نیوز سیتی!
22 بهمن 1402 - 09:57

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۲۲؛ هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی/ احتمال وقوع سیلاب در ۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در ۹ استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد با فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور امروز در استان‌های بوشهر، هرمزگان، فارس، خوزستان، برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد و فردا دوشنبه در هرمزگان، جنوب فارس،‌کرمان و سیستان و بلوچستان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی،‌ گردوخاک و در برخی مناطق تگرگ پیش‌بینی شده است.

وضعیت مذکور طی امروز و فردا در جزایر خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز پیش‌بینی می‌شود. در سایر مناطق کشور تا روز چهارشنبه جو آرامی پیش‌بینی می‌شود.

از اواخر وقت چهارشنبه و روز پنجشنبه سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب وارد کشور شده و در مناطقی شمال غرب، غرب، جنوب غرب،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارندگی‌ها آغاز می‌شود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1402/11/22

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/11/24

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و بارش برف در ارتفاعات و کاهش دما و کاهش دید ناشی از مه بعد از بارندگی.

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/11/22: خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب فارس، غرب و جنوب هرمزگان.

دوشنبه 1402/11/23: بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب کرمان.

سه‌شنبه 1402/11/24: شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد ، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید در جاده های کوهستانی و گردنه‌ها.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1402/11/22

زمان پایان: دوشنبه 1402/11/23

نوع مخاطره: رگبار باران ورعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/11/22: جنوب بوشهر.

دوشنبه 1402/11/23: جنوب هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، روان آب و سیلاب، وقوع صاعقه، وزش باد شدید.

توصیه: اجتناب از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و رودخانه ها و آبروها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: یکشنبه 1402/11/22

زمان پایان: پیش از ظهر دوشنبه 1402/11/23

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 22 نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج تا 1 متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.

اثر مخاطره: احتمال پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی با احتمال اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود وخروج کشتی‌ها به بنادر.

توصیف سامانه: وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: یک‌شنبه 1402/11/22

زمان پایان: بعدازظهر سه‌شنبه 1402/11/24

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی تا 30 نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج بیش از 2 متر با تاکید بر دریای عمان

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد و فعالیت های دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین، پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل با احتمال اختلال در فعالیت سکوهای نفتی

توصیه: منع فعالیت های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، ممانعت از ورود و خروج کشتی ها به بنادر، منع فعالیت های پشتیبانی فراساحل, اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی، آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی .

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1667806

مهمترین اخبار ایران و جهان: