نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 18:44

ناجی جان ۳۵۰ جنین

همیشه گمان می‌کردم قاتل‌ها چهره‌‌ بدی دارند. چهره‌ای زشت و زمخت! اما الان متوجه شدم، قاتل می‌تواند زیبا باشد و ظریف! قاتل می‌تواند چادری باشد یا کم حجاب، تحصیلکرده باشد یا کم‌سواد، غنی باشد یا فقیر، مذهبی باشد یا روشنفکر بعد از مدیریت نفس به این حقیقت تلخ رسیدم که قتل مختص قشر خاصی نیست‌!

خبرگزاری فارس_ نیشابور_ فاطمه قاسمی؛ اهدای اولین نشان ملی مادری به سیمین رودی، چنان گرانبها و ارزشمند است که آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) روز میلاد فاطمه‌ زهرا(س) روز مادر و روز زن، نشان مادری را در حرم مطهر خواهر هشتمین خورشید، به بانوی نیکوکار نیشابوری اعطا می‌‌کند. بانویی که با همت و پشتکار بی‌نظیرش از سقط ۳۵۰ جنین جلوگیری کرد. اعطای اولین نشان ملی مادری بهانه‌ای می‌شود تا به محض اطلاع از بازگشت سیمین رودی به نیشابور به دیدنش در مطب مامایی‌اش بروم.

 

سیمین رودی می‌گوید: اوایل دهه ۷۰ در سال‌های اول شروع به کارم وقتی مادر بارداری برای سقط جنین به مطبم مراجعه می‌کرد، رنگ به رنگ می‌شد و با تردید و شرم درخواستش را مطرح می‌کرد. تازه این مربوط به زمانی بود که سیاست‌های کشور، بچه‌ کمتر زندگی بهتر بود! اما در دهه اخیر هم تقاضای سقط رشد صعودی داشته و هم قبح و زشتی سقط جنین از بین رفته است.

روزی ۲۰۰۰ سقط جنین در کشور 

 در همان دهه ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ تعداد مادران بارداری که برای سقط جنین و پایان خودخواسته بارداری به مطب مراجعه می‌کردند ماهانه یک یا دو نفر بود اما در سال‌های اخیر براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مراجعان برای سقط جنین به روزی هزار نفر می‌رسد اما به نظر من و بقیه همکارانم که کف میدان هستیم، آمار چیزی بیشتر از روزی هزار نفر است که دو برابر است. 

 

وقتی می‌پرسم به نظر شما رشد صعودی تقاضای سقط جنین معلول کدام علت است؟ خانم رودی تلفن همراهش را از روی میز برمی‌دارد، پیجی اینستاگرامی را نشانم می‌دهد و می‌گوید: دلیل اصلی شبکه‌های مجازی هستند، که زشتی کار را از بین می‌برند. توجیه‌شان هم این است که مادر مالک بدن خودش هست و می‌تواند تصمیم بگیرد بچه باشد، یا نباشد! در صورتی که مادر مالک بدن خودش هست، نه مالک بدن بچه‌ای که به وجود آمده و شکل گرفته است و ما به هیچ عنوان حق کشتنش را نداریم‌.

جنین درد دارد، درک دارد...

علت دیگر روند صعودی سقط جنین کوچک شمردن گناه سقط جنین و شی‌انگاری جنین است. اینکه جنین کوچک است، تنها چند سلول است، یک تکه گوشت است و براساس همین توجیهات اجازه داریم تا جنین را از بین ببریم. در صورتی که جنین هم یک انسان است. همانطور که نوزاد با یک انسان بالغ فرق می‌کند، یک جنین هم با یک نوزاد فرق می‌کند. اما یک مرتبه از انسانیت را دارد. درد دارد، درک دارد! فقط اینکه برای زنده ماندن نیاز به وجود مادر و پذیرش مادر دارد.

البته به جز مواردی که گفتم بیشترین علت سقط، حاملگی برنامه‌ریزی نشده است! که امروزه با تکنولوژی جدید و جاهلیت مدرن به راحتی جنین‌های کوچکی که قادر به دفاع خودشان نیستند را به نام سقط جنین از بین می‌بریم.

 

بانوی مفتخر به کسب نشان ملی مادری ادامه می‌دهد: خودم بارها و بارها شاهد بودم وقتی به بانوان بارداری که تقاضای سقط‌جنین دارند، تاکید می‌کنم، سقط قتل است‌، حرام است، جرم است! بسیاری از بانوان باردار پا پس می‌کشند و از سقط منصرف می‌شوند. بنابراین بیشترین نیاز جامعه کار فرهنگی است. باید برای مردم جا بیاندازیم که سقط جنین قتل است.

 بهانه، وضعیت اقتصادی نامطلوب

مامای نیشابوری بیان می‌کند: طی ۲ سالی که از راه‌اندازی موسسه نفس در نیشابور می‌گذرد، تعداد زیادی از بانوان باردار متقاضی سقط، علت سقط جنین را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند، اما وقتی به آن‌ها می‌گوییم تمامی مخارج بارداری، سونوگرافی، زایمان و همینطور مخارج نوزاد را موسسه نفس تقبل می‌‌کند و همه مخارج را ما به عهده می‌گیریم تَهِ ماجرا به این می‌رسیم که اصلا مادر، بچه را نمی‌خواهد! و زمانی که ما جلوی بهانه‌ها را می‌گیریم. تازه معلوم می‌شود که از قضا وضع اقتصادی خوبی هم دارند. در برخی موارد خود مادران باردار، شاغل هستند و شغل پردرآمدی هم دارند. اما چون در جامعه جا افتاده که فرزند کمتر، زندگی بهتر! همین فرهنگ علت اصلی سقط است. چرا که فکر می‌کنند درست نیست چند بچه داشته باشند. درست نیست که حاملگی پشت سر هم داشته باشند. چرا که در این صورت مورد تمسخر قرار می‌گیرند و جامعه پذیرش چنین چیزی را ندارد!

بارداری در دوران عقد

به همه این دلایل اضافه کنید بارداری در دوران عقد را که یکی از مهمترین دلایل مراجعه برای سقط و دومین ضرورت کار فرهنگی است. مدیر مرکز نفس در حالیکه انگشت اشاره‌اش را به طرفم می‌گیرد بیان می‌کند: کار فرهنگی در این حوزه برعهده شما اصحاب رسانه است! باید فرهنگ‌سازی کنید، باید در جامعه، جا بیاندازید که حاملگی در دوران عقد هیچ مشکل قانونی و شرعی ندارد. اتفاقا وجود بچه سبب نشاط، خیر و برکت در زندگی زوج جوان می‌شود. فقط باید خانواده‌ها همکاری کنند تا نوعروس و تازه داماد هر چه زودتر زیر یک سقف بروند.

میلیون‌ها تومان هزینه برای مادر شدن

 

رودی تصویر جنینی در رحم مادر را نشانم می‌دهد و با اشاره به ۳۵۰ سقط جنینی که طی دو سال مدیریتش در موسسه نفس پیشگیری کرده، با تاسف و حسرت می‌گوید: با همه تلاش‌های من و همکارانم در موسسه نفس، پشتیبانی‌های مالی، کارهای فرهنگی، آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیمی که در سطح علوم‌پزشکی نیشابور انجام می‌دهیم، تنها سه چهارم متقاضیان سقط، معرفی شده به مرکز نفس اقناع می‌شوند که فرزندشان را نگه دارند. البته در بیشتر موارد بعد از گفت‌وگو با بانوان باردار متوجه می‌شویم در حقیقت عقاید، انتظارات، احوالات خانواده‌ها، همکاران، دوستان و در برخی موارد رهایی از قید و بند مادری سبب از بین بردن جنین است‌! چیزی که در بیشتر مراجعاتم تجربه کردم، زمانی است که برای مادران باردار از هدیه‌‌ای می‌گویم که به رایگان به آن‌ها عطا شده، هدیه‌ای که بعضی از مادران برای داشتن‌‌اش به جز صرف میلیون‌ها تومان هزینه، درد و رنج درمان را هم به جان می‌خرند، تا جنینی که از نظر متقاضیان سقط، تنها چند سلول یا تکه‌ای گوشت است در رحمشان شکل بگیرد. از آرامش وصف‌ناپذیر مادری که تعریف می‌کنم، تمامی بهانه‌هایشان بی‌اهمیت شده و رنگ می‌بازد. اما از بین رفتن بهانه‌ها هم ممکن است مادران را از سقط منصرف نکند!

قاتل‌هایی که زشت و زمخت نیستند

وقتی می‌پرسم با این اوصاف حداقل موفق به کنترل آمار سقط در نیشابور شده‌اید؟ رودی نَه‌ کشداری تحویلم می‌دهد و با ناراحتی تعریف می‌کند: همین الان هفته‌ای ۳ مراجعه برای سقط به مطبم می‌آیند. بعضی از همکارانم آن‌طور که خودشان‌ عنوان می‌کنند هر روز مراجعه‌ کننده برای سقط دارند. به این آمار اضافه کنید مراجعه‌کنندگان به متخصصان زنان و زایمان را که به صراحت از سیر صعودی آمار سقط می‌گویند. حقیقت این است که من همیشه گمان می‌کردم قاتل‌ها چهره‌‌ بدی دارند! چهره‌ای زشت و زمخت! اما الان متوجه شدم که قاتل می‌تواند زیبا باشد و ظریف! قاتل می‌تواند چادری باشد یا کم حجاب، تحصیلکرده باشد یا کم‌سواد، غنی باشد یا فقیر، مذهبی باشد یا روشنفکر. بعد از مدیریت نفس به این حقیقت تلخ رسیدم که قتل مختص قشر خاصی نیست. همه ممکن است قاتل بچه خودشان باشند! همین الان که من با شما صحبت می‌کنم، حداقل روزی ۱۰ سقط در نیشابور انجام می‌شود که تنها ۱۰ درصد این آمار به مرکز نفس می‌‌آیند. 

خطر مرگ مادر با مصرف داروی سقط جنین

می‌پرسم: سقط‌ها چطور انجام می‌شود؟ می‌گوید: با تهیه دارو از برخی عطاری‌ها، داروخانه‌ها، ماماها، تجهیزات پزشکی‌ و فضای مجازی که با یک تماس تلفنی برایشان دارو می‌فرستند. داروهایی با عوارض خطرناک که حتی مرگ مادر را به دنبال دارد. خرداد ماه امسال مادری جوان بر اثر استفاده از داروی سقط در نیشابور از بین رفت. آسیب به رحم، خونریزی‌های شدید و در برخی موارد عدم امکان بارداری مجدد از دیگر عوارض سقط و در برخی موارد غیرقابل جبران است. به همین خاطر من حتی زمانی که سیاست‌های دولت بر پایه شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بود، هم هرگز سقط انجام ندادم و مخالف سقط جنین بودم. همیشه می‌گفتم "اگر بچه نمی‌خواهید، باردار نشوید. اما زمانی که باردار شدید، حق کشتنش را ندارید"

دهه شصتی‌ها متضرر از پیری 

مدیر مرکز نفس پرگلایه ادامه می‌دهد: بیشترین ضرر پیری جمعیت را نسل دهه شصتی‌ متحمل می‌شوند زیرا همه در یک زمان به سالمندی می‌رسند و دیگر جوانی نیست تا به سالمندان دهه شصتی خدمات بدهد. در نظر بگیرید چیزی که در آینده‌ای بسیار نزدیک در کشور اتفاق می‌‌افتد این است که یک خانواده‌ تک فرزند، با یک خانواده تک فرزند دیگر ازدواج می‌کنند. در حالیکه بار رسیدگی به ۴ سالمند می‌ماند روی دست این دو جوان، که به ناچار باید از خدمات خانه سالمندان استفاده کنند‌. بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر دو سوم زنان بارور ما بالای ۳۵ سال هستند، اگر این‌ جمعیت هدف هر چه زودتر یک بچه دیگر به دنیا بیاورند، نسل جوان کشور حفظ می شود! غیر از این باشد، مشکل جمعیت کشور حل نمی‌شود. در حال حاضر نیروی جوان زیاد است اما کار نیست! دقیقا ۱۵ سال آینده موضوع برعکس می‌شود. زمینه کار و اشتغال زیاد، اما نیروی جوانی برای چرخاندن چرخ‌های کشور وجود ندارد!

تنها راه حل اینکه در آینده‌ بحران سالمندی را تجربه نکنیم، همه مادران باید برای گلستان شدن کشور، یک گل دیگر به ایران هدیه دهند.

 رودی در حالیکه دستانم را به مهر می‌فشارد، می‌گوید: کلام آخر اینکه دست تمنایم را به سمت تک تک همشهریانم دراز می‌کنم و از مردم نیشابور می‌خواهم، با حمایت و تعامل با مرکز نفس فرزندان بی‌دفاع شهرمان را یاری کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1633650

مهمترین اخبار ایران و جهان: