نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 11:35

پیگیر نامگذاری سوم تیرماه به نام روز روزنامه و روزنامه نگار هستیم

تربت حیدریه ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای تربت حیدریه گفت: پیگیر نامگذاری سوم تیر سالروز شهادت شیخ احمد تربتی اولین روزنامه نگار شهید تاریخ ایران به عنوان روز روزنامه و روزنامه نگار هستیم.

مهدی زاهدی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شیخ احمد تربتی ملقب به سلطان العلمای خراسانی بواسطه نقدهای تندی که بر علیه مستبدین زمان خود بویژه محمد علی شاه قاجار داشت اولین دادگاه مطبوعات ایران برای وی تشکیل شد که با حمایت علی اکبر دهخدا و جمعی از روزنامه نگاران رأی به تبرئه وی صادر شد ولی نهایتاً توسط عوامل محمد علی شاه به باغ شاه برده و در چاه حلق آویز شد و پس از پیروزی آزادیخواهان به خاک سپرده شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای تربت حیدریه گفت: شیخ احمد تربتی یکی از افتخارات این کشور است که نقشی مهم و اساسی در بصیرت افزایی و آگاهی بخشی جامعه در زمانه خود داشته و از او می‌توان به عنوان یکی از شخصیت‌های اثر گذار در سیر پیروزی انقلاب اسلامی‌یاد کرد

وی تصریح کرد: به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این شخصیت ملی و بزرگ و تکریم و تجلیل از زحمات و خدمات فعالین حوزه روزنامه و مطبوعات پیشنهاد نامگذاری سوم تیرماه سالروز شهادت شیخ احمد تربتی (روح القدس) به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی‌کشور ارسال شده و پیگیر ثبت این روز در تقویم رسمی کشور هستیم.

زاهدی گفت: به منظور معرفی شیخ احمد تربتی برنامه‌هایی همچون بزرگداشت ملی در سال ۱۴۰۲ با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نامگذاری معابر در کلانشهرها، تغییر نام جایزه ملی منتقدان و نویسندگان مطبوعات به جایزه ملی شیخ احمد تربتی در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت حیدریه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای تربت حیدریه افزود: در حوزه سایر مفاخر و مشاهیر شهر تربت حیدریه بویژه حاج آخوند ملأ عباس تربتی، آیت الله رجبعلی مروج تربتی، شهید مهدی یعقوبی، آیت الله عباسعلی اسلامی تربتی، آیت الله محمد رضا ربانی تربتی و کاشف‌السلطنه نیز اتفاقات مشابهی در حال پیگیری و اجرا است.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان در اردیبهشت ماه جاری رونمایی از کتاب شعر کودک با نام گردش بهار و بابک در تربت حیدریه اثر لیلی پور دایی با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری تاریخی و سوغات شهرستان تربت حیدریه است که در روزهای آینده رونمایی می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1199606

مهمترین اخبار ایران و جهان: