نیوز سیتی!
13 خرداد 1402 - 15:36

روح سومین حرم اهل بیت در کالبد شیراز تنیده شده است

روح سومین حرم اهل بیت در کالبد شیراز تنیده شده و این جسم و جان از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. همه ما شیرازی‌ها حرم احمد ابن موسی(ع) را مراد و ملجا خود می‌دانیم بنابراین این احساس از باوری قلبی برآمده نه از بیانیه و دستور یا تبلیغات خاص.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هویت فرهنگی و اعتقادی شهر شیراز و ساکنان آن از دیرباز با حرم احمد ابن موسی(ع) پیوند خورده و هیچ چیز باعث گسستن این پیوند نمی‌شود.

پس هدف‌گذاری شاخص‌هایی است که برای سومین حرم اهل بیت(ع) تعریف شده نیز با باور عمومی و اعتقاد مردم شیراز نسبتی نزدیک دارد.

مرکزیت سومین حرم اهل بیت در شیراز، باور عمومی یا القائات فرمایشی!؟

واقعیت آن است که روح سومین حرم اهل بیت در کالبد شیراز تنیده شده و این جسم و جان از یکدیگر قابل تفکیک نیستند.

همه ما شیرازی‌ها تعلق خاطر خاصی به حرم احمد ابن موسی(ع) داریم و ایشان را مراد و ملجأ خود می دانیم . بنابراین این احساس از باوری قلبی برآمده نه از بیانیه و دستور یا تبلیغات خاص.

اما گاه با تعابیری نظیر بخشنامه و تبلیغات برای عنوان سومین حرم به گونه‌ای مواجه می‌شویم، گویی عشق و ارادت به ساحت مطهر شاهچراغ(ع) را سفارشی در دل شیرازی‌ها جا داده‌اند!

ارمغان ماندگار سفر رهبر انقلاب به شیراز

رهبر انقلاب در سفر پربرکت خود به شیراز، این عنوان مهم را به شاهچراغ اطلاق کردند و پس از آن مقرر شد پیوست‌های فرهنگی متناسب با این عنوان برای حرم شاهچراغ و شیراز تعریف شود که بخشی از آن موفق بوده و قسمتی از آن نیز آن گونه که شایسته می‌باشد، اجرا نشده است.

اطلاق این عنوان یک حادثه تاریخی سترگ و تاثیرگذار است اما این به آن معنا نیست که مرکزیت حرم شاهچراغ در شیراز، فرمایشی بوده، چرا که اعتقاد مردم پیش از این عنوان نیز وجود داشته و همچنان تداوم دارد.

اطلاق سومین حرم، به ساماندهی امور گردشگری زیارت و پیوست‌های فرهنگی کمک کرده و گامی موثر برای جلوه‌ای دیگر در معرفی شیراز در عرصه ملی و بین‌المللی است.

وقتی حرم مظلوم واقع می‌شود

تخریب بافت تاریخی برای توسعه حرم شاهچراغ، موضوعی است که از مدتی قبل در فضای مجازی مطرح شده اما با واقعیت موجود، فاصله دارد.

تخریبـهایی که در گذشته به قصد پاساژسازی و امور تجاری در اطراف حرم شکل گرفته را بار دیگر به نام توسعه حرم مطرح می کنند و باز هم شاهد مظلومیت حرم در تحلیل‌های این چنینی هستیم.

توسعه حرم تا شعاع 57 هکتار نبوده و نیست

ایجاد طرح 57 هکتاری و شائبه توسعه حرم تا شعاع 57 هکتار ! یکی از دلایل این نگرش است، در حالی که طرح اجرایی فعلی به شعاع یک و نیم کیلومتر می‌باشد و قرار نیست 57 هکتار از وسعت بافت تاریخی به شاهچراغ ملحق شود.

اگرچه در گذشته تخریب‌هایی در محدوده بافت صورت گرفته اما در رویکرد فعلی، احیاء و بازآفرینی بافت با حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی منطقه و ترغیب مجاوران و بومیان به سکونت در منطقه است که این امر، مستلزم ارائه تسهیلات و ایجاد شرایط مساعد جهت سکونت مردم است. 

یادداشت از : سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/ س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1259306

مهمترین اخبار ایران و جهان: