نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 12:52

بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری ایران با پاکستان و الجزایر

در هجدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به میزبانی وزارت خارجه ایران آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای پاکستان و الجزایر بررسی شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هجدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به میزبانی وزارت امور خارجه و ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با دستورکار بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای پاکستان و الجزایر و با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهدی صفری با اشاره به اهمیت کشور الجزایر در آفریقا و فضای بسیار خوب کار، همکاری با این کشور را از اولویت‌های مهم حوزه آفریقا خواند و افزود: تمرکز بر ایجاد تعرفه‌های ترجیحی، صدور خدمات فنی و مهندسی، همکاری در زمینه حمل و نقل و انرژی از زمینه‌های مورد توجه در همکاری‌های مشترک بین دو کشور است که با برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند عملیاتی شود.

در ادامه مهدی شوشتری مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت روابط با الجزایر و با اشاره به تاریخچه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت که خوشبختانه اسناد همکاری خوبی بین دو کشور امضا شده و در حال حاضر ۱۴ موافقتنامه و ۲۵ یادداشت تفاهم با این کشور در حوزه‌های مختلف بانکی، بهداشتی،گمرکی، صنعتی و بازرگانی، تجارت ترجیحی، فناوری ، دانش بنیان و... داریم که باید روی اجرایی کردن آنها کار کنیم.

وی همچنین فعال کردن کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور، تشکیل کمیته‌های تخصصی و فنی در حوزه‌های مورد اشاره، رفع موانع مالی و بانکی و شناسایی ظرفیت‌های همکاری در زمینه‌های مختلف را از جمله اقدامات اولیه برای ارتقای سطح روابط دوجانبه خواند.

در بخش دوم نشست که به بررسی جوانب همکاری با پاکستان اختصاص داشت، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روابط با کشور دوست و همسایه پاکستان را راهبردی و بسیار مهم توصیف کرد و از همه دستگاه‌های فعال در عرصه روابط اقتصادی با پاکستان خواست نهایت تلاش خود را برای اجرایی کردن پروژه‌های در دست همکاری به عمل آورند. 

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به روابط مثبت و با ثبات بین پاکستان و ایران افزود: در حال حاضر در ۱۱ بخش و ۸۸ موضوع اقتصادی با پاکستان همکاری‌های مشترک وجود دارد که برخی از موارد نیاز به پیگیری و تامین زیرساخت دارد از جمله در زمینه تجارت آزاد، ساماندهی و تجهیز بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی ، فروش گاز و فرآورده‌های نفتی و عملیاتی کردن خط لوله انتقال گاز به این کشور. 

موسوی همچنین ابراز امیدواری کرد با برگزاری بیست و دومین کمیسیون مشترک بین دو کشور در آینده‌ای نزدیک زمینه برای همکاری‌ها در حوزه‌های مورد توافق طرفین بیش از پیش فراهم شود. 

در پایان مهدی صفری بر رفع موانع موجود در همکاری‌های مشترک با همسایگان تأکید کرد و افزود: باید با برگزاری نشست‌های فنی و تخصصی، برنامه ریزی‌های دقیق و حرفه‌ای و زمانبندی مناسب گام به گام برای رسیدن به اهداف تعریف شده رو به جلو حرکت کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638450

مهمترین اخبار ایران و جهان: