نیوز سیتی!
09 اسفند 1402 - 17:21

افزایش اعتراضات در ترکیه به تداوم روابط تجاری آنکارا – تل آویو

سیاستمداران مخالف اردوغان، حزب حاکم را به ریاکاری متهم کرده و معتقدند که حداقل کار ممکن برای حمایت از مردم غزه، قطع کامل روابط تجاری با رژیم صهیونیستی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری، صادرات محصولات ترکیه به سوی سرزمین‌های اشغالی، نه تنها متوقف نشده بلکه افزایش یافته است.

تنها در ماه ژانویه، بیش از 320 میلیون دلار کالای صادراتی از بنادر مختلف ترکیه به اسراییل رسیده و این در حالی است که مقامات آنکارا، بارها از رژیم صهیونیستی ابراز انزجار کرده‌اند. به همین خاطر، منتقدین حزب عدالت و توسعه، یک بار دیگر کمپین درخواست برای قطع روابط تجاری با این رژیم را به راه انداخته‌اند.

کشور ترکیه ,

سیاستمداران مخالف اردوغان، حزب حاکم را به ریاکاری متهم کرده و معتقدند که حداقل کار ممکن برای حمایت از مردم غزه، قطع کامل روابط تجاری با رژیم صهیونیستی است.

کنایه معنی‌دار داود اوغلو

یکی از سیاستمدارانی که در چند ماه اخیر، به طور مداوم خواهان قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی بوده، احمد داود اوغلو نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق ترکیه است.

او که حالا در صف مخالفین اردوغان قرار گرفته و رهبری حزب آینده را بر عهده دارد، درباره وقایع اخیر و خودسوزی هارون بوشنل، سرباز 25 ساله آمریکایی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، با انتقاد از دولت حزب عدالت و توسعه چنین نوشته است: «در حالی که سرباز آمریکایی بدن خود را آتش زد و جان خود را برای جلوگیری از نسل کشی غزه داد، بسیاری از کشورهای جهان اسلام سکوت کرده‌اند. دولتی که به تجارت با اسراییل ادامه می‌دهد، در بحث مبارزه با استکبار، نگرش ریاکارانه دارد. از سویی علیه اسراییل شعار می‌دهد. اما در دیگر سو، به تجارت خود ادامه می‌دهد و بنرهای ضد اسراییلی گروه‌های معترض را جمع می‌کند! اگر شما نمی‌توانید عزت و حیثیت مسلمانان را حفظ کنید، حداقل آن چه را برای انسان بودن لازم است، انجام دهید».

کشور ترکیه ,

کاراملا اوغلو: تجارت با اسراییل را متوقف کنیم

تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت و از شاگردان قدیمی مرحوم نجم الدین اربکان نیز، یکی دیگر از سیاستمدارانی است که بارها خواستار قطع هرگونه رابطه بین ترکیه و رژیم صهیونیستی شده است.

او یک بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که استاد او مرحوم نجم الدین اربکان، هیچگاه در حیات سیاسی خود، از لفظ دولت اسراییل استفاده نکرده و موجودیت سیاسی رژیم را به رسمیت نشناخته است.

کاراملا اوغلو در تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی خود، درباره صادرات محصولات مختلف ترکیه به رژیم صهیونیستی گفت: «کسی نمی‌تواند در این واقعیت شک کند که اسراییل، یک رژیم قاتل و جنایتکار است. در شرایطی که نسل کشی در غزه ادامه دارد، باید به شکل صریح و قاطعانه، تمام روابط تجاری ترکیه با این رژیم متوقف شود. اگر می‌خواهیم ترکیه برای همه جهان الگو باشد، باید بدون تعلل و درنگ، تجارت خود با اسراییل را به طور کامل قطع کنیم. فرقی نمی‌کند در حال حاضر برای صهیونیست‌ها سلاح و مهمات بفرستیم یا محصول غذایی. هر چیزی که بفرستیم، در هر حال منجر به بقای رژیم می‌شود و مانند بمب بر سر مسلمانان غزه منفجر می‌شود. ما هر روز در حال تماشای یک قتل عام هستیم».

کشور ترکیه ,

رهبر حزب سعادت، در ادامه ضمن انتقاد از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه که به اندازه کافی گستردگی جنایات رژیم صهیونیستی را پوشش خبری نمی‌دهند، درباره تحریم تجاری گفت: «کافی ست به عکس و فیلم برخی از گزارش‌ها نگاه کنید و ببینید چه بر سر غزه آمده است. اما متاسفانه، با وجود همه این شرایط وحشیانه، هیچ تغییری در حجم تجارت و صادرات بین ترکیه و رژیم به وجود نیامده و هنوز هم ده‌ها کشتی در حال حمل بار از بنادر ما به سوی اسراییل هستند. بنابراین، حداقل کار ممکن این است که ترکیه، صادرات محصولات خود را متوقف کند و صادرات ترکیه به اسراییل تنها در ماه ژانویه به حجم 320 میلیون دلار رسیده است. این میزان از صادرات شامل فولاد، آهن، ماشین آلات، آرد و حبوبات است. نباید به این وضعیت ادامه دهیم».

تجارتی که کمتر نشد، بیشتر شد

تازه‌ترین اطلاعات مربوط به فعالیت صادراتی ترکیه به مناطق مختلف جهان، نشان دهنده این است که پس از طوفان الاقصی و آغاز نسل کشی در غزه، صادرات محصولات مختلف از بنادر ترکیه به سرزمین‌های اشغالی، بیشتر شده است!

گزارش روزنامه قرار چاپ آنکارا نشان می‌دهد که بر اساس آمار انجمن صادرکنندگان ترکیه، 55 درصد از کل نیازهای میوه و سبزی اسراییل، توسط ترکیه و اردن تامین شده و در این میان، سهم ترکیه به مراتب بیشتر بوده است.

داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه محتوای مواد غذایی حمل شده توسط کشتی‌هایی که به بنادر تل آویو می‌روند را نشان می‌دهد.

صادرات میوه‌های خشک و محصولات از ترکیه به اسراییل از 2.3 میلیون دلار در ژانویه 2023 به 3.8 میلیون دلار در ماه گذشته افزایش یافته است. صادرات زیتون و روغن زیتون 100 درصد افزایش داشته است.

مجموع صادرات مواد غذایی در ماه گذشته به 41 میلیون دلار رسید و در همین ماه، 21 میلیون دلار حبوبات صادر شده و حتی مشخص شد که یک رکورد تجاری جدید در ماه نوامبر شکسته شد. همچنین در اطلاعات رسمی، منعکس شده که لباس گرم و فولاد به اسراییل صادر شده و چند محموله بزرگ زباله جهت استفاده در صنعت بازیافت، از اسراییل به ترکیه وارد شده است.

صادرات از ترکیه به اسراییل فقط به محصولات کشاورزی محدود نمی‌شود و محصولات مختلفی مانند فولاد، سوخت جت و مواد تسلیحاتی نیز ارسال شده است.

کشور ترکیه ,

بر اساس داده‌های سازمان ملی آمار ترکیه موسوم به TÜİK، واردات از اسراییل به ترکیه در ماه اکتبر 80 میلیون دلار بود، اما در ماه نوامبر با 60 درصد افزایش به 128 میلیون دلار رسید. این داده‌ها نشان می‌دهد که روابط اقتصادی ترکیه و اسراییل با وجود بحران انسانی در غزه همچنان ادامه دارد.

بخش فولاد با 43.9 میلیون دلار در رتبه اول صادرات ترکیه به اسراییل در ماه نوامبر قرار دارد. مواد شیمیایی با صادرات 41.6 میلیون دلار در رتبه دوم، بخش برق و الکترونیک با 30.4 میلیون دلار در رتبه سوم و بخش آهن و فلزات غیرآهنی با 23.9 میلیون دلار در رتبه چهارم قرار دارند.

بخش سیمان، شیشه و سرامیک و فرآورده‌های خاکی با صادرات 23.6 میلیون دلار در رتبه پنجم، خودرو با 22.9 میلیون دلار در رتبه ششم، بخش مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی با 22.3 میلیون دلار در رتبه هفتم قرار گرفتند. حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌ها با 18.3 میلیون دلار رتبه هشتم، پوشاک آماده با 15.4 میلیون دلار رتبه نهم و طلا و جواهر با 11.1 میلیون دلار رتبه دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه فهرست دور و دراز صادرات از ترکیه به رژیم صهیونیستی، محصولات معدنی با 8.5 میلیون دلار، ماشین آلات با 8.1 میلیون دلار، منسوجات با 5.7 میلیون دلار، تهویه مطبوع با 5.3 میلیون دلار، زیتون و روغن زیتون با 3.5 میلیون دلار، میوه و سبزیجات با 3.3 میلیون دلار، محصولات آبزی با 3.2 میلیون دلار، میوه و سبزیجات تازه با 2.8 میلیون دلار، فرش با 2.5 میلیون دلار، خشکبار با 1.6 میلیون دلار، فندق با 1.3 میلیون دلار، چرم با 1.2 میلیون دلار و دخانیات با 1 میلیون دلار در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1679450

مهمترین اخبار ایران و جهان: