نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 14:54

یادواره کشوری شهدای بانه ۱۸ خرداد برگزار می شود/ حادثه ۱۵ خرداد در تقویم رسمی ثبت شود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: یادواره کشوری شهدای ۱۵ خرداد سال ۶۳ شهرستان بانه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مهدی رمضانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ظهر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری یادواره کشوری شهدای ۱۵خرداد بانه که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: بمباران مردم شهر بانه در ۱۵ خرداد سال ۶۳ و شهادت ۶۰۶ نفر در تاریخ جنگ تحمیلی و کشور نادر است.

وی با اشاره به اینکه این بمباران نماد مظلومیت مردم است، خاطرنشان کرد: گرامیداشت یاد این شهدا باید هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود‌.

رمضانی تاکید کرد: این واقعه باید در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مقاومت مردم بانه ثبت شود و هر گونه مکاتبه و رایزنی از سمت مسئولان  صورت گیرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در ادامه اذعان کرد: تلاش می‌کنیم از چهره‌های ملی و وزار برای سخنرانی این یادواره دعوت کنیم.

رمضانی اضافه کرد: به دلیل همزمانی یادواره کشوری شهدای ۱۵ خرداد با سالگرد ارتحال امام (ره)، برای بهتر دیده شدن و پوشش خبری مناسب، یادواره در روز ۱۸ خرداد برگزار خواهد شد.

کمال خدری فرماندار بانه نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرستان شهیدپرور بانه، ۸۵۰ شهید، هزار و ۳۳ نفر جانباز و ۹۹ نفر آزاده را تقدیم انقلاب کرده است.

وی با بیان اینکه این شهرستان همواره در جریان جنگ تحمیلی هشت یال دفاع مقدس مورد حملات هوایی و توپخانه دشمن بعثی قرار می‌گرفت.

خدری به تشریح واقعه بمباران مردم بانه در سال ۶۶ پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه در یک مورد بمباران هوایی در تاریخ ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۶، ۶۰۰ نفر از مردم بومی و مهاجر این شهرستان که با زبان روزه در مراسم گرامیداشت شهدای سال ۳۲ شرکت کرده بودند، توسط رژیم بعثی مورد بمباران هوایی قرار گرفتند.

فرماندار بانه خاطرنشان کرد: در این روز ۶۰۶ نفر در شهرستان بانه شهید شدند که ۴۰۰ نفر از آنان از مهاجرین و ۲۰۶ نفر از انصار بودند.

خدری با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ نفر نیز در این روز به درجه جانبازی نائل آمدند، اضافه کرد: جامعه اسلامی ما مرهون ایثارگری و جانفشانی شهیدان و جانبازان سرفراز این و بانه میراث‌دار خاطرات ماندگار شهیدانی است که تقدیم آرمان های انقلاب کردند و آرامش برای نسل‌های آینده به ارمغان آوردند لذا وظیفه ما ادامه دهنده راه شهداست.

وی افزود: با حمایت استاندار و دستگاه‌های اجرایی، شهرستان بانه آمادگی لازم برای برگزاری یادواره کشوری شهدای بانه را دارد و از دستگاه‌های مختلف انتظار می‌رود در این راستا ما را یاری دهند.

علیرضا شهسواری، مدیر کل بنیاد شهید کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: حوادثی و بمباران‌های استان کردستان در جنگ تحمیلی  علی‌الخصوص حادثه ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۳ بانه در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: لذا برای هر چه بهتر برگزار کردن این مراسم می توان محتواهای فرهنگی برای این یادواره شهدا تولید کرد.

شهسواری گفت: همچنین می توانیم موضوع خواهر خواندگی این شهر با دیگر شهرهای مهم جهان را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1208894

مهمترین اخبار ایران و جهان: