نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 00:07

نرخ رشد جمعیت زنجان نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است/ فاصله ازدواج تا فرزندآوری4 سال است

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت و باروری در استان نسبت به شهرهای دیگر در سطح پایین‌تری قرار دارد، گفت: باید در مسئله جوان شدن جمعیت در این استان تلاش‌های بیشتری صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سیده فائزه موسوی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری زنجان در مراسم بزرگداشت روز ماما که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: نقش ماما به عنوان کسی که شادی را به مادر بعد از ۹ ماه تحمل رنج بارداری هدیه می‌کند بسیارحائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری زنجان افزود: ماما کسی هست که درد و رنج را به شادی تبدیل می‌کند و با دست‌های مهربانش برای نخستین بار عشق را به مادر تقدیم می‌کند وی به عنوان اولین نفر می‌تواند مادر را ترغیب کند که به تربیت انسان کامل بپردازند.

وی با بیان اینکه مدتی شرایط و سیاست‌های کشور این ظرفیت را از ماماها گرفته بود تا بتوانند فرزندان زیادی را به مادرانشان بسپارند، تصریح کرد: ولی در شرایط کنونی این فرصت به وجود آمده است تا کمک کننده باشید برای مادرانی که سخت‌ترین و زیباترین لحظات زندگیشان را تجربه می‌کنند، صحنه و دقایق زیبایی را برایشان به وجود بیاورید تا دوباره بتواند این تجربه و سختی را به جان بخرد و در مسیر جامعه جوان قدم بردارد.

موسوی افزود: مسئله مادری و جایگاه آن و نقشی که مادر می‌تواند در انسان سازی و تعالی انسان و جامعه داشته باشد، دوباره باید باز تعریف شود و ماماها به عنوان بازوهای خیلی مهم در تحقق این امر به شمار می‌آیند تا این اتفاق مهم رخ دهد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به نرخ پایین رشد جمعیت و باروری در زنجان، گفت: استان زنجان جزو استان‌هایی هست که حتما باید در مسئله جوان شدن جمعیت تلاش‌های بیشتری را به کار بندد و باید مراقب باشیم تا جامعه ما به سمت سالمندی و پیری پیش نرود. توجه داشته باشیم برای جلوگیری از این مسئله زمان زیادی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: با دغدغه‌ای که ماماها در کمک و هدایت مادران دارند، حتما دست مادران را خواهند گرفت تا از به وجود آمدن فاجعه‌ی پیری جامعه جلوگیری شود که این مهم با تلاش‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و در یک بخش دیگر ماماها محقق می‌شود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به اجرای طرح نفس و نتایجی که از آن به دست آمده است، گفت: منصرف کردن مادران از سقط فرزندانشان در حقیقت افتخار بزرگی است و اجرای این طرح که به صورت جدی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز شده، مصداق آیه نومن احیاها فکانما احیاالناس جمیعا» است که با نجات هر انسان از سقط و نابودی هزاران انسان از قِبل آن نجات می‌یابد.

وی تاکید کرد: ماماها با تلاش مضاعف خودشان در سال‌های پیش رو می‌توانند سهمی در به وجود آمدن جامعه‌ای پویا و شاداب در ایران اسلامی داشته باشند.

موسوی با بیان اینکه شاغلان حرفه‌های پزشکی و مامایی و پرستاری به خاطر شرایط شغلی خودشان فرزندآوری کمتری نسبت به دیگران دارند،گفت: مطابق آمارهایی که در دست است فاصله میان ازدواج افراد تا به دنیا آمدن فرزند میانگین چهار سال گزارش شده است که این خود عدد خوبی نیست و برای برطرف شدن مشکل پیری جمعیت شما نیز می‌توانید در وهله نخست برای مادر شدن خودتان و سپس دیگران پیشگام باشید.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1201450

مهمترین اخبار ایران و جهان: