نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 12:52

فرماندهان شهید جهاد اسلامی فلسطین که بودند؟+تصاویر

«جهاد شاکر الغنام»، «خلیل صلاح البهتینی» و «طارق محمد عزالدین» سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین که امروز در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، سال‌ها در نبردهای مختلف علیه اشغالگران به آرمان آزادی فلسطین خدمت کرده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی بامداد امروز (سه‌شنبه، ۹می) به نوارغزه نام سه تن از فرماندهان گردان «سرایاالقدس» وابسته به جهاد اسلامی در میان شهدا آمد؛ شهادت این مبارزان باعث شد که جناح‌های مختلف فلسطینی نسبت به عواقب آن به رژیم اشغالگر هشدار دادند. در خارج از مرزهای فلسطین نیز، طرفداران محور مقاومت و کشورهای منطقه این اقدام جنایتکارانه تل‌آویو را محکوم کردند.

 

 

جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «جهاد شاکر الغنام» دبیر شورای نظامی سرایا القدس، «خلیل صلاح البهتینی»، عضو شورای نظامی و فرمانده منطقه شمال سرایا القدس و «طارق محمد عزالدین» از رهبران عملیات‌های نظامی سرایا القدس در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» در گزارشی این فرماندهان جنبش جهاد را معرفی کرده که در ادامه آن را خواهیم خواند:

حاج جهاد الغنام

جهاد الغنام ۶۲ ساله، اهل رفح در جنوب نوار غزه، یکی از برجسته‌ترین رهبران گردان‌های القدس و دبیر شورای نظامی آن بود؛ او از آن دستاه مبارزانی بود که صهیونیست‌ها از آغاز انتفاضه اقصی  در پایان سال ۲۰۰۰ تاکنون به دنبال دستگیری‌اش بودند. الغنام در جنبش جهاد اسلامی مناصب بسیاری از جمله رهبری منطقه جنوب نوار غزه را برعهده داشت و چندین بار مورد سوءقصد قرار گرفت و در نتیجه یکی از آن‌ها، بر اثر قطع شدن پایش مجروح شد.

 

 

الغنام در جریان انتفاضه در کنار شهید «محمد الشیخ خلیل»، یکی از رهبران سرایالقدس، بر بسیاری از عملیات‌های نظامی مقاومت فلسطین نظارت داشت؛ عملیات‌هایی که منجر به کشته شدن بسیاری از سربازان رژیم اشغالگر و صهیونیست‌ها در حین حضور شهرک‌نشینان در نوار غزه شد. او غنام مدت‌ها رهبری گردان‌های القدس را بر عهده داشت و مسئولیت بسیاری از پرونده‌های نظامی، اداری و غیره را بر عهده داشت و اخیراً هم در هماهنگی‌های نظامی بین جهاد اسلامی و جنبش حماس نقش برجسته‌ای داشت. اشغالگران خانه او را در سال ۲۰۱۴ بمباران کرده بودند؛ این فرمانده جهادی همچنین طی روزهای عملیات «سیف القدس» در مه ۲۰۲۱ از یک سوء قصد نافرجام  جان سالم به در برده بود.

طارق عزالدین

شهید طارق عز الدین، اسیر آزاد شده از منطقه جنین است که سال‌ها پیش به نوار غزه تبعید شده و مسئولیت پرونده کرانه باختری در جنبش جهاد اسلامی را بر عهده داشت. عزالدین بارها دستگیر و روانه زندان‌های رژیم صهیونیستی شد که آخرین آن در سال ۲۰۰۲ بود. در آن زمان او به اتهام شرکت در حملات علیه اشغالگران در کرانه باختری به حبس ابد به اضافه ۲۵ سال محکوم شد.

 

 

شهید عزالدین در مبادله «وفاء الاحرار» در سال ۲۰۱۱ آزاد و به نوار غزه تبعید شد. وی در سال ۲۰۱۸ به عضویت دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی انتخاب شد و چند ماه پیش نیز در دومین جلسه آن، انتخاب او برای عضویت در این دفتر سیاسی تکرار گردید. مقامات رژیم اشغالگر، شهید عزالدین را به مسئولیت عملیات نظامی جهاد اسلامی در کرانه باختری و نظارت بر عملیات‌ها در آن‌جا متهم می‌کنند. در حملات بامداد امروز اشغالگران، «علی عزالدین» پسر خردسال این فرمانده فلسطینی نیز به شهادت رسید.

 

 

خلیل البهتینی

وی از اعضای شورای نظامی گردان‌های القدس و فرمانده منطقه شمال جنبش جهاد اسلامی بود که فعالیت خود را در این جنبش از دهه نود آغاز کرد. این شهید ۴۴ ساله یکی از برجسته‌ترین رهبران گردان‌های القدس در نوار غزه و از جمله فرماندهانی بود که بر صنعت موشکی مقاومت فلسطین نظارت می‌کرد. او پس از شهادت شهید «تیسیر الجعبری» در اوت ۲۰۲۲، فرماندهی شمال نوار غزه را در سرایاالقدس به عهده گرفت.

 

 

امروز و با حضور گسترده جوانان فلسطینی در نوار غزه، پیکرهای پاک فرماندهان شهید جنبش جهاد اسلامی، در میانه هشدارها به رژیم صهیونیستی درباره تبعات این جنایت و آمادگی جناح‌های مقاومت فلسطین برای پاسخ به اشغالگران، تشییع شدند.

 

 

جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز طی بیانیه‌ای و با تاکید بر اینکه «دشمن صهیونیستی را مسئول کامل این کشتار تروریستی خائنانه» می‌داند، تصریح کرد: دشمن با این جنایت به اهداف خود نخواهد رسید؛ چراکه مقاومت یکپارچه و مواضعش ثابت است. پاسخ فلسطین به این کشتار به تعویق نخواهد افتاد و سرایا القدس در کنار دیگر جناح‌های مقاومت، هرگز دربرابر انتقام خون پاک این شهدا کوتاه نخواهد آمد.

«طارق سلمی»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» در این باره خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنیم که دشمن صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد و ما وظیفه خود را برای پاسخ به این جنایت انجام خواهیم داد. ما مواظب همه تحرکات دشمن برای هدف قراردادن رهبران مقاومت هستیم و پاسخ ما حتمی است. این دشمن فقط زبان زور را بلد است و باید در حالت وحشت دائمی زندگی کند؛ جناح‌های مقاومت هستند که مکان، زمان و نوع پاسخ به دشمن صهیونیستی را تعیین می‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1200006

مهمترین اخبار ایران و جهان: