نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 22:50

هشدار تحلیلگر سابق سیا به زلنسکی

مدیر ارشد سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به رئیس جمهور اوکراین هشدار داد که با اخراج فرمانده کل ارتش کشورش مرتکب کار خطرناکی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جورج بیبی»، مدیر اسبق بخش تحلیل امور روسیه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین هشدار داد تصمیم اخیرش برای اخراج «والری زالوژنی» از فرماندهی نیروهای مسلح این کشور «احتمال ایجاد یک بحران سیاسی بزرگتر در اوکراین» را به ویژه با توجه به محبوبیت زالوژنی به دنبال دارد.

زلنسکی روز پنجشنبه گذشته بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان در رسانه‌ها اعلام کرد زالوژنی از فرماندهی ارتش اوکراین برکنار و «اولکساندر سیرسکی» که از سال 2019 به عنوان فرمانده نیروی زمینی این ارتش خدمت کرده بود، جانشین زالوژنی شده است.

در ماه‌های گذشته گزارش های مختلفی درباره افزایش تنش در روابط بین زلنسکی و زالوژنی به ویژه بر سر شکست ضدحمله تابستانی ارتش اوکراین علیه روسیه منتشر شد. این تنش ها زمانی کاملا آشکار شد که زالوژنی در ماه نوامبر در مصاحبه‌ای به نشریه «اکونومیست» با اعتراف به موفق نبودن ضدحمله تابستانی ارتش اوکراین گفت که جنگ در این کشور به «بن‌بست» برخورده است اما زلنسکی چند روز بعد این ارزیابی او را رد کرد.

جورج بیبی که همچنین از سال 2002 تا 2004 به عنوان مشاور سابق «دیک چنی» معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا در امور روسیه خدمت کرده در مصاحبه‌ای با نشریه «نیوزویک» گفت: «اخراج کردن فرمانده ارشد ارتش در زمان جنگ نشانه شکست است. دولت‌ها این کار را زمانی که در جنگ در حال باختن هستند نه پیروز شدن، انجام می‌دهند.»

یک نظرسنجی برگزاری شده توسط «انستیتوی بین‌المللی جامعه شناسی کی‌یف» در ماه دسامبر مشخص کرد که اعتماد اوکراینی‌ها به زلنسکی از 84 درصد در پایان سال 2022 به 62 درصد در یک سال بعد از آن کاهش یافته است.

تحلیلگر اسبق سازمان سیا به نیوزویک بیان کرد: «اقدام زلنسکی پر از ریسک است. هیچ فرمانده‌ جدیدی برای ارتش اوکراین و هیچ بسته جدید کمک نظامی به این کشور نمی‌تواند این حقیقت دشوار را نفی کند که ارتش اوکراین دچار کمبود نیروی انسانی، تسلیحات و ظرفیت اقتصادی برای حفظ یک جنگ فرسایشی طولانی شده علیه روسیه است.»

به نوشته نشریه «نیوزویک»، «کونستانتین اسکورکین»، پژوهشگر مستقل امور منطقه دونباس در انستیتوی «کارنگی» هم هشدار داد که زلنسکی با تغییر دادن فرمانده ارتش اوکراین دست به یک ریسک بزرگ زده است.

اسکورکین در مقاله‌ای که روز شنبه منتشر شد گفت: «تا کنون سابقه نداشته که زلنسکی به این طرز فاحش اتفاق نظر عمومی را به خاطر حفظ حیات سیاسی خودش به چالش بکشد.»

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1667606

مهمترین اخبار ایران و جهان: