نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 13:08

تصویب برنامه اقدام مشترک اعضای شورای همکاری با روسیه

ششمین نشست گفت‌وگوی راهبردی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه با تصویب برنامه اقدام مشترک ۵ساله و تاکید بر تلاش برای حل بحران‌های بین‌المللی به کار خود در مسکو پایان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در بیانیه ششمین نشست گفت‌وگوهای راهبردی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، شب گذشته دوشنبه (دهم جولای)، بر اهمیت گفت‌وگوی راهبردی به‌منظور دستیابی به منافع مشترک و تقویت روابط دوستانه مسکو و اعضای شورا تاکید شد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، در این بیانیه از تلاش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در میانجیگری برای ایجاد شرایط برای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران اوکراین استقبال و بر «حمایت از مذاکرات صلح در جده برای ایجاد آرامش طرف‌های سودانی» تاکید شده است.

بیانیه ششمین نشست گفت‌وگوهای راهبردی بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس و مسکو، همچنین شامل تاکید بر اهمیت حفظ امنیت دریایی، مقابله با تهدیدات خطوط کشتیرانی دریایی و تاسیسات نفتی در کشورهای عربی هضو شورای همکاری، آغاز فوری گفت‌وگوهای مستقیم برای پایان بحران یمن و خروج تمامی نیروهای خارجی، جنگجویان و مزدوران خارجی از لیبی با هدف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست به نوبه خود با تاکید بر حمایت مسکو از تقویت مبادلات تجاری بین روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تاکید کرد که روسیه روابط متمایزی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد. لاوروف در ادامه روابط روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را متمایز توصیف کرده و گفته بود: دو طرف سازوکارهای لازم برای توسعه همکاری‌ها را در دستورکار دارند.

لاوروف در حاشیه برگزاری این نشست تصریح کرده بود که دور بعدی و هفتم گفت‌وگوهای راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قطر برگزار می‌شود. وی تاکید کرده بود: روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیانیه مشترک و برنامه اقدام مشترک را برای ۵سال آینده از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ به تصویب رساندند.

وزیر امورخارجه روسیه ضمن ابراز خرسندی از نتایج دور قبلی گفت‌وگوهای راهبردی که در ریاض برگزار شد، گفته بود که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور اهمیت زیادی برای ارتباط و همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قائل است.

روز گذشته (دوشنبه، دهم جولای) ششمین نشست گفت‌وگوهای راهبردی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه با حضور وزاری خارجه کشورهای عربی و لاوروف در مسکو، پایتخت این کشور برگزار شد.

«جاسم البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم ضمن ضمن پایبندی به کشورهای عضو این شورا به تقویت روابط با روسیه و حل و فصل اختلافات، درباره روابط عربی با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده بود: روابطی تاریخی با ایران داریم و همیشه دست ما برای صلح به سوی این کشور دراز است. او ضمن ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن اظهارات تهران درباره رابطه با کشورهای شورای همکاری، روابط این کشورها با روسیه را برجسته خواند و خاطرنشان کرده بود که هدف این شورا، «ایجاد روابط مستحکم و قوی است؛ به نحوی که در همه زمینه‌ها به سود طرفین باشد».

در حالی در این نشست از توافق ازسرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران استقبال شده و از تلاش‌های میانجی‌گرانه عراق در این روند قدردانی به عمل آمده که شورای همکاری فرودرین ماه گذشته بر تداوم اقدام مشترک کشورهای عضو این شورا و حل اختلافات با ایران به شیوه‌های مسالمت آمیز تاکید کرده بود. وزرای خارجه عضو این شورا در بیانیه پایانی این نشست، بر ضرورت اجرای چشم‌انداز »سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، شاه عربستان در خصوص طرح تقویت اقدامات مشترک خلیج فارس مصوب در سال ۲۰۱۵، نیز تاکید کرده بودند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349306

مهمترین اخبار ایران و جهان: