیران و داوطلبان هلال احمر مناسبت‌های مختلف تقویم را بهانه‌ای برای کمک به یکدیگر قرار داده درس همدلی را مرور می کنند. یکی بی پروا دل به کویر زده و در محروم‌ترین نقطه به ارائه خدمات درمانی، آموزشی و معیشتی می پرداز‌د. یکی رایگان مسکن محرومان و یا مدرسه می‌سازد تا آجر به آجرش، همان خشت خانه آخرتش باشد. 

یکی برای ایتام سفره می‌چیند و دیگری حامی و تکیه گاه یتیمی می‌شود تا رویاهایش از هم نپاشد. این بار قصه گوی پیر کویر، صحنه‌ای دیگر از دلدادگی جمعی از خیران را روایت می کند که در نقطه ای مرزی از نهبندان، فریادرس روستاییان بوده که فریاد عطش سر داده اند.  

«هیرد» از جمله روستاهای محروم در ۱۴۰ کیلومتری شهرستان نهبندان است که مردمانش زیر تازیانه‌های خشک روزگار کمر خم کرده‌اند. خساست ۲۲ ساله آسمان سبب از بین رفتن منابع درآمدی مردم هیرد شده و چهره روستا را خشک و عبوس کرده است. 

طی روزهای اخیر کاروانی در قالب نذر آب ۵ از استان گلستان مهمان شهرستان نهبندان شد که پرتوهای گرم انسان دوستی اش به هیرد هم رسید. 

حالا با قدم گذاشتن خیران در این روستای محروم باعث شده تا آفتاب مهربانی‌ها بر هیرد بتابد. آبرسانی پایدار به روستا اولین گام خیران بوده که عطش روستاییان را مهار و مشعل امید را در دل روستا روشن کرده است. 

آبرسانی پایدار به روستا 

 بخشی، نماینده خیران و جمعی از داوطلبان هلال احمر، بیان کرد: در راستای افتتاح پروژه آبرسانی پایدار به روستای هیرد به نمایندگی از خیران از گلستان به این روستا آمده‌ام. 

وی با تاکید بر ضرورت همدلی با محرومان بیان کرد: معتقدیم این نقطه کور مرزی هم بخشی از ایران بوده و برای کمک به محرومان این نقطه از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم. 

بخشی با بیان اینکه به دنبال انجام خدماتی ماندگار با استفاده از مدیریتی قوی در نقاط محروم هستیم، اظهار کرد: هلال احمر از دل مردم بوده و برای مردم نیز خدمت می کند و با توجه به مدیریت کاملی که در این زمینه دارد، می تواند کمک شایانی به روند خدمات خیران داشته باشد.

وی کمبود آب را مانند زلزله وضعیتی بحرانی دانست و گفت: باید قبل از بحران کم آبی، اقدامات لازم را انجام دهیم بنابراین تا زمانی که توان داریم هر جا کمکی باشد پای کار خواهیم بود. 

غلامی، دهیار روستای هیرد هم ضمن تقدیر از خدمات خیران و داوطلبان هلال احمر در این روستا، بیان کرد: هیرد دارای ۵۰ خانوار بوده که در ۱۴۰ کیلومتری نهبندان واقع شده است. 

وی با اشاره به مشکلات روستا، اظهار کرد: تامین آب شرب مورد نیاز از چاه از جمله مشکلات اساسی اهالی روستا بود که به همت خیران رفع شد.

غلامی ادامه داد: تا قبل از اجرای طرح آبرسانی پایدار توسط خیرین، مردم به سختی آب مورد نیاز را با استفاده از سطل از دل چاه بیرون می کشیدند که مشکلات زیادی برای قشر مسن به وجود آورده بود. 

کمک دو میلیاردی خیران 

محمد علی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم بیان کرد: هلال احمر طی یک قرن با پشتوانه مردم و خیران، خدماتی بی منت به جامعه هدف در زمینه های مختلف ارائه کرده است. 

وی توجه به نیاز آبی مناطق محروم را یکی از خدمات مطلوب هلال احمر عنوان کرد و گفت: طی سال های اخیر کاروان هایی به نام نذر آب از مناطق مختلف استان، مهمان خراسان جنوبی شده و خدمات مطلوبی ارائه کرده اند. 

وی از اجرای پروژه آبرسانی «هیرد» در قالب کاروان نذر آب ۵ خبر داد و افزود: این پروژه شامل دو هزار و ۳۰۰ متر عملیات حفاری، لوله گذاری بوده که با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال در راستای انتقال آب شیرین به مرکز روستا انجام شده است.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1226606

مهمترین اخبار ایران و جهان: