نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 19:31

کوچ زودهنگام خسارت به بار آورد

اردبیل- کوچ زودهنگام عشایر شاهسون به دامنه‌های سبلان بر اثر سرمازدگی خسارت به بار آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال کوچ زودهنگام عشایر به دامنه‌های سبلان، بارش اواخر اردیبهشت ماه باعث تلف شدن دام عشایر و غافلگیری آنها در مسیر کوچ شد تا این اوضاع جوی شرایط سختی را برای عشایر رقم بزند.

با افت دما و بارش برف در ارتفاعات مشگین‌شهر به ویژه ییلاقات همچنین در جنوب استان اردبیل نه تنها در تردد روستانشینان و عشایر اختلال به وجود آمد بلکه سبب تلف شدن دام و سختی تأمین علوفه برای دامداران و عشایر شد که برخی‌ها سعی کردند علوفه مورد نیاز عشایر کوچ‌روی گرفتار در برف و سرما را تأمین کنند.

اما افت شدید دما که امشب و فردا نیز ادامه خواهد داشت در نیر، سرعین و خلخال نه تنها عشایر کوچ‌رو بلکه باغداران و کشاورزان این مناطق را نیز تهدید می‌کند که پیش‌بینی شده دمای هوا امشب و صبح فردا به کمتر از ۲ تا سه درجه زیر صفر برسد.

بیشترین ارتفاع برف در آلوارس سرعین با ۴۵ سانتیمتر بارش برف ثبت شده و بیشترین بارش باران نیز در نیر با ۶۵ میلیمتر در اواخر اردیبهشت ماه به ثبت رسید.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اردبیل بارش‌های ۲ روز اخیر تا حدی کمبود ۵۰ درصدی بارش‌ها را نسبت به سال زراعی گذشته جبران کرده و همچنان هفته‌های آینده با ورود سامانه بارشی بخش دیگری از این کمبودها نیز جبران خواهد شد.

با ورود سامانه بارشی به استان از دیشب بارش در اغلب مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی آغاز شده بود که تا عصر امروز ادامه داشت و این بارش‌ها در کنار خوشحالی اهالی به ویژه کشاورزان و دامداران، در رفت و آمد روزانه مردم نیز اختلال ایجاد کرد که نشان از مدیریت ضعیف شهری در برخی شهرها و آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها بودیم که در رفت و آمد روزانه گروه‌های مختلف جامعه نیز اختلالی به وجود آورد.

در کنار برخی سختی‌ها در فعالیت‌های روزانه مردم بر اثر بارش برف و باران در مناطق مختلف استان، بارش بهاری حال و هوایی متفاوت به شهرهای استان اردبیل بخشید و با خروج این سامانه از فردا به تدریج دمای هوا افزایش یافته و اواخر هفته هوای گرم‌تری را در آخرین روزهای اردیبهشت ماه مردم این استان تجربه خواهند کرد.

اما عشایر کوچ‌روی دامنه سبلان که در تأمین علوفه احشام و برخی نیازمندی‌های خود با مشکلاتی روبه‌رو شدند خواستار امدادرسانی هوایی هلال احمر و سایر مسئولان شدند تا از این وضعیت بحرانی خلاصی پیدا کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1214406

مهمترین اخبار ایران و جهان: