نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 10:55

برداشتی از کتاب ذهن کامل نو (گذار از عصر اطلاعاتی به عصر مفهومی)

برنامه و محتوای آموزشی در دنیا تغییر کرده و بازسازی‌شده است. باید از سیاست آموزشی بر روال‌های تکراری دست‌برداریم، و کودکانمان را برای آینده‌ خودشان آماده کنیم، و نه گذشته‌ خودمان!

کتاب ذهن کامل نو، عنوان کتابی از دانیل اچ پینک با ترجمه رضا امیر رحیمی است که  توسط انتشارات آگاه، منتشر شده است.

نگرانی همه از عدم‌کفایت نظام آموزشی کشورها در آماده کردن کودکان برای اقتصاد عصر مفهومی است.

 

صرف‌نظر از اینکه در کجای دنیا زندگی می‌کنیم، نگرانی همه از عدم‌کفایت نظام آموزشی کشورها در آماده کردن کودکان برای اقتصاد عصر مفهومی است.

کودکانمان را برای آینده‌ی خودشان آماده کنیم و نه گذشته‌ی خودمان!

 

وقتی کسب‌وکار و فناوری برای چیزهای تازه، تفاوت‌های ظریف و اختصاصی کردن ارزش قائل می‌شوند، به نظر می‌رسد باید از سیاست آموزشی بر روال‌های تکراری، پاسخ‌های درست و استاندارد کردن و پافشاری کردن دست‌برداریم؛ و لازم است که کودکانمان را برای آینده‌ی خودشان آماده کنیم و نه گذشته‌ی خودمان!

این کتاب در مورد شش استعداد ذاتی که آن‌ها را «حواس شش‌گانه» می‌نامند و موقعیت حرفه‌ای و رضایت فردی به‌صورت فزاینده‌ای وابسته به آن‌ها است، متمرکزشده است. هر فصلی از این کتاب به معرفی شش استعداد (طراحی، داستان، همنوایی، همدلی، بازی و معنا) اختصاص دارد و این شش استعداد توانایی‌های بنیادین انسانی هستند که هر فردی می‌تواند بر آن‌ها مسلط شود.

این کتاب در مورد شش استعداد ذاتی که آن‌ها را «حواس شش‌گانه» می‌نامند، متمرکزشده است. 

 

 نیمکره‌ی چپ مغز ترتیبی، منطقی و تحلیلی است. ما سال‌های متمادی بر روی این نیمکره متمرکز شدیم و برای نیمکره‌ی راست غیرخطی، شهودی و کل گرا که فکر می‌کردیم پشیزی نمی‌ارزد باید متمرکز شد، چون خلاقیت، همدلی، مسرت و معنا تعیین می‌کنند، چه کسی شکوفا می‌شود و چه کسی به تنگنا می‌افتد.

برنامه و محتوای آموزشی در دنیا تغییر کرده و بازسازی‌شده است.

 

در مورد افراد، خانواده‌ها و سازمان‌ها موفقیت حرفه‌ای و کامیابی شخصی، اکنون داشتن ذهنی کامل و نو الزامی است.

افراد و سازمان‌ها برای بقا در عصر مفهومی باید به کاری فکر کنند که می‌خواهند برای تأمین زندگی دنبال کنند و سه سؤال را از خودشان بپرسند:

1- آیا کسی می‌تواند آن را در خارج ارزان‌تر انجام دهد؟

2- آیا رایانه می‌تواند آن را سریع‌تر انجام دهد؟

3- آیا چیزی که عرضه می‌کنم در عصر فراوانی مورد نیاز است؟

برنامه و محتوای آموزشی در دنیا تغییر کرده و بازسازی‌شده است. برای مثال، ژاپن سامانه آموزشی پرلاف و گزافش را بازسازی می‌کند تا خلاقیت، هنروری و بازی کردن را پرورش دهد.

ژاپن سامانه آموزشی را بازسازی می‌کند تا خلاقیت، هنروری و بازی کردن را پرورش دهد.

 

تعجبی ندارد که این روزها پرسودترین صادرات ژاپن اتومبیل یا وسایل الکترونیکی نیست، بلکه فرهنگ پاپ است! و وزارت آموزش ژاپن دانشجویان را تشویق می‌کند که به معنا و رسالت زندگی‌شان بیندیشند و چیزی را که «آموزش قلب» می‌نامد تشویق می‌کند.

این روزها پرسودترین صادرات ژاپن اتومبیل یا وسایل الکترونیکی نیست، بلکه فرهنگ پاپ است!

 

اقتصاد عصر مفهومی موجب ظهور «تلویزیون تعالی» و «معنا» پول جدید این دوران است و شاخص‌های ارزیابی تغییر می‌کند، مثلاً برای محاسبه شاخص «شوخ‌طبعی» در آزمون‌های جدید روش‌های جدیدی تهیه‌شده است؛ برای تسلط به شش استعداد ذاتی چنین کنید:

برای محاسبه شاخص «شوخ‌طبعی» در آزمون‌های جدید روش‌های جدیدی تهیه‌شده است.

 

1- فقط عمل نکنید، بلکه طراحی هم بکنید.

2- فقط استدلال نکنید، بلکه داستان هم بسرایید.

3- فقط تمرکز نکنید، بلکه همنوایی هم بکنید.

4- فقط منطقی نباشید، بلکه همدل هم باشید.

5- فقط جدی نباشید، بلکه بازی هم بکنید.

6- فقط مال نیندوزید، بلکه معنا هم ببخشید.

نقل از کانال تلگرامی مدرسه‌یاری (https://t.me/+qS2qsE76yfIxYmRk)

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641694

مهمترین اخبار ایران و جهان: