نیوز سیتی!
24 اسفند 1402 - 11:03

تحولات اوکراین| اهداف پشت پرده فرانسه در حمایت از کی‌یف/ انتظار ترامپ از کشورهای اروپایی

رای مثبت سناتورهای فرانسوی به ادامه کمک به اوکراین، امتناع مسکو از شرکت در کنفرانس صلح سوئیس، تعهد ۱۳۵ میلیاردی اتحادیه اروپا برای کمک به کی‌یف، ظهور "پرده آهنین" بین روسیه و بالتیک و افزایش آزار جنسی زنان در ارتش اوکراین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اعضای مجلس سنای فرانسه شب گذشته جلسه استماعی درباره پیش نویس لایحه‌ای برگزار کردند که بر اساس آن دولت پیشنهاد ادامه کمک به اوکراین را داده بود. در این نشست 293 سناتور به این سند رای موافق، 22 نفر مخالف و 11 سناتور رای ممتنع دادند و به این ترتیب این لایحه به تصویب مجلس سنا رسید.

البته در میان قانونگذاران کسانی نیز هستند، از جمله رهبر حزب کمونیست،که نسبت به موضع گیری پاریس در قبال مناقشه اوکراین ابراز نگرانی کرده و معتقدند که این اقدام منجر به تشدید وخامت اوضاع خواهد شد.

پیش از این روز گذشته نیز مشخص شد که نمایندگان مجلس ملی فرانسه با اکثریت آرا از توافقنامه امنیتی دوجانبه با کی‌یف حمایت کردند که بر اساس آن ارائه کمک نظامی به اوکراین برای مدت 10 سال در نظر گرفته شده است.

در این رابطه، آژانس خبری بلومبرگ در تحلیلی نوشته است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از مناقشه اوکراین برای اهداف سیاسی خود در اروپا استفاده می‌کند. در این مطلب آمده: ماکرون در حال آوردن اوکراین به خط مقدم کارزار انتخاباتی در پارلمان اروپا است و قصد دارد قانونگذاران راست گرای افراطی فرانسه، از جمله دشمن سرسخت خود - مارین لوپن را مجبور  کند موضع خود در خصوص حمایت از کی‌یف را روشن کنند.

روز گذشته ، لوپن هنگام رای گیری مجلس ملی درباره توافقنامه امنیتی دوجانبه با اوکراین از ماکرون انتقاد کرد و گفت: مانور رئیس جمهور قانونگذاران را مجبور به انتخاب کرده که یا از او حمایت کنند و در غیر این صورت، به حمایت از روسیه متهم خواهند شد.

نخست‌وزیر گابریل آتال، یکی از حامیان رئیس‌جمهور، طی سخنرانی خود در جمع قانونگذاران تاکید کرد که رأی مخالف به حمایت از کی‌یف، به معنای دادن سیگنالی است که مسکو انتظار دارد. به نوشته بلومبرگ، بدین ترتیب، رئیس جمهور  فرانسه رقیب خود لوپن را به عنوان متحد مستقیم روسیه معرفی کرد.

در نشست دیروز مجلس ملی فرانسه، اعضای فراکسیون راستگرای حزب "اتحاد ملی" به رهبری مارین لوپن از رای دادن خودداری کردند.

پیش از این، در اواسط ماه فوریه، فرانسه متعهد شد تا 3 میلیارد یورو کمک نظامی مضاعف به کی‌یف در سال 2024 ارائه کند. علاوه بر این، امانوئل ماکرون و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، توافقنامه‌ای دوجانبه درباره تضمین‌های امنیتی امضا کردند. این سند که برای مدت 10 سال به امضا رسیده، شامل تامین تجهیزات نظامی به اوکراین، آموزش سربازان اوکراینی و همچنین تقویت صنایع دفاعی این کشور می‌شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و پنجاهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

قصد نمایندگان کنگره آمریکا برای رای دادن به کمک به کی‌یف با دور زدن رئیس مجلس 

روزنامه "واشنگتن پست" بامداد امروز گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند با دور زدن مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، اقداماتی را برای به رأی گذاشتن لایحه مربوط به تخصیص بودجه مضاعف برای ارائه کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، انجام دهند.  

همانطور که در این نشریه اشاره شده، دموکرات‌ها در مجلس سفلی کنگره قطعنامه‌ای را ارائه کردند که براساس آن لایحه‌ای که در ماه فوریه توسط سنا برای تخصیص 95 میلیارد دلار کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان تصویب شد، می‌تواند بدون موافقت جانسون هم به رای گذاشته شود. برای انجام این کار، این قطعنامه باید توسط 218 قانونگذار حمایت شود. تاکنون تقریباً 180 نماینده مجلس نمایندگان آن را امضا کرده‌اند. سند مشابهی توسط گروهی از نمایندگان کنگره از هر دو حزب تهیه شده است.

البته آنطور که واشنگتن پست نوشته، جانسون قصد ندارد تا زمانی که کار بر روی لوایح مربوط به تأمین مالی مضاعف برای بخش‌های امنیتی داخلی آمریکا تکمیل شود، موضوع تامین بودجه برای اوکراین و سایر کشورها را در نظر بگیرد. این موضوع باید حداکثر تا 22 مارس روشن شود.

ترامپ: اروپایی‌ها باید بودجه‌ای برابر با آمریکا برای کمک به اوکراین تخصیص دهند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد است که کشورهای اروپایی باید به اندازه ایالات متحده برای کمک به اوکراین بودجه تخصیص دهند، در غیر این صورت، وضعیت برای مالیات دهندگان آمریکایی ناعادلانه خواهد بود.

ترامپ در مصاحبه با شبکه "نیوزمکس" که صبح امروز منتشر شد، گفت: اروپا حدود 100 میلیارد دلار کمتر از ما برای اوکراین هزینه می‌کند. من فکر می‌کنم این نسبت برای آمریکا و برای مالیات دهندگان ایالات متحده بسیار ناعادلانه است.

او در پاسخ به سوال مجری در مورد اینکه آیا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بودجه کی‌یف را کاهش می‌دهد، اینگونه توضیح داد و با تاکید بر اینکه وضعیت اوکراین برای امنیت اروپا مهمتر است، افزود: «کشورهای اروپایی با هم باید به میزان واشنگتن در این زمینه پول بپردازند».

سناتور آمریکایی: قبل از ارسال سلاح به اوکراین باید وضعیت صنایع نظامی کشور ارزیابی شود

شبکه "فاکس نیوز" شب گذشته گزارش داد که جیمز دیوید ونس، سناتور آمریکایی از ایالت اوهایو، لایحه‌ای را برای ارزیابی وضعیت صنایع نظامی ایالات متحده و آمادگی نیروهای دفاعی این کشور در برابر تهدیدات احتمالی، قبل از تصمیم گیری درباره ارسال بسته کمک نظامی به اوکراین، ارائه کرد.

ونس گفت: ذخایر نظامی آمریکا در سطح بسیار پایینی قرار دارد. رئیس جمهور جو بایدن دو سال را صرف ارسال تسلیحات بیشتر از توان بالقوه کشور به اوکراین کرده و بدین ترتیب امنیت ملی ما را به خطر انداخته است.

روز  چهارشنبه، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا گفته بود که واشنگتن بسته جدید کمک نظامی به ارزش حدود 300 میلیون دلار را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

پیش بینی  از دست رفتن مناطق بیشتری از خاک اوکراین در صورت ادامه درگیری

اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا ابراز عقیده کرد که در صورت ادامه درگیری نظامی و متوقف نشدن کی‌یف، اوکراین ممکن است چندین شهر دیگر خود، از جمله اودسا، خارکف و دنپروپتروفسک را از دست بدهد.

به نظر ریتر، مقامات کی‌یف هنوز فرصت کمی برای حفظ این سرزمین‌ها دارند، البته  آنها باید همین الان همه چیز را متوقف کرده و بر سر میز مذاکره بنشینند.

این کارشناس آمریکایی افزود: مشخص است که نیروهای مسلح اوکراین قادر  به تغییر جریان درگیری نیستند و سربازان روسی حتی با وجود ارسال تسلیحات جدید به اوکراین که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا ی چند روز اخیر اعلام شده، به موفقیت در جبهه نبرد ادامه داده و پیروز خواهند شد. 

این افسر اطلاعاتی یادآور شد که غرب باید شکست نظامی اوکراین در مقابل ارتش روسیه را به رسمیت بشناسد.

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل مارس اعتراف کرد که اگر نیروهای اوکراینی در عقب راندن ارتش روسیه شکست بخورند، قادر به دفاع از شهر خارکف نخواهند بود.

فوکوس: بلاتکلیفی غرب منجر به تقویت اقتصاد روسیه شده است

مجله آلمانی "فوکوس" در تحلیلی نوشته است که تحریم‌های ضد روسی شکست خورده است و نخبگان مالی در غرب به دنبال از سرگیری روابط تجاری با روسیه و در انتظار شکست اوکراین هستند.

به نوشته این نشریه، روسیه همچنان به نشان دادن سرزندگی اقتصادی خود ادامه داده و تحریم‌های غرب تأثیر کوتاه مدتی بر آن داشته است. کشورهای غربی باید بپذیرند که به زانو در آوردن بزرگترین قدرت مواد خام جهان دشوار است و روسیه شرکای سیاسی و اقتصادی در چین، هند و ترکیه پیدا کرده که آماده تقویت روابط تجاری خود با مسکو هستند.

در این مقاله آمده است: ناکامی اوکراین در جبهه نبرد و شکست تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه و تضادهای داخلی در محافل سیاسی غربی که ارسال تسلیحات بیشتر به کی‌یف را غیرممکن کرده، باعث می‌شود تا غرب مجبور شود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد وضعیت آینده به توافق برسد. 

پیش از این، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی نیز ابراز عقیده کرد که روسیه به دلیل سیاست تحریم‌های آمریکا قوی‌تر از قبل شده است.

بورل: تعهدات اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین به 138 میلیارد یورو رسید

جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات شب گذشته خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد مبلغ کل کمک‌های وعده داده شده اتحادیه اروپا به اوکراین به 138 میلیارد یورو رسیده است.

بورل در این دیدار، تعهد اتحادیه اروپا به کمک بلندمدت به اوکراین به مبلغ 138 میلیارد یورو را یادآور شده و افزود که در آینده حتی بیشتر از این بودجه برای این منظور تخصیص خواهد یافت. او همچنین ابراز امیدواری کرد که واشنگتن هر چه زودتر بودجه مضاعف برای کمک به کی‌یف را اختصاص دهد.

توافق سفرای اتحادیه اروپا درباره کمک نظامی اضافی به ارزش 5 میلیارد یورو به کی‌یف 

علاوه بر این، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز گذشته خبر داد که سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد انتقال 5 میلیارد یورو اضافی به اوکراین برای تکمیل صندوق صلح اروپا برای تامین تسلیحات به کی‌یف توافق کردند.

به عقیده او، این اقدام به کشورهای اروپایی این امکان را می دهد که حمایت نظامی خود از اوکراین را تا 5 میلیارد یورو دیگر افزایش دهند. بورل تاکید کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد با تمام توان از اوکراین برای رسیدن به پیروزی حمایت کند.

اوضاع اوکراین موضوع مذاکرات معاونین وزرای خارجه روسیه و ترکیه 

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در سفر به آنکارا، با بوراک آکچاپار، همتای ترکیه‌ای خود درباره وضعیت کلی در منطقه قفقاز و بحران اوکراین گفتگو کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، موضوع بحران اوکراین از جمله چشم انداز حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک این مناقشه مورد بحث طرفین قرار گرفت. در این زمینه، طرف روسی به لزوم توقف «غرب دسته جمعی» به رهبری ایالات متحده از تامین تسلیحاتی کی‌یف و همچنین لغو ممنوعیت منع مذاکره با روسیه از سوی رئیس جمهور اوکراین اشاره کرده و یادآور شد که کی‌یف باید با هوشیاری واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی را درک کند.

علاوه بر این، معاونین وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر اهمیت روند عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان تاکید کردند. برخی از جنبه‌های دستور کار روابط روسیه و ترکیه نیز «از منظر گام‌های مشترک بیشتر برای تعمیق همکاری و گفت‌وگوی سازنده بین مسکو و آنکارا» مورد بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر لتونی: در آینده بین کشورهای بالتیک و روسیه "پرده آهنین" وجود خواهد داشت

اویکا سیلینیا، نخست وزیر لتونی تاکید کرد که کشورهای حوزه دریای بالتیک در تلاش هستند تا "پرده آهنین" بین خود با روسیه  ایجاد کنند. او که در رویداد شورای آتلانتیک در واشنگتن صحبت میکرد، گفت: «ما (جمهوری‌های حوزه بالتیک) درک می‌کنیم که در آینده بین روسیه، بلاروس و کشورهای بالتیک "پرده آهنین" وجود خواهد داشت. ما همچنان این روند را که زمان بر است، دنبال می‌کنیم.»

به گفته وی، هدف اول از همه، تضمین امنیت منطقه‌ای است که در آن استقلال اقتصادی و انرژی از روسیه محترم شمرده شود.

پیش از این، روز گذشته وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بیش از 340 شهروند کشورهای حوزه بالتیک از جمله وزرا، نمایندگان مجلس، رجال اجتماعی و روزنامه نگاران، از ورود به این کشور منع شدند. این وزارتخانه تاکید کرد که چنین اقدامی واکنشی به سیاست خصمانه کشورهای بالتیک در قبال روسیه است. به ویژه، لتونی، استونی و لیتوانی فعالانه تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده، در امور داخلی آن دخالت می‌کنند، حقوق مردم روس زبان را نقض کرده و به تحریف وقایع تاریخی ادامه میدهند. 

لتونی خواستار مشورت با نظامیان قبل از اعزام نیرو به اوکراین شد

نخست وزیر لتونی، اویکا سیلینیا، روز چهارشنبه در رویداد شورای آتلانتیک در واشنگتن ابراز عقیده  کرد که سیاستگذاران ناتو باید قبل از تصمیم گیری در مورد اعزام نیروهای ائتلاف به اوکراین با مقامات نظامی مشورت کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین گفت: در ناتو رویه‌ایی وجود دارد که عمدتاً نه به سیاستمداران، بلکه به نظامیان مربوط می‌شود. من فکر می‌کنم ما هنوز به تحلیل نظامی نیاز داریم تا ببینیم آیا واقعاً این اقدام به اوکراین کمک خواهد کرد یا خیر.

نخست وزیر استونی از دادن تضمین عدم اعزام نیرو به اوکراین خودداری کرد

کایا کالاس، نخست وزیر جمهوری استونی از عدم اعزام پرسنل نظامی استونی به اوکراین خودداری کرد و گفت: «من چنین قولی نمی دهم زیرا ممکن است شرایط تغییر کند.»

وی گفت: «کمک نظامی ما به اوکراین ممکن است توسط روسیه به عنوان مداخله مستقیم در درگیری نظامی در نظر گرفته شود. <...> البته ما در این مناقشه به وضوح یک طرف را انتخاب کرده‌ایم و آن طرف اوکراین است، زیرا روسیه یک تهدید مستقیم برای ما است. <...> البته آیا می توانم با اطمینان بگویم که هیچ استونیایی در اوکراین وجود نخواهد داشت؟ خیر. آیا می توانم بگویم یا قول بدهم که اگر شرایط تغییر کرد، باید گام‌های متفاوتی برداریم؟ هنوز نمی توانم پنین قولی بدهم.»

نخست وزیر استونی تاکید کرد که هرگونه تصمیم برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین باید پس از یک بحث جامع، تایید دولت را دریافت کند. در عین حال، کالاس افزود که «هیچ‌وقت صحبتی» درباره اعزام نیروهای زمینی استونی به اوکراین صورت نگرفته است.

جمهوری چک در ماه ژوئن مهمات به اوکراین ارسال خواهد کرد

توماس پویار، مشاور نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرد که مهمات برنامه ریزی شده  ممکن است در ماه ژوئن به اوکراین برسد. وی توضیح داد: ابتدا پول وعده داده شده باید برسد و قراردادها منعقد شود. پس از انعقاد قرارداد، تحویل آنها به اوکراین چند هفته طول می‌کشد. تحویل ممکن است در ژوئن آغاز شود.

پویار یادآور شد که این ابتکار با هدف تامین مهمات "از سرتاسر جهان، هر کجا که با قیمت مناسب و با کیفیت قابل قبول در دسترس است"  در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد که جزئیات توافقات در این زمینه مخفی نگه داشته می‌شود.

پیش از این نخست وزیر چک، پیتر فیالا، گفت که ابتکار خرید گلوله برای اوکراین در خارج از اتحادیه اروپا توسط بیش از 15 کشور غربی حمایت شده است. به گفته وی، خرید 300 هزار گلوله در حال حاضر قطعی شده و حدود 200 هزار گلوله دیگر نیز وعده داده شده است.

امضای طوماری در اوکراین برای محافظت از زنان حاضر در ارتش در برابر آزار و اذیت جنسی

طوماری برای ایجاد مکانیسمی موثر با هدف مبارزه با آزار جنسی علیه زنان در نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه در وب سایت رسمی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ثبت شد.

در این سند آمده است: «ما از فرمانده کل نیروهای مسلح می‌خواهیم اجرای سریع مکانیزمی جدی برای پاسخگویی به گزارش‌های متعدد از آزار جنسی و خشونت‌های جنسیتی علیه زنان در نیروهای مسلح اوکراین را تسهیل کند».

نویسندگان این طومار یادآور شدند که از وقوع ده‌ها مورد آزار و اذیت زنان در حال خدمت در ارتش جلوگیری نشده و عاملان آن به دلیل نبود مکانیزم لازم مجازات نشده‌اند. همچنین اشاره شده که مکانیسم مشابهی در ارتش کشورهای سراسر جهان وجود دارد.

این سند توسط بیش از  3 هزار نفر شهروند اوکراینی امضا شد و به دفتر زلنسکی ارسال شده است.

هفته گذشته وزارت دفاع اوکراین گزارش داد که تعداد زنانی که در صفوف نیروهای مسلح اوکراین خدمت می‌کنند همچنان در حال افزایش است و اکنون به بیش از 45 هزار نفر رسیده است.

روسیه از شرکت در کنفرانس اوکراین در سوئیس خودداری خواهد کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور از شرکت در "کنفرانس صلح اوکراین" در سوئیس خودداری خواهد کرد، حتی اگر نمایندگانی از مسکو به این رویداد دعوت شوند.

وی با اشاره به اینکه روسیه قصد ندارد در چنین کنفرانسی شرکت کند، حتی اگر رسما از آن دعوت شده باشد، توضیح داد: شرکت روسیه در چنین کنفرانس‌هایی منطقی نیست، زیرا این رویداد برای به اصطلاح "فرمول صلح زلنسکی" لابی می‌کند، اگرچه سازمان دهندگان سوئیسی وانمود می‌کنند که به دنبال یافتن مخرج مشترکی از طرح های صلح کشورهای مختلف هستند. 

این دیپلمات همچنین یادآور شد که پیشنهاد کی‌یف در مورد خروج نیروهای روسیه از مرزهای سال 1991، پاسخگو بودن مسکو و پرداخت غرامت و تعهدات مربوط به تامین غذا، ایمنی هسته‌ای، انرژی، محیط زیست و مشکلات انسانی قابل قبول نیست. به گفته او، کنفرانس آتی ادامه نشست‌هایی در قالب کپنهاگ است که از ابتدا خود را بدنام کردند و اکنون هم به بن بست رسیده و هیچ نتیجه‌ای برای سازمان دهندگان آن نداشته است.

زاخارووا لغو فرمان زلنسکی را شرط مذاکره صلح خواند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که هر گونه پیشنهادی در مورد صلح با اوکراین باید با لغو فرمان ولادیمیر زلنسکی مبنی بر ممنوعیت مذاکره با طرف روسی انجام شود.

ماریا زاخارووا گفت: روسیه به نوبه خود برای انجام مذاکره برای حل بحران اوکراین آمادگی دارد. با این حال، هر گونه پیشنهاد مسئولانه برای مذاکره باید با لغو فرمان منع رفتار آنها توسط زلنسکی، توقف ارسال تسلیحات به اوکراین و سیگنال‌های واضح آمادگی برای در نظر گرفتن واقعیت‌های مدرن و منافع مشروع روسیه باشد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686606

مهمترین اخبار ایران و جهان: