نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 14:55

فیلم سینمایی مختومقلی فراغی ساخته می شود

گرگان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از ساخت فیلم سینمایی درباره مختومقلی فراغی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رعیت گفت: طی دیداری که با استاندار گلستان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، ساخت فیلم سینمایی درباره مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن ایرانی مورد تائید قرار گرفت و بنا است این مهم با همراهی سازمان سینمایی و حامیان بخش خصوصی در استان کلید بخورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: همچنین در این دیدار برگزاری نمایشگاه کتاب در استان موردحمایت واقع شد.

وی با اشاره به اینکه ۳ مصوبه اصلی با ۱۴ پروژه در حوزه فرهنگ و ارشاد در سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان داشته‌ایم، گفت: بنا بود ۱۵۵ میلیارد تومان از اعتبارات آن از محل اعتبارات سازمان برنامه‌وبودجه و ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی محقق شود که تاکنون ۵۳ میلیارد تومان از محل برنامه‌وبودجه و ۵۰ درصد اعتبارات استانی محقق شده و در این جلسه با توجه به افزایش هزینه‌ها، از سوی استاندار گلستان همکاری لازم به‌منظور تسریع در تخصیص‌ها تقاضا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: مرمت تالار فخرالدین اسعد گرگانی و تکمیل بنای نگارخانه این مجموعه، تالار مرکزی گرگان و پروژه‌های عمرانی در شهرستان‌های کردکوی و آزادشهر و سایر مجتمع‌های فرهنگی استان از دیگر مسائل مورد گفتگو در این جلسه بود.

مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن و فرزند دولت محمد آزادی و ارازگل در سال ‏۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏۵۷ سالگی به ۱۱۶۹ هجری شمسی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت.

پیکر وی در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه از توابع استان گلستان در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی، به خاک سپرده شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1349406

مهمترین اخبار ایران و جهان: