نیوز سیتی!
21 اسفند 1402 - 17:49

چرا انتخابات شهرداری‌های ترکیه برای سرمایه گذاران اروپایی اهمیت دارد؟

طی روزهای گذشته، گروه‌هایی از سرمایه گذاران و صاحبان موسسات مالی اروپایی به ترکیه سفر کرده‌اند و در حال دیدار با تحلیلگران سیاسی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تنها 20 روز به زمان برگزاری انتخابات شهرداری های ترکیه باقی مانده است. انتخاباتی که قرار است تکلیف وضعیت سیاسی چند قلعه مهم را روشن کند. از جمله استانبول، آنکارا، آدانا و شهرهای بزرگی که در سال 2019 به دست مخالفین اردوغان افتاد.

اما انتخابات پیش رو، علاوه بر آن که از اهمیت سیاسی و حزبی بالایی برخوردار است، به شکل جدی بر بازار و وضعیت اقتصادی ترکیه نیز اثر خواهد گذاشت. انتخابات پیش رو، برای سرمایه گذاران خارجی مهم است. آنها می‌خواهند بدانند که ظرفیت سرمایه گذاری در بورس استانبول و دیگر بازارهای این کشور، پس از انتخابات چه وضعیتی خواهد داشت. 

کشور ترکیه ,
طی روزهای گذشته، گروه‌هایی از سرمایه گذاران و صاحبان موسسات مالی اروپایی به ترکیه سفر کرده‌اند و در حال دیدار با تحلیلگران سیاسی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی هستند. همه آنها یک سوال مشترک دارند: اگر امام اوغلو و رفقای او در استانبول، آنکارا و جاهای دیگر شکست بخورند، آیا باز هم می‌توان در ترکیه سرمایه گذاری کرد یا نه؟

اردوغان تا 2028 می‌ماند اما...
یکی از نکات مهم در مورد تحقیق و بررسی سرمایه گذاران خارجی برای انتقال سرمایه به بازارهای ترکیه، این است که فقط سرنوشت سیاسی اردوغان برای آنها مهم نیست. بلکه وضعیت مخالفین نیز برایشان مهم است. چرا که به خوبی می‌دانند استانبول به عنوان یک کلانشهر 14 میلیون نفری، پایتخت اقتصادی ترکیه است و اگر در 5 سال اخیر، این شهر در دست حزب اردوغان بود، حالا شهردار تحت امر آکپارتی، مراحل اجرای پروژه رویایی رئیس جمهور یعنی ایجاد گذرگاه جدید دریای سیاه به مرمره و اژه را اجرا کرده بود و افرادی همچون ملکه موزه مادر امیر قطر و بسیاری از خانواده‌های محافظه کار نزدیک به حزب حاکم، صاحب چند میلیارد دلار درآمد شده بودند.

از این گذشته، کار در بخش‌هایی همچون بلندمرتبه‌سازی، انبوه‌سازی، تغییر کاربری اراضی و ایجاد بازارهای جدید در استانبول، همگی تابع نظر شهرداری هستند. پس خیلی مهم است که این شهر به دست کدام شهردار اداره شود. همین قاعده در مورد آنکارای پایتخت و سه شهر تجاری – دریایی ازمیر، آنتالیا و مرسین نیز صدق می‌کند.

زوم اروپایی‌ها روی این سه شخصیت ترکیه 
بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌های ترکیه منتشر شده، سرمایه گذاران اروپایی، در بررسی‌های میدانی خود برای امکان سنجی سرمایه گذاری در ترکیه در فردای انتخابات پیش رو، به دقت، مواضع و دیدگاه‌های 3 شخصیت سیاسی مهم ترکیه را پیگیری و ارزیابی می‌کنند: 
1.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه: چند و چون تنظیم روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه با اروپا و آمریکا، وضعیت روابط ترکیه با روسیه و چین و میزان ورود یا عدم ورود سرمایه‌های کشورهای عربی به ترکیه، همگی از موضوعاتی هستند که برای موسسات مالی و اعتباری اروپایی مهم است و آنان خوب می‌دانند که در هر 3 مورد، این شخص اردوغان است که حرف اول و آخر را می‌زند.
2.مهمت شیمشک وزیر مالی و دارایی ترکیه: مهمت شیمشک در ماه‌های گذشته، به جای آن که در مورد احتمال پایین آمدن میزان تورم در ترکیه وعده طلایی دهد، بیشتر بر روی مفاهیمی همچون تلاش برای خروج از لیست FATF و بها دادن به شفافیت مالی، تنظیم دقیق امور مالیاتی، پایبندی به نظم مالی و ریاضت اقتصادی و حمایت از تولید، سرمایه گذاری و صادرات بها داده است. همه اینها مفاهیمی هستند که به شدت برای موسسات مالی و اعتباری خارجی اهمیت دارند. آنها می‌خواهند بدانند که آیا شیمشک ماندنی است یا رفتنی. چرا که در صورت ماندن شیمشک، کار سرمایه گذاری در ترکیه، تضمین بیشتری خواهد داشت و رفتن او معادل به خطر افتادن امنیت سرمایه خارجی در ترکیه خواهد بود.

کشور ترکیه ,


3.اکرم امام اوغلو: در صورتی که اکرم امام اوغلو یک بار دیگر به عنوان شهردار استانبول برگزیده شود، علاوه بر آن که امکان نظارت بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی و مالی استانبول در اختیار او و مخالفین اردوغان خواهد بود، عملاً به عنوان یک رقیب بالقوه برای انتخابات سال 2028 میلادی، در ناخودآگاه ذهن اردوغان و رفقای او، حضور جدی و مستمر خواهد داشت.

بنابراین سرنوشت سیاسی امام اوغلو نیز می‌تواند برای حضور یا عدم حضور سرمایه گذاران خارجی در ترکیه اهمیت فراوانی دارد.

کارشناسانی که از لندن، نیویورک، فرانکفورت و پاریس، برای مطالعه اوضاع و احوال استانبول و آنکارا به ترکیه آمده‌اند، به دقت رقابت در این شهرها را پیگیری می‌کنند. اگر اردوغان پیروز شود، ترکیه‌ای وجود خواهد داشت که در آن همه تصمیمات در یک نفر متمرکز می‌شود و اگر امام اوغلو پیروز شود، در ترکیه زمینه بیشتری برای سرمایه گذاری خارجی وجود خواهد داشت. به ویژه برای اروپایی‌ها که نشان داده‌اند به دموکراسی و حاکمیت قانون اهمیت می‌دهند. آن هم نه عنوان یک اصل اخلاقی، بلکه از منظر قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد در نهادهای دولتی و خصوصی.

نظرسنجی چه می‌گوید؟
بر اساس نظرسنجی جدیدی که توسط شرکت تحقیقاتی مستقل KONDA انجام شده، اکرم امام اوغلو نامزد حزب مخالف اردوغان، فعلاً شرایط بهتری دارد. در نظرسنجی مزبور که به شیوه مصاحبه حضوری با 2489 نفر در 135 محله استانبول در 2 تا 3 مارس 2024 انجام شده، آرای احتمالی دو نامزد به این شکل است:
مراد کوروم نامزد مورد حمایت ائتلاف اردوغان – باغچلی: 32.2 درصد.
اکرم امام اوغلو نامزد حزب مخالف اردوغان: 38.2 درصد. 
به این ترتیب، شهردار فعلی با اختلاف قابل توجهی پیشتاز است. بر اساس نتایج به دست آمده پس از سرشکن کردن آری بلاتکلیف، میزان رای اکرم امام اوغلو به 46.1 درصد مراد کوروم به 38.8 درصد می‌رسد و این نتایج نشان می‌دهد که امام اوغلو با اختلاف 7.3 امتیازی سبقت گرفته است. اینها نکاتی هستند که برای سرمایه گذاران خارجی، اهمیت ویژه دارند.

کشور ترکیه ,

این فقط سرمایه گذاران اروپایی نیستند که نتایج انتخابات شهرداری‌های ترکیه برایشان مهم است.

تحلیلگران اقتصادی داخل ترکیه نیز به دقت، نبض بازار را می‌گیرند و معتقدند که این کشور، شرایط سختی را سپری می‌کند. آنها بر اساس شواهد و الگوهای رفتار اقتصادی حزب عدالت و توسعه در دوره‌های پیشین، به این نتیجه رسیده‌اند که دلار 32 لیره‌ای در ترکیه و پس از انتخابات آتی، باز هم بالاتر خواهد رفت.

نکته دیگر این است که اردوغان، ترس و هراسی از واکنش‌های مردمی نخواهد داشت و به بانک مرکزی اجازه خواهد داد که یک بار دیگر بهره‌های بانکی را افزایش دهد. چنین چیزی به طور مستقیم باعث افزایش تورم خواهد شد و در نتیجه شرایط برای 85 میلیون نفر شهروند ترکیه و 5 میلیون نفر پناهجو و آواره ساکن این کشور، دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1685306

مهمترین اخبار ایران و جهان: