نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 14:45

ایران 270 هزار تن شکلات به ارزش 262 میلیون دلار صادر کرد

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از کسب رتبه نخست استان در صادرات محصولات شیرینی و شکلات در 9 ماه امسال خبر داد و گفت: میزان صادرات محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات در کشور 270 هزار تن به ارزش 262 میلیون دلار است که صادرات این محصولات در استان به وزن 74 هزار تن و به ارزش 73 میلیون دلار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد جعفر عظمایی امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد:  از کسب رتبه نخست آذربایجان‌شرقی در صادرات محصولات شیرینی و شکلات در ۹ ماه امسال خبر داد و گفت: میزان صادرات محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات در کشور ۲۷۰ هزار تن به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار است که صادرات این محصولات در استان به وزن ۷۴ هزار تن و به ارزش ۷۳ میلیون دلار است.

وی افزود: صادرات محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۳۳ درصد و از نظر وزنی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

صادرات ۱۱۲ میلیون دلاری انواع خشکبار از گمرکات آذربایجان‌شرقی

وی با تاکید بر این که آذربایجان شرقی در صادرات کشمش رتبه نخست را در اختیار دارد افزود: در ۹ ماه امسال صادرات انواع خشکبار از گمرکات آذربایجان‌شرقی ۶۰ هزار تن به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار بوده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: صادرات کشمش از گمرکات استان امسال ۲۵ هزار تن به ارزش 49 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به صادرات از گمرکات استان به ۱۰۲ کشور دنیا گفت: بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان در ۹ ماه امسال به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و فدراسیون روسیه بوده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش آمار صادرات در حوزه فرش افزود: هر ماه به طور مرتب کمیسیون تخصصی فرش در اتاق بازرگانی تبریز برگزار می شود و سیاستگذاری متمرکز موجب رضایتمندی آمار صادرات این کالا خواهدشد.

عظمائی اظهار کرد: در حال حاضر ساختار سازمانی صنعت فرش در سطح ملی مطلوب نیست که این مسائل باید در سطوح بالاتر تعیین تکلیف شود.

میزهای کشوری پل ارتباطی مابین تجار است

وی در خصوص تاثیر عملکرد میزهای کشوری بر توسعه مراودات بین المللی ادامه داد: میزهای کشوری پل ارتباطی مابین تجار دو کشور میزهای تجاری است که نقش تعیین کننده ای در افزایش صادرات دارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص تصویب تقویم پیشنهادی سال آینده نمایشگاه بین المللی تبریز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیریت نمایشگاه برای برگزاری پرشور و قدرتمند نمایشگاه های مختلف گفت: هر چقدر میزان مشارکت اصناف در برگزاری نمایشگاه‌ها افزایش یابد رضایت اقشار مختلف در صنوف نیز افزایش پیدا می کند.

عظمائی با اشاره به مزیت های اقتصادی برگزاری نمایشگاه های مختلف در تبریز افزود: نمایشگاه های مختلف باید به گونه برنامه ریزی شود که در شان تبریز و در حد بین المللی برگزار شود تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف باشیم.

مشکلات لجستیک، بلاتکلیفی محوله های صادراتی در مرزها و گمرکات، موضوع رفع تعهد ارزی، نبود منابع مالی برای تجار، مشکلات پایانه ها و مشکلات حمل و نقل از جمله مسائلی بود که از سوی صادرکنندگان استان مطرح و مقرر شد برخی از مسائل از مرکز پیگیری شود.

لازم به ذکر است؛ در پایان این جلسه با اهدای لوحی، از اقدامات مفید و حمایت های اثربخش مجموعه نمایشگاه بین المللی تبریز برای برگزاری پرشور نخستین نمایشگاه خدمات کسب و کار در استان تجلیل شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639806

مهمترین اخبار ایران و جهان: