نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 02:30

آغاز ماموریتی با هدف بررسی اسرار جهان در مورد ماده تاریک

ماموریتی که برای کشف برخی از بزرگترین اسرار جهان در مورد ماده تاریک طراحی شده است، با ارسال تلسکوپ اقلیدس به فضا شروع شد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی‌ان‌ان، تلسکوپ فضایی اقلیدس آژانس فضایی اروپا در ساعت 11:12 صبح روز شنبه(حدود 6 عصر شنبه به وقت ایران) با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب و سیگنال تلسکوپ حدود ساعت 11:57 صبح به وقت شرقی دریافت شد.

این تلسکوپ با قطر 1.2 متر طی سفری 1ماهه به سمت مقصد مداری خود یعنی نقطه L2 (که نزدیک به 1 میلیون مایل از زمین فاصله دارد) می رود. در حالی که سیاره ما به دور خورشید می چرخد، اقلیدس همگام با زمین خواهد بود. این تلسکوپ پس از رسیدن به مدار، دو ماه را صرف آزمایش و کالیبره کردن ابزارهای خود (یک دوربین نور مرئی و یک دوربین/طیف‌سنج نزدیک به مادون قرمز) قبل از بررسی یک سوم از آسمان برای 6سال آینده خواهد کرد. هدف اصلی اقلیدس مشاهده سمت تاریک جهان از جمله ماده تاریک و انرژی تاریک است.

در حالی که ماده تاریک هرگز در واقع کشف نشده است، اعتقاد بر این است که 85درصد از کل ماده در جهان را تشکیل می دهد. در همین حال، انرژی تاریک نیروی اسرارآمیزی است که تصور می شود در انبساط شتابان جهان نقش دارد.

در دهه 1920، اخترشناسان ژرژ لومتر و ادوین هابل کشف کردند که جهان از زمان تولدش در 13.8 میلیارد سال پیش در حال انبساط بوده است. اما تحقیقاتی که در دهه 1990 آغاز شد نشان داد که چیزی حدود 6 میلیارد سال پیش باعث شتاب انبساط کیهان شد و علت آن همچنان یک راز است.

کشف ماهیت واقعی انرژی تاریک و ماده تاریک می تواند به اخترشناسان کمک کند تا بفهمند جهان از چه چیزی ساخته شده و چگونه انبساط آن در طول زمان تغییر کرده است. هم ماده تاریک و هم انرژی تاریک در توزیع و حرکت اجرام مانند کهکشان ها و ستاره ها در سراسر کیهان نقش دارند.

 

اقلیدس برای ایجاد بزرگترین و دقیق ترین نقشه سه بعدی کیهان طراحی شده است و میلیاردها کهکشان را در فاصله 10 میلیارد سال نوری رصد می‌کند تا نشان دهد که چگونه ماده در طول زمان توسط انرژی تاریک کشیده و از هم جدا شده است. این مشاهدات به طور مؤثر به اقلیدس این امکان را می دهد که ببیند جهان در 10 میلیارد سال گذشته چگونه تکامل یافته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1326794

مهمترین اخبار ایران و جهان: